Pitbike Ivo Kaštana, pojízdné občerstvení či Rolls-Royce: podívejte se na nejšílenější stroje v historii Rally Dakar.

                   

Rally Dakar 2019 je u konce a přinesla spoustu dramatických chvilek. Před 30 či 40 lety ale šlo spíše o závod kutilů, nadšenců, dobrodruhů a všemožných podivínů. Důkazem je několik šílených aut níže. Později se tato akce zprofesionalizovala a výrobcům aut a motocyklů sloužila k testování nových technologií. I tak se po přestěhování do Jižní Ameriky objevila dvě prapodivná vozidla budící pozornost.

Francouzské lidové vozítko

i

Bratři Claude a Bernard Marreau měli se skromným vozem Renault 4 velký úspěch, když skončili v premiérové Rally Dakar v roce 1979 celkově pátí. Tehdy se nesoutěžilo v kategoriích, jaké známe dnes, a pořadí osobních aut, motocyklů a nákladních automobilů se počítalo dohromady. Mezi osobními auty byli druzí. O rok později skončili bratři se stejným autem dokonce celkově třetí, ale mezi osobními auty si o příčku pohoršili. Nakonec si připsali prvenství v roce 1982 s vozem Renault 20 Turbo.

Porsche 911 vládne… v terénu?

i

S více než 30 000 vítězstvími v různých závodech po světě je Porsche na silnici bezkonkurenční, což ukázalo v poslední době například vítězstvím ve vytrvalostním závodě v Le Mans v posledních 4 letech po sobě. Ale mimo asfaltový povrch si Porsche až tak dobře nevede. Přesto v roce 1984 vyhrálo Rally Paris-Dakar Porsche 911SC, které bylo upraveno pro pohon všech kol a pojmenováno jako Porsche 953.

Mohlo by vás zajímat: Porsche 356 postavil Čech, dnes je autu přes 70 let

Vlastně to bylo tehdy i pro samotné Porsche velké a příjemné překvapení, a tak se další rok automobilka vrátila se třemi 959s, vyrobenými speciálně pro tento náročný závod. Bohužel automobily neprošly žádným testováním a všechny tři skončily v závodě předčasně kvůli selhání techniky. V roce 1986 se vrátily s moderními prvky jako ABS a přidanými turbodmychadly. Tehdy závod dokončilo pouze 67 z 488 startujících a do cíle je vedla dvě Porsche, která skončila na prvním a druhém místě. Rok 1986 tak znamenal pro tyto asfaltomilce absolutní triumf..

Stánek s hranolky ujíždí soupeřům

i

Ocenění za nejšílenější auto všech, které startovalo na Dakaru by beze sporu mělo patřit Belgičanovi Hervé Diersovi, který v roce 2009 závodil s pojízdným rychlým občerstvením. Tento vůz byl pick-up od Toyoty s motorem o výkonu 200 koní, upravený jako mobilní kuchyně. Celou akci vymyslel a sponzoroval jeden belgický výrobce hranolků. Když tým po první etapě dorazil do bivaku, řidič a spolujezdec usmažili 7kg hranolek, kterými potěšili ostatní závodníky. Dojeli bez problémů do cíle a skončili na velmi solidním 58. místě.

Luxusní Rolls Royce v afrických dunách

i

V roce 1981 se Thierry De Montcorgé vsadil s kamarády, že pojede Dakar se svým luxusním Rolls-Roycem Corniche. Samozřejmě, že Rolls musel být speciálně upravený pro pouštní podmínky, což znamenalo, že byly vymontovány takové prvky, jako je mini bar, chladnička na kaviár a další luxusní vybavení. De Montcorgé si opatřil speciální karoserii, která vážila jen 80 kg a přidal systém pohonu všech kol zapůjčený od Toyoty. Bohužel byl diskvalifikován, poté, co provedl nepovolenou opravu. Škoda, protože byl průběžně na slušném 13. místě.

Bonus: Minimotorka Ivo Kaštana

i

V roce 2009 se Čech Ivo Kaštan inspiroval jezdci, kteří jeli v 80. letech Dakar na Vespách. A tak se rozhodl, že na Dakar vezme svůj pitbike (miniaturní krosovou motorku) vyrobenou z dílů stroje Honda XL200. Motocykl měl jen 0,15litorvý motor a drobná 14palcová kolečka, a vážil i s jezdcem pouze 180 kg. Ivo Kaštan sice nedojel do cíle, ale přesto dokončil několik etap.

Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Ruský tanker Iljušin Il-78 může u hranic NATO maximálně provokovat, ale nic víc. Vlastním letounům přitom dává „neomezený“ dolet
Události247.cz
Události247.cz
Naftová a benzínová auta budou nadále jezdit, a to i přes zákaz EU. Podmínka pro jejich používání ale bude likvidační
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Pod zákopy 1. sv. války probíhaly kruté bitvy v podzemí. Většinou bývalí horníci se snažili nepřítele podkopat
adbz.cz
adbz.cz
Túje zhoustnou a porostou jako nikdy předtím. Stačí jim dopřát mykorhizní roztok a sílu budou čerpat z hub