Češi mají smůlu, Škoda kvůli EU zrušila nejoblíbenější model. Je konec, nástupce už nikdy nebude

Začíná se potvrzovat, že na malé vozy bude mít Euro 7 obzvláště drtivý dopad. Plány Škody na znovuobnovení Fabie Combi smetlo rozhodnutí z Bruselu definitivně pod stůl.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Přestože ještě zůstávala malá jiskra naděje, že by Škoda mohla obnovit výrobu Fabie Combi, po dnešku je definitivně „utrum“. Ještě v roce 2020 Thomas Schäfer, který byl v té době generálním ředitelem Škody a nyní je šéfem značky Volkswagen, oznámil, že Škoda nahradí kombi Fabia s datem uvedení na trh v letošním roce. „Je to pro nás velmi důležité, protože to podtrhuje náš závazek nabízet dostupnou a praktickou mobilitu v segmentech základní úrovně,“ řekl tehdy Schäfer.

Euro 7 jako zabiják vývoje spalovacích motorů

Plán vozu byl však nyní osekán. „Splnění náročných emisních cílů s připravovanou legislativou Euro 7 je spojeno s velmi vysokými náklady,“ řekl mluvčí Škody Automotive News Europe. „Po tomto rozhodnutí nevznikne žádný nástupce Fabie Combi.“ Škoda přestala vyrábět odcházející Fabii Combi v listopadu loňského roku. A vyřadila poslední malé kombi, které se ještě prodávalo v Evropě.

iZdroj fotografie: Škoda

O tento v Evropě oblíbený segment malých kombi v minulosti bojovala Škoda, stejně jako Renault s Cliem a Peugeot s 207. Škoda do konce března prodala 3 013 vozů Fabia Combi třetí generace, což je o 49 procent méně než v roce předchozím, protože prodejci prodali poslední své vozy skladem. Výrobci automobilů v posledních letech stále více přesouvali své zaměření od malých hatchbacků k SUV. Z jednoduchého důvodu: snažili se zvýšit marže v segmentu, který je náchylný k růstu cen.

Češi mají historickou šanci dobýt EU. Je šance na zablokování paskvilu jménem Euro 7

Na malé vozy dopadne Euro 7 obzvláště krutě

Jinými slovy, na malém autě jsou všechna zvýšení vstupních nákladů znát citelně více než na velkém autě s cenovkou od milionu korun nahoru. U krátké Fabie se náklady rozprostřou do velké série, ani tak se ale nejedná o žádnou „výhru“. A s efektivitou výroby malých vozů se spalovacími motory to v posledních letech opravdu nevypadá dobře. Ostatně mnoho malých a menších modelů již víceméně v tichosti (a bez náhrady) skončilo. To, jak dlouho Škoda držela myšlenku Fabie Combi při životě, jí slouží ke cti.

iZdroj fotografie: Škoda

S ohlášenou platností normy Euro 7 se však (nejen český) sen o kompaktním, praktickém a dostupném kombi rozplynul jako pára nad hrncem. A „poslal ke dnu“ nejen Fabii Combi, ale vážně ohrožuje i existenci Fabie jako takové. Její cena by se musela zvednout způsobem, na který její zákazníci opravdu nejsou připraveni. Jak řekli sami představitelé Škody, to, co nyní stojí 370 tisíc, by také mohlo stát 470 tisíc. Případně více. Otázka je jasná: dává to ještě smysl?

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

CEO Škody Auto hovoří zcela jasně

Odpověď je ještě jasnější. Generální ředitel Škody Klaus Zellmer v dubnu varoval, že emisní předpisy Euro 7, jak jsou v současné době navrženy, znamenají pro Fabii vážné zvýšení nákladů. „Chceme respektovat klima. Ale pokud se současný návrh stane skutečností do roku 2025, museli bychom do auta dát technologii, která buď ještě není vyvinuta. Případně je tak drahá, že z auta za 15 000 eur by se stalo auto za 18 000 až 20 000 eur.“ Nezbývá než poděkovat. Komu, to nemusíme myslím ani psát.

Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Také si myslíte, že Fabia Combi byl extra povedený model?

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články