Koncern Volkswagen je v poslední době spojován hlavně s emisními skandály a z nich plynoucími kroky k elektrifikaci Ale v minulosti měl v rukávu eso v podobě neuvěřitelně ekologického spalovacího motoru. Parní tříválec měl 220 koní a úžasně nízkou spotřebu i emise.

Automobilka, která má ve většině zemí starého kontinentu dominantní postavení, vždy hledala způsoby, jak zvýšit účinnost spalovacích motorů, ale také vyvinout technologie, které by jim umožnily je zcela opustit. Například? Elektro-Golf, který byl představen veřejnosti v roce 1976.

Čistší budoucnost

Žijeme v době, kdy je ochrana životního prostředí nejdůležitějším tématem a největší bolestí pro všechny výrobce automobilů.

Aby Volkswagen získal náskok, zahájil na počátku 90. let netradiční projekt – vývoj lehkého a efektivního motoru, který by nepoužíval konvenční palivo nebo olej a měl minimální dopad na životní prostředí.


Mohlo by vás zajímat: EU rozhodla, že koncern VW musí kvůli Brexitu a Dieselgate prodat Škodovku italskému Fiatu

Manažeři ve Volkswagenu chtěli vědět, zda je to možné, a tak se rozhodli kontaktovat Herberta Clementse a Michaela Hoetgera – inženýry, kteří vždy rádi experimentovali. Byli to lidé, kteří okamžitě souhlasili s vytvořením revolučního motoru.

Volkswagen se na tyto dva techniky obrátil s několika kritérii. Jedním z nich bylo vytvoření motoru, který nepoužívá konvenční paliva a do atmosféry by emitoval minimální množství výfukových plynů. Zní to jako nemožný úkol? Ne pro tyto specialisty. V roce 1996 začali ve své dílně vyrábět zcela nově koncipovaný motor.

Netradiční motor

Vedení Volkswagenu představilo po několika letech testování tříválcovou jednotku, která produkovala až 220 koní a točivý moment 500 Nm.

Jednalo se o inovativní parní jednotku s pístovým motorem, který pracoval v uzavřeném okruhu. U běžných spalovacích motorů jsou stěny válců mazány olejem. V tomto motoru lubrikaci stěn válců zajišťovala vodní pára.

Byl to velmi kompaktní a relativně lehký motor. První prototypy vážily asi 120 kg a měly dynamické vlastnosti, které jsme tehdy mohli najít jen u mnohem větších agregátů.

Autoři projektu nechtěli utratit příliš mnoho peněz, a proto namontovali první prototyp motoru do kompaktního vozu Škoda Fabia Combi. Dokonce i ve srovnání s nejvýkonnějším motorem, který byl v té době vhodný pro tento model, zaujalo nové „srdce“ vozu i ty největší skeptiky. Běžel hladce a tiše také vykazoval úžasnou dynamiku. Nový motor navíc dosáhl své provozní teploty za pouhých 30 sekund!


Mohlo by vás zajímat: Co kdyby první Mini vyrobil Volkswagen? Seznamte se s prototypem EA-48

Ideální motor? Pokud by se dostal do sériové výroby – ano. Po představení prototypu se jeden z největších výrobců automobilů v Evropě rozhodl zatáhnout za ruční brzdu. Podle autorů projektu a inženýrů byl vývoj motoru nové generace zastaven kvůli spotřebitelskému průzkumu provedenému výrobcem.

Lidé parní motor nechtěli

Zaměstnanci společnosti Volkswagen se rozhodli provést spotřebitelský průzkum a pochopit, zda by motor této povahy (parní stroj) byl pro ně zajímavý. Ukázalo se, že většina respondentů uvedla ne. Clemens a Hoetger s tím nesouhlasili. Po vzájemné dohodě se obě strany rozhodly rozdělit a soustředit se na projekty, o které se staraly.

Tento projekt je obrovská nevyužitá příležitost, protože tento typ motoru se mohl stát řešením všech dnešních problémů. Koncept motoru, který byl zaveden před 18 lety, by byl i nyní považován za revoluční. Vzhledem k tvrzení autorů projektu v různých médiích je však nepravděpodobné, že bychom někdy mohli takový motor vidět ve svých autech. Škoda!