Škoda zaplatila známého herce, aby lidi přesvědčil, že elektromobily jsou správnou cestou. Je jasné, kdo to odskáče

Elektrická auta nejsou samospásným řešením, ale směrem propagovaným uměle. Pomocí restrikcí, ale také oblíbených divadelních a filmových herců.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Povolání herce je tak nějak ošemetné. Člověk v továrně u pásu může svým způsobem vypnout hlavu, na osm či dvanáct hodin přepnout na autopilota. Stačí bez emocí opakovat monotónní činnost a po signálu se převléct a jít domů. Herec oproti tomu jde s kůží na trh. Dává ze sebe to nejlepší, emočně se vyčerpává, a pokud je divák nespokojený, herec to odnese pískotem. Odměnou herci je potlesk, také plat, pokud přijde do divadla dost platících diváků. Herec je do značné míry citlivou a zranitelnou duší. Ne každý má na to, aby se odhalil před veřejností, myšleno citově.

Herecký život je složitý, kumštýři jsou citlivé a křehké duše

Herci pak velmi často mohou obtížně zvládat tlak, který na ně v těžkých rolích na prknech, která znamenají svět, padá. Se stejnými emocemi, s jakými předstupují herci před diváky, velmi často řeší vše i v běžném životě. Mnohdy ne tak racionálně jako Franta, který ve tři hodiny ve fabrice pověsil montérky na hřebík. Herci jsou na očích, běžní lidé je mají rádi, věří jim. Pokud se nezačnou míchat do politiky nebo do aut. Národ miluje Zdeňka Svěráka do té chvíle, než začne podporovat prezidentského kandidáta. V okamžiku, kdy Svěrák prohlásí „volte generála“, jsou zapomenuti Tři veteráni i Na samotě u lesa.

iZdroj fotografie: Škoda

Oblíbený herec Ondřej Vetchý se stal tváří a protagonistou klipu Škoda Auto. V něm obhajuje elektromobilitu. S naléhavostí v hlase, se kterou žádal jako degradovaný Vraník pána pekel o šanci znovu získat duši lstivého správce. Ondřej Vetchý je můj oblíbený herec. O to víc mne mrzí, že se propůjčil k takové věci, jako je propagace elektrických aut. Ne proto, že mi vadí zákaz nucené elektrifikace, vidím smysl v přirozeném přechodu na elektromobily, syntetická paliva a podobně. Ale protože deklamuje text, který míchá jablka a hrušky dohromady.

Elektrická auta nejsou řešením, ale způsobeným problémem

Vytváří dojem, že elektromobilita je jediným východiskem z krize. Z krize, která není, kterou vytvořila Evropská unie svým zákazem. Není žádná krize, rozhodně ne na poli emisí CO2 v osobní dopravě. Znečištění planety mají na svědomí jiné důvody. Ondřej Vetchý je opravdu můj oblíbený herec, i proto, že si vybírá většinou role, které stojí za to. Role v klipu o elektrických autech mezi ty dobré nepatří. Myslím – ale možná jsem špatným prorokem – že pana Vetchého čeká podobný osud jako pana Svěráka při propagaci generála Pavla.

iZdroj fotografie: Škoda

Příznivci aut vůči němu zahořknou. Zbytečně, předpokládám, že to pro herce byla role jako každá jiná. Jen ve hře, která nemá pobavit. Role, kterou mu nevěřím. Kdyby o autech mluvil kdokoli jiný, herci Suchařípa, Langmajer a další, kteří mají k benzínu blízko, s hodinami v závodních autech, bylo by to jiné. Nevadí. Je to jen role, nevěřím jí asi tak, jako když se Martin Dejdar pokouší o akční film. To, že jsme ochotní přistoupit na restrikce spojené s elektromobilitou, si odskáčeme všichni.

Koně před sto lety taky nikdo nezakazoval, tak proč benzín?

Herec Ondřej Vetchý možná jen částečnou a krátkodobou nelibostí diváků, jakákoli další jeho role dá všemu jistě zapomenout. My, jako běžní motoristé, to odneseme tím, že přijdeme o svobodu pohybu, cestování, svobodu volby. Zatímco si na druhé straně zeměkoule budou jezdit řidiči ve třicetiletých osmiválcích bez katalyzátorů, my nepojedeme v zimě na lyže, protože tam elektrické auto nedojede. A je jedno, jestli nám o tom bude básnit herec, lékař nebo bývalý vrcholový sportovec. Celá věc s prosazováním elektromobility je pokřivená a nenarovná ji žádný držitel prestižního hereckého ocenění. 

Co říkáte na roli herce v klipu vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články