Nový model od Škody změní názor Čechů na elektromobily. Až ho uvidíte, tak na spalovací motory ani nepomyslíte

Proč kupovat něco přes oceán, když stačí hodit okem směrem Mladá Boleslav? Elektromobily nechci, ale pokud, tak vím, kam sáhnout.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Do určité míry to může být nadsázka, ale do určité zase ne. Proč si kupovat Teslu, když máme vlastní automobilku Škoda? Stejně se pak může jeden ptát na Volkswagen. Nejsem odborník na elektromobily, nemám je rád, a pokud mohu, nesedám do nich. Jakkoli je jistě část tohoto názoru založena na ryze subjektivních aspektech, je to prostě tak. Jsem rád, když mi při jízdě pod kapotou bublá motor. A když mohu natankovat během pár minut a rázem mám dojezd tisíc kilometrů. Ale když už elektromobil, tak který?

Obrat o 180 stupňů. Evropská unie zakázala prodej elektromobilu. Rozhodnutí platí i na území Česka

Pokud musím mít elektromobil, tak který? Domácí výroba je ok

Vnímám signály poslední doby spojené s problémy, které mají některé automobilky. Tak třeba Volkswagen, tedy zde mám na mysli koncern, jenž řeší nezájem o luxusní elektromobily značky Audi. Ve vzduchu je uzavření jedné z továren. Nedávno jsem také psal o tom, jak elektrický Fiat 500 čelí minimální poptávce. A na druhou stranu jsou tady auta typu Hyundai Ioniq 5. Ten vypadá fajn, má slušný dojezd. Nabízí jak rodinnou, tak i sportovní verzi. Problémem je dejme tomu cena. Podobně je to i u značky Škoda.

Tradiční logo Škody zmizí? Automobilka za licenci návrhu zaplatila 4 miliardy Kč a toto je výsledek

iZdroj fotografie: Stellantis

Nedávno německý autoklub ADAC zveřejnil zprávu, podle které je Volkswagen ID.7 nejlépe hodnoceným automobilem v historii této organizace. Nechci to hodnotit, nevěřím nezaujatosti a nesdílím tento názor. A i kdyby, tak názor hodnotící organizace je jedna věc, ale reálný zájem zákazníků věc druhá. A když už ID.7, tak proč ne raději tuzemský Enyaq postavený na stejném základu? Na podzim loňského roku prošel Enyaq zásadní modernizací.

Škoda poprosila řidiče, aby vymysleli název nového modelu: Navrhněte svůj nápad v naší diskuzi a posuďte ostatní

V nabídce jsou nově verze 85 a 85x. Písmeno x v tomto případě znamená pohon všech kol, tedy dvoumotorové uspořádání. Výkon i kapacita baterie jsou stejné, co se týče dynamiky, verze 4×4 je ve sprintu z 0 na 100 km/h o desetinu rychlejší. Pokud pravidelně jezdíte po kluzkém povrchu nebo potřebujete jezdit do kopců, sáhnete po čtyřkolce. Na běžné používání stačí varianta s pohonem jedné nápravy. Elektromotor nyní dosahuje nejvyššího výkonu 210 kW (286 koní), což je nárůst o 60 kW.

Na horách nebude problém přilnavost, spíše vybíjení baterie

Výrazně vzrostl i točivý moment – z 310 na 545 Nm, což má pozitivní vliv na dynamiku a pružné zrychlení. Díky vyššímu výkonu je Enyaq pružnější a maximální rychlost byla zvýšena ze 160 na 180 km/h. Enyaq je na dálnici tišší než ID.7, což platí i při rychlostech nad 150 km/h. Rovněž je efektivnější, protože při těchto rychlostech má nižší spotřebu energie. Točivý moment se přenáší na zadní kola. To umožňuje velký úhel vytočení předních kol.

1 litr nafty / benzínu za 72,50 Kč? Banka varuje, ceny PHM mohou v ČR bleskově vzrůst. Co to znamená pro elektromobily?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Enyaq má malý poloměr otáčení a velkou hmotnost lze snadno ovládat i v utažených zatáčkách. Jízdní vlastnosti podporuje automatická rekuperace, která pomocí kamer sleduje dění před autem a přirozeně zpomaluje vůz. Když to situace dovoluje, nechává auto plachtit, což má pozitivní vliv na spotřebu energie. Důležitou novinkou je možnost předehřevu baterie. Ta se může spouštět automaticky při zadání cesty k vysokorychlostní nabíječce v navigaci.

Tvar má jako krabice, ale ujede víc než obdobná konkurence

Nebo ji lze aktivovat manuálně v infotainmentu. Nabíjecí výkon je u modelu s pohonem zadních kol 135 kW. Škoda pokračuje v konceptu menšího přístrojového štítu a velké centrální obrazovky. Displej na palubní desce prošel vylepšením softwaru, to umožňuje rychlejší načítání funkcí. Menu je přehledné a ve spojení s klasickými tlačítky pod obrazovkou je ovládání multimediálního systému rychlé a intuitivní. Prostorný interiér a velký kufr plný praktických řešení už snad ani nemá smysl zmiňovat. Praktická je i vyšší světlá výška vozidla.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Nový Enyaq je výtečný elektromobil, který stojí od 899 000 Kč. Vyšší výbavy přijdou na 1 444 900 Kč, respektive 1 644 900 Kč. Pak je tady zmiňovaný Ioniq 5. To auto se mi vážně líbí, zejména po stránce vzhledu. A i tohle auto má co do sebe, a pokud chcete znát můj názor, mrkněte na jiný článek, kde o Ioniqu 5 píšu. Tady zmíním jen českou cenu. Ta začíná na 1 169 990 Kč u základní dvojkolky. Čtyřkolka startuje na 1 579 990 Kč. Dobrá, jsou to ceny, které jsou podle mého názoru absurdní.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Za tyhle peníze jsou ve světe spalovacích aut jiné, lepší vozy. Ale pořád nevidím důvod, pokud je tady Škoda a Hyundai, proč kupovat elektromobily značky Tesla. Vnímám ji jako technologickou bublinu. Možná ukázala směr, ale neřekl bych, že jde po správné cestě. Nechtěl bych ji. Ji, nebo dokonce nějaké čínské elektrické stroje. Ale co vy? Souhlasíte s tvrzením, že nový model od Škody změní Čechům pohled na elektromobilitu? Okouzlil vás design natolik, že byste si ani nevzpomněli na spalovací motorizace?

Je lepší Škoda, nebo Tesla?

Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články