Když se dají dohromady dvě tradiční české značky, nemůže vzniknout nic nekvalitního. Boty ve stylu Škodovky jsou důkazem.
Asi „oktávka“. Když se řekne Škoda, jako první asociace se mi vybaví prostě „oktávka“. Nevím, jak to máte vy. Ale my v redakci AutoŽivě jsme na tom asi podobně. Kromě familiárního označení modelové řady padaly jako rychlé výstřely od boku další logické výrazy. Třeba „kombi v naftě“ nebo „tedeíčko“. Rozhodně nikdo neřekl „luxusní bota“. Byť by to nebylo vůbec od věci. Když se řekne Škoda, asi většina z nás si okamžitě vybaví auta, která už desítky let patří k neodmyslitelným symbolům české automobilové tradice. Nebo něco spojeného s nimi.
Stačí zmínit název značky a člověk má před očima auto
Když se řekne Botas, tak to zase znamená legendární českou obuv, která prošla generacemi a stále si drží své místo na trhu. Botasky jsou známé jak starším generacím, tak i mladým lidem, kteří vnímají jejich moderní reinkarnaci. Mě jako „staré gardě“ botasky připomínají uniformní boty. Dnes jde spíš bych řekl o statusovou věc. Nicméně, Škoda a Botas. Automobilka a tradiční česká obuvnická značka před časem navázaly spolupráci a jejím prvním výsledkem je limitovaná edice tenisek. Ty jsou navržené v duchu designového jazyka Modern Solid a modelu Elroq.
Jak mohou být boty inspirované autem? To popravdě není zase nic tak výjimečného, tohle dělá řada automobilek. Sám jsem měl boty, tuším Sparco, v designu Aston Martin. Takže není divu, že na vzhledu tenisek pracoval nejenom tým obuvníků z Botasu, ale i designéři oddělení Color & Trim ze Škoda Auto. „Myslím, že jsme týmu Botas připravili zajímavé výzvy, společně jsme se s nimi ovšem skvěle vypořádali,“ řekla k věci designérka Škoda Auto Petra Debnárová. Jak se dá koncepce boty přiblížit k autu?
Vzhled i použité materiály údajně odráží znaky nového designového jazyka značky Škoda Modern Solid. „Horizontální linie, které můžeme na botě vidět, jsou propojením s horizontálními linkami, které využíváme u našich vozů jak v interiéru, tak exteriéru,“ řekl designér Stefan Webelhorst ze Škoda Auto. Mně se líbí další oficiální komentář, který říká, že „tak jako tvary boty obepínají nohu svého nositele, obklopují horizontální linky v interiéru celou posádku a vytvářejí pro ni komfortní prostředí“. Přijde mi to jako reklama na nový model auta.
Boty, které jsou v designu elektrického auta? Kupec se najde
Vlastně proč ne. Celkové proporce vycházejí z tradičních tvarů tenisek Botas. To znamená, že využívají ikonický prvek, takzvaný Botas klín. To je šikmý klínový detail na bocích. Ten je pro tradiční modely Botas charakteristický a značka ho má registrovaný jako užitný vzor. Inspirace designovým jazykem Modern Solid má botě dodávat jednoduché elegantní tvary a dojem robustnosti. Atraktivním detailem je vzor písmena S a háčku ve stejné podobě, v jaké se objevuje na novém logu značky Škoda.
Já tomu říkám „š bez háčku“. A abych doplnil osobní názor, nové logo se mi nelíbí, radši mám okřídlený šíp. To jen tak na okraj. Designéři se inspirovali modelem Elroq při výběru barev a materiálů. Vzor ve tvaru S je například vytlačen ve stejném materiálu, jaký majitelé tohoto vozu najdou na čalounění. „Volba materiálů, vzorů a technické detaily v sobě odráží filozofii jazyka Modern Solid,“ řekl Webelhorst. Edice je omezena na 130 párů. Něco šlo do soutěže na Instagram, zbytek už je asi u svých šťastných majitelů.
Tenisky jsou oblíbené, obě značky také, tak palec nahoru
Podle oficiálního prohlášení Škody obě značky sdílejí společné hodnoty, jako jsou funkčnost, autentičnost, udržitelnost a lidskost. Obě si také zakládají na tom, že se vyvíjejí s dobou, a i když jsou velmi silně zakořeněné ve své domovině, mají světové ambice. Jejich tradice v kombinaci s lokální výrobou zároveň přináší kontinuitu tradičních řemesel a zručnosti. Intenzivně proto podporují vzdělávání ve svých oborech.
Botas a Škoda k sobě navíc mají velmi blízko. Ano, zní to dost škrobeně, ale taková už oficiální prohlášení bývají. „Lidé s teniskami Botas na nohou řídí vozy Škoda už po generace. I proto je pro nás tato spolupráce velká čest a na její výsledky jsme velmi hrdí,“ řekl ředitel značky Botas Vít Staněk.
Vlastně proč ne. Mám rád české značky a držím jim palce a vyjadřuji podporu. Ale chtěl bych je? Popravdě, ne. Nelíbí se mi. Stejně jako Elroq. Zkusil jsem si pohrát s grafickými programy a dal dohromady něco, co mi k češství padne víc. Jen si to představte. Chlupaté nohy, bílé ponožky, sandály, v mladoboleslavském designu. Na pláži ve Splitu by se hodily, k tomu už jenom kraťasy s tropickým potiskem a tílko bez rukávů.