Rally Dakar 2019 je u konce a přinesla spoustu dramatických chvilek. Před 30 či 40 lety ale šlo spíše o závod kutilů, nadšenců, dobrodruhů a všemožných podivínů. Důkazem je několik šílených aut níže. Později se tato akce zprofesionalizovala a výrobcům aut a motocyklů sloužila k testování nových technologií. I tak se po přestěhování do Jižní Ameriky objevila dvě prapodivná vozidla budící pozornost.

Francouzské lidové vozítko

Bratři Claude a Bernard Marreau měli se skromným vozem Renault 4 velký úspěch, když skončili v premiérové Rally Dakar v roce 1979 celkově pátí. Tehdy se nesoutěžilo v kategoriích, jaké známe dnes, a pořadí osobních aut, motocyklů a nákladních automobilů se počítalo dohromady. Mezi osobními auty byli druzí. O rok později skončili bratři se stejným autem dokonce celkově třetí, ale mezi osobními auty si o příčku pohoršili. Nakonec si připsali prvenství v roce 1982 s vozem Renault 20 Turbo.

Porsche 911 vládne… v terénu?

S více než 30 000 vítězstvími v různých závodech po světě je Porsche na silnici bezkonkurenční, což ukázalo v poslední době například vítězstvím ve vytrvalostním závodě v Le Mans v posledních 4 letech po sobě. Ale mimo asfaltový povrch si Porsche až tak dobře nevede. Přesto v roce 1984 vyhrálo Rally Paris-Dakar Porsche 911SC, které bylo upraveno pro pohon všech kol a pojmenováno jako Porsche 953.

Mohlo by vás zajímat: Porsche 356 postavil Čech, dnes je autu přes 70 let

Vlastně to bylo tehdy i pro samotné Porsche velké a příjemné překvapení, a tak se další rok automobilka vrátila se třemi 959s, vyrobenými speciálně pro tento náročný závod. Bohužel automobily neprošly žádným testováním a všechny tři skončily v závodě předčasně kvůli selhání techniky. V roce 1986 se vrátily s moderními prvky jako ABS a přidanými turbodmychadly. Tehdy závod dokončilo pouze 67 z 488 startujících a do cíle je vedla dvě Porsche, která skončila na prvním a druhém místě. Rok 1986 tak znamenal pro tyto asfaltomilce absolutní triumf..

Stánek s hranolky ujíždí soupeřům

Ocenění za nejšílenější auto všech, které startovalo na Dakaru by beze sporu mělo patřit Belgičanovi Hervé Diersovi, který v roce 2009 závodil s pojízdným rychlým občerstvením. Tento vůz byl pick-up od Toyoty s motorem o výkonu 200 koní, upravený jako mobilní kuchyně. Celou akci vymyslel a sponzoroval jeden belgický výrobce hranolků. Když tým po první etapě dorazil do bivaku, řidič a spolujezdec usmažili 7kg hranolek, kterými potěšili ostatní závodníky. Dojeli bez problémů do cíle a skončili na velmi solidním 58. místě.

Luxusní Rolls Royce v afrických dunách

V roce 1981 se Thierry De Montcorgé vsadil s kamarády, že pojede Dakar se svým luxusním Rolls-Roycem Corniche. Samozřejmě, že Rolls musel být speciálně upravený pro pouštní podmínky, což znamenalo, že byly vymontovány takové prvky, jako je mini bar, chladnička na kaviár a další luxusní vybavení. De Montcorgé si opatřil speciální karoserii, která vážila jen 80 kg a přidal systém pohonu všech kol zapůjčený od Toyoty. Bohužel byl diskvalifikován, poté, co provedl nepovolenou opravu. Škoda, protože byl průběžně na slušném 13. místě.

Bonus: Minimotorka Ivo Kaštana

V roce 2009 se Čech Ivo Kaštan inspiroval jezdci, kteří jeli v 80. letech Dakar na Vespách. A tak se rozhodl, že na Dakar vezme svůj pitbike (miniaturní krosovou motorku) vyrobenou z dílů stroje Honda XL200. Motocykl měl jen 0,15litorvý motor a drobná 14palcová kolečka, a vážil i s jezdcem pouze 180 kg. Ivo Kaštan sice nedojel do cíle, ale přesto dokončil několik etap.