Podezřele levná Škoda Octavia se tváří, že je dobrou koupí za 28 800 Kč, ovšem devětkrát objela zeměkouli

Nejlevnější neznamená nejlepší, u Škody Octavia druhé generace to platí absolutně. Za dobrý kus si kupující musí připlatit.

i Zdroj fotografie: S vědomím Davids Biler
i Zdroj fotografie: S vědomím Davids Biler
i Zdroj fotografie: S vědomím Davids Biler
i Zdroj fotografie: S vědomím Davids Biler
i Zdroj fotografie: S vědomím Davids Biler
i Zdroj fotografie: S vědomím Davids Biler
i Zdroj fotografie: S vědomím Davids Biler
i Zdroj fotografie: S vědomím Davids Biler
i Zdroj fotografie: S vědomím Davids Biler
i Zdroj fotografie: S vědomím Davids Biler
i Zdroj fotografie: S vědomím Davids Biler
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

O oblibě domácí značky Škoda a jejího modelu Octavia nelze v našich končinách pochybovat. Je to fenomén, který nemá obdoby. Bohužel se na něj také váže velmi častá podvodná činnost související se stáčením tachometrů či prodejem vraků jen velmi lehce opravených a maskovaných za bezvadné vozy. Vysoká kvalita auta dovoluje podvodníkům kamuflovat skutečné kilometry, zvláště pak u dieselů, které ve firemních službách ročně překonávaly desetitisícové nájezdy.

Podíl upravených a stočených Octavií je nezanedbatelný

Populární motory 1.9 TDI-PD jsou po čistě mechanické stránce odolné a určitě je lze doporučit. Jakkoli první generace naftových Octavií mívala motory TDI tišší a úspornější, kontraproduktivní mohou být často plně využívané prodloužené „long–life“ servisní intervaly. Mazání přestárlým olejem ničí nejen turbodmychadlo, ale i těsnění v motoru. Platí to i pro větší a výrazně dynamičtější 2.0 TDI-PD, který se zde vyskytoval ve dvou variantách, buď 16 ventilové, anebo vzácnější 8ventilové. Tu typicky najdeme u Octavie 4×4.

iZdroj fotografie: S vědomím Davids Biler

Osmiventilová verze dvoulitru má vždy filtr DPF (který je v kombinaci se systémem vstřikování PD problematický), mechanicky jde však o modifikovanou devatenáctistovku, která nemá tolik potenciálně kritických míst jako šestnáctiventilová verze. Těch zde bylo několik, zdaleka nejproblémovější je ta nejvýkonnější s kódem BMN a výkonem 125 kW. Jde o pohonnou jednotku pro Octavii RS do května 2008. Kombinuje enormně choulostivé vstřikování Piezo-PD s filtrem pevných částic.

Některé motory jsou skutečně rizikové, vyplatí se jim vyhnout

Novější commonrailové motory si s filtrem DPF sednou lépe, slabší šestnáctistovku však často zlobí vstřikovače, dvoulitry se mechanicky příliš nezměnily. Je zde ale jedna zapeklitost, tenký šroub držící jemným závitem v hliníkové hlavě jednu z napínacích kladek rozvodového řemene. „To je bezpochyby časovaná bomba s masivní náloží,“ říká expert na servis japonských a evropských aut pan Pavlíček. „Situace mezi benzínovými motory není o mnoho lepší,“ dodává odborník.  

Atraktivní jednotky TSI měly přinejmenším v prvních ročnících dost dětských nemocí na to, aby se daly do ojetiny s čistým svědomím doporučit. Některé agregáty jsou citlivé na kvalitu paliva, starší atmosférické motory 1.6 FSI a 2.0 FSI potřebují pro bezchybný chod benzín s oktanovým číslem 98. Kompaktnější jednotka měla často problémy s rachotícími rozvody a variátory časování ventilů.

I Octavia je v některých verzích citlivá na kvalitu paliva

Řídce se i mohou objevit vadné vstřikovače, stejně jako u novějších motorů TSI. Za ne právě spolehlivé lze považovat první generace dvouspojkových převodovek DSG. Větší jistotou je přesný manuál, nicméně u naftových verzí je třeba kalkulovat s pravděpodobností brzké investice do dvouhmotového setrvačníku. Odolnost podvozku Octavie druhé generace je slušná, časem se mění většinou jen zadní silentbloky spodních ramen přední nápravy. Může se ukázat výraznější vůle v zadní víceprvkové nápravě, to až po najetí 200 000 km.

iZdroj fotografie: S vědomím Davids Biler

Pohon všech kol se opírá o systém Haldex, ten při pravidelné výměně oleje funguje spolehlivě. Daní za čtyřkolku je vyšší spotřeba vzhledem k přednímu pohonu. Za motor, který lze doporučit, se dá prohlásit čtyřválec 1.6 MPI s výkonem 75 kW. O tuto specifikaci nebývá velký zájem, což stlačuje ceny ojetin. Přitom vůbec nejezdí tak špatně, jen je třeba motor hnát do otáček. Je sice hlučnější a má vyšší spotřebu než novější jednotky TSI, ovšem majiteli se odmění nízkými provozními náklady a snadnou údržbou.

Pod třicet tisíc je Octavia spíše už jen na náhradní díly

Na německém prodejním serveru s ojetinami je aktuálně na prodej Škoda Octavia 1.6 ve výbavě Ambiente. Motor má výkon 75 kW, auto je z roku 2005 a má najeto 371 000 km. Z venku vypadá tak nějak opotřebovaně vzhledem k letům a nájezdu, ale přijatelně. Uvnitř je to skutečná bída. Nejde o sporou výbavu, problémem je poničený interiér. Chybějící rádio. Uvnitř automobil trpěl víc, než by se jevilo na první pohled zvenku.

iZdroj fotografie: S vědomím Davids Biler

Českého chalupáře nenaláká ani tažné zařízení, za které by mohl vozit přívěs s posekanou trávou a cementem z nejbližší prodejny stavebnin. Za cenu v přepočtu 28 800 Kč jde o nabídku, kterou je třeba ignorovat. Dvojnásobek peněz stojí lepší kusy s nájezdem pod 200 000 km, relativně dobře se dá vybrat v cenové hladině kolem 80 000 Kč. Nicméně stále s dobrým mechanikem po ruce.

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií

Líbí se vám Škoda Octavia?

Diskuze Vstoupit do diskuze
53 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články