Vypadá podivně zepředu a zezadu, ale pořád to není tak šílené jako boční pohled. Auto je do dneška mimo tabulky, ne každý ho přijal.
Když se řekne Škoda Roomster, většina lidí si vybaví auto, které vypadá, jako by se designéři v Mladé Boleslavi rozhodli spojit dvě auta v jedno a pak si dali pauzu na kafe. Mám na věc stejný názor, ale pro mě osobně Roomster představuje něco jiného. První auto, u kterého jsem byl v tehdejší nové práci na první mezinárodní novinářské prezentaci. Zajímavá zkušenost. Mezinárodní prezentace probíhala v ČR, v Praze a okolí. Mezinárodní byla, optikou ostatních států. Pro nás byla tuzemská. I proto jsem nespal jako ostatní novináři v hotelu Hilton, ale doma.
Roomster se mohl jmenovat jinak, a jinak vypadat určitě měl
Na druhou stranu jsem si mohl v rámci testovací jízdy zajet domů na pauzu. Ne že bych ji potřeboval, testovací jízda po Praze a Středočeském kraji zahrnovala asi čtyři zastávky s bohatým občerstvením a obědem v luxusní restauraci na Kampě. Mám Roomster tedy spojený s pozitivními emocemi. Ale auto se mi nelíbilo. A vlastně když jsem později po letech dělal rozhovor s designérem Kabaněm, jedna otázka musela zaznít. Ptal jsem se, proč byl Roomster tak ošklivý. On mi tehdy vysvětloval, že ošklivý není. Na tom jsme se neshodli. Na tom, že byl praktický, ale ano.
Chápu to. Je to asi jako s Fiatem Multipla. Roomster je přesně ten typ vozu, který buď milujete, nebo nechápete, proč vůbec vznikl. Ale jedno se mu upřít nedá – v historii mladoboleslavské automobilky zanechal stopu, která je stejně originální jako jeho silueta. Co to znamená pro nás, běžné řidiče? Především to, že Roomster je důkazem, že i v českých podmínkách může vzniknout auto, které se nebojí jít proti proudu a nabídnout něco, co tu do té doby nebylo. A vlastně ani potom. Roomster se poprvé představil v roce 2003 jako koncept na ženevském autosalonu.
Už tehdy bylo jasné, že tohle nebude jen další nudný „praktik“. Teď jsem předběhl narážkou v čase. Škoda Praktik byl pracovní, užitkový „nákladní“ automobil postavený právě na základě Škody Roomster. Ten přišel o zadní okna a zadní sedadla, místo toho nabídl obrovský nákladový prostor a stal se oblíbeným parťákem drobných podnikatelů, řemeslníků a všech, kdo potřebovali převážet víc než jen nákup z Tesca. Design Roomsteru byl natolik odvážný, že by se za něj nemusel stydět ani Citroën v dobách své největší slávy.
Pohled z boku není pro každého, možná jen pro silnější povahy
Nízká příď, vysoká střecha, obrovská okna a zadní část, která připomíná spíš dodávku než rodinné auto – to všechno dohromady vytvořilo siluetu, která okamžitě přitahovala pozornost. Mimochodem, zmíněný Jozef Kabaň na Roomsteru nepracoval, bral jsem ho jako člověka, který by se mohl vyjádřit. Ale ne jako autora. Na autě se podílel designérský tým vedený Thomasem Ingenlatem. Kabaň v době vzniku Roomsteru pracoval, pokud počítám správně roky, na Bugatti Veyron. Zpět ke Škodě.
Sériová výroba Roomsteru odstartovala v roce 2006 a hned bylo jasné, že tohle auto nebude pro každého. Ale kdo hledal praktičnost, prostor a originalitu, ten si přišel na své. Roomster stál na tehdy společné platformě Fabie a dalších. Sdílení v rámci značky, což znamenalo, že pod kapotou se objevily známé motory – od benzinových 1.2 HTP přes 1.4 16V až po 1.6 MPI, nechyběly ani turbodiesely 1.4 TDI a 1.9 TDI. Výkon se pohyboval od 47 kW až po 77 kW. To nebylo na sprintování po dálnici, ale na rodinné výlety a každodenní ježdění to bohatě stačilo.
Kabina byla velkorysá a zavazadelník ještě velkorysejší
Spotřeba byla v reálném provozu často nižší než udávané hodnoty, takže Roomster potěšil i ty, kdo rádi počítají každou korunu. Nepotěšil ty, co milují atraktivní design a krásu. Bez urážky. Interiér Roomsteru byl kapitolou sám pro sebe. Přední část působila jako klasická Fabia, ale vzadu to byla úplně jiná liga. Tři samostatná sedadla, která šla posouvat, sklápět nebo úplně vyndat, znamenala, že jste si mohli interiér přizpůsobit přesně podle svých potřeb. A kufr? Ten měl v základním uspořádání 480 litrů, po sklopení zadních sedadel až 1 780 litrů.
A kdo někdy zkoušel do Fabie nacpat dětský kočárek, ten Roomsteru musel zatleskat. Mně vadila aretace sklopených sedaček. Vzpomínám na háčky podobné „gumicukům“, fungovalo to, ale znovu, hezké to nebylo. V roce 2010 přišel facelift, který přinesl upravenou masku, nové světlomety a modernější interiér. Výbava se rozšířila o další prvky výbavy. Roomster si i po letech držel pověst auta, které je spolehlivé, levné na provoz a odolné.
Dnes stojí pár korun, ani po letech stále nedospěl do krásy
V testech spolehlivosti se pravidelně umisťoval nad průměrem a i dnes najdete na silnicích spoustu kusů s nájezdem přes 200 000 kilometrů, které pořád jezdí bez větších problémů. A proč Roomster nakonec skončil? V roce 2015 se Škoda rozhodla výrobu ukončit, protože zájem zákazníků se přesunul k SUV a crossovery. Roomster tak doplatil na změnu trendů, ne na nedostatek vlastní kvality.
A kdo by čekal, že přijde nástupce, ten se nedočkal – projekt druhé generace byl zrušen těsně před zahájením výroby. Celkem bylo vyrobeno 370 000 kusů. To není málo. Dnes platí Roomster za levnou a kvalitní praktickou ojetinu. Která potěší začínajícího řemeslníka, důchodce, rodinu s omezeným rozpočtem. Vzhledem Roomster možná „dozrál“, ale podle mého názoru ani dnes nejde o auto, za kterým se se zalíbením ohlédnete. Bez urážky.