Skandál podráží nohy Evropské unii, rovných 24 automobilek potvrdilo, že elektromobily nejsou budoucnost. Jak informace unikly na veřejnost?

Tohle si jen tak někdo nedá za rámeček. Z oficiálních informací vychází najevo, proč důležité automobilky nechtějí investovat do elektřiny.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Špionáž, uniklé dokumenty přes nelegální servery nebo práce počítačových hackerů? Ne, vše je zřejmé, pokud si dá člověk vedle sebe jedna a jedna. Je tady ale třeba číst mezi řádky. Před pár dny zarezonovala médii zpráva, že koncern Volkswagen ruší kontrakt na výstavu gigatovárny na baterie do elektromobilů. Psali jsme o tom, tak zde jen to nejdůležitější, a to je důvod, kterým odstoupení od kontraktu šéf VW vysvětlil.

Obchodně nedává továrna na baterie elektromobilů smysl

„Vzhledem k situaci na trhu včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě nejsou aktuálně obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách v Evropě,“ uvedl Oliver Blume z představenstva Volkswagenu. Jinak řečeno, o elektromobily není zájem, VW jich nebude vyrábět tolik, aby potřeboval novou továrnu. Koncern vlastní deset automobilových značek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dalších čtrnáct automobilových značek zastřešuje koncern Stellantis. To je dohromady čtyřiadvacet značek. Od Audi přes Porsche k Peugeotu a třeba Fiatu. A právě koncern Stellantis slavnostně otevřel svou první gigafactory SymphonHy. Na baterie do elektromobilů? Ne, továrna představuje největší integrovaný závod na výrobu palivových článků v Evropě. Jedná se o automobily na vodíkový pohon. Kdyby byla elektřina lepší, nejdou peníze do vodíku.

3 důvody, proč jsou elektromobily jeden velký podvod a zaniknou dřív, než se masově rozšíří

SymphonHy nabídne cenově dostupnou mobilitu na vodíkový pohon s nulovými emisemi, nejde o elektřinu tak, jak ji jako veřejnost chápeme. Společnost nabízí široké portfolio řešení pro různé typy vozidel, včetně lehkých užitkových vozidel, vozů střední třídy, pick-upů, nákladních vozidel, autobusů, autokarů a manipulačních zařízení. Takže co tato skutečnost říká? Že Stellantis investuje miliardy a miliardy eur do vodíku.

Trh říká sám, co zákazníci chtějí. Elektromobily to nejsou

Ano, abychom byli korektní, existují zprávy, že Stellantis možná uvažuje o výstavbě továrny na baterie do elektrických aut. Ale to je věc vyvolaná obchodní politikou a tím, že dovážené baterie z Číny budou neúnosně drahé. Nicméně je to tedy tak, že velké koncerny, které pod sebou mají 24 automobilových značek, investují do jiné technologie, než jsou elektrické baterie.

iZdroj fotografie: Northvolt

Anebo neinvestují s vysvětlením, že to nedává smysl. Vidí smysl produkce jinde. Tak jako koncern Volkswagen. Chápete? Možná už konečně automobilky zatáhnou za záchranou brzdu. Další kus do skládačky, která varuje před neuváženým přechodem na elektrická auta. Už to někdo začne konečně chápat a řešit, nebo budeme stále jen loutky v rukách politiků?

Mají elektromobily smysl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články