Servisní úkon, který je potřeba dělat každých 100 000 km v jakémkoli autě. Řidiči na to ale stále zapomínají

Jak často jezdit do servisu ohledně výměny chladící kapaliny? Tři roky jsou ideální, pět let s prémiovými značkami.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Co je třeba v rámci pravidelné údržby měnit? Motorový olej, chladící kapalinu, kapalinu do ostřikovačů. To si pamatuje asi každý běžný řidič, nicméně jen malá skupina motoristů si uvědomuje, že stejně jako motorový olej je třeba s pravidelností měnit i chladící kapalinu. V opačném případě může dojít ke korozi celého systému, a dokonce k přehřátí motoru.

Pravidelný servis a výměna je základ správné péče

Jaká je funkce chladicího systému? Chladicí systém je navržen tak, aby odváděl teplo z pohonné jednotky. Lakonicky řečeno, chladí motor a všechny zahřívané komponenty. Účinný chladící systém je schopen přijmout až třicet procent vygenerovaného tepla. To stačí k zajištění optimálních pracovních podmínek pohonné jednotky po celou dobu životnosti.

iZdroj fotografie: PxHere

Samozřejmě za předpokladu, že se řidič věnuje pravidelné údržbě. Je třeba také zmínit, že kromě funkce chlazení motoru pomáhá chladič s kapalinou v nádrži k rychlému zahřátí motoru na počátku jeho pracovního cyklu. Snižuje se tak také opotřebení součástí a spotřebu paliva. Pokud má auto problémy se zahříváním, může to být problém s chlazením, je třeba prověřit komplet systém, včetně termostatu. 

Tři roky je standard. Pět let možná, ale raději ne!

Předepsaný interval výměny chladící kapaliny by měl být popsán v servisním manuálu. Včetně proplachování celého systému. Pokud informace nejsou dostupné, experti doporučují, aby řidič vyměnil veškerou kapalinu každé tři roky anebo každých 100 000 km. To platí pro ty nejlevnější náplně. Při používání značkových a vysoce kvalitních produktů a kapalin je teoreticky možné interval prodloužit.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Prolongace může být až pět let či 250 000 km. Je to ale vysoký nájezd, který nelze doporučit, spíše ho přijmout u motoristů, kteří se péči vozu skutečně nechtějí věnovat. Také je třeba počítat s tím, že náplň degeneruje, i když auto stojí v garáži. Takže minimální nájezd neznamená, že po letech není třeba chladící kapalinu, a nejenom tu, vyměnit.

Měníte pravidelně náplň chladícího systému?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě ne vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nejstarší revolver na světě je starý přes 400 let: byl trochu „zaostalý“, ale přesto velmi efektivní. Vlastnil ho důstojník za 30leté války
Události247.cz
Události247.cz
Dokonce i zboží v akcích je čím dál dražší. Slevy navíc nemohou starší lidé často vůbec využít
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Novým divem světa se staly duhové hory v Peru. Objevily se díky globálnímu oteplování
adbz.cz
adbz.cz
Čisté plechy bez zdlouhavého drhnutí: Stačí je posypat práškem do pečiva a postříkat citronovou šťávou