Čína byla ještě donedávna pro většinu automobilek jedním z hlavních trhů. Nejenom, že zde prodeje rok od roku rostly, ale technologie a levná pracovní síla byla důvodem, proč zde vznikla celá řada továren. Několik z nich zde má na výrobu automobilů i koncern PSA. Ten se však začal potýkat s problémy. Vliv na to má hlavně hospodářská situace Číny a s tím spojený snížený zájem o nový auta.

Čísla mluví jasně

Když se podíváme o několik let zpět, na rok 2013, prodala jich skupina PSA v Číně zhruba 700 000. Je jasné, že se tato země stala naprosto klíčovým trhem. A jaké byly počty prodaných vozů minulý rok, tedy v roce 2018? O více než polovinu nižší, jelikož se jich prodalo pouhých 251 000. Je jasné, že toto PSA velmi výrazně zasáhlo.

První pokles zájmu od roku 1990

Vypadalo jako sen. Čína byla velmi dobrým odbytištěm pro nové vozy a vše nasvědčovalo tomu, že prodeje klesat nebudou. Vždyť od roku 1990 nedošlo ani jednou k tomu, že by zájem o nové vozy klesal. Stalo se tak až v letošním roce a bohužel se ukazuje, že na tento stav nebyly všechny automobilky připraveny. Skupina PSA mezi ně rozhodně patří. V souvislosti s tím se rozhodla jednat.

Nutná restrukturalizace

Prvním krokem v řešení celé situace je poměrně výrazná restrukturalizace v oblasti výroby svých vozů v Číně. V plánu má být poměrně velké propouštění a počet zaměstnanců má být omezen na zhruba 4 000 lidí. Koncern PSA se samozřejmě snaží také zefektivnit svou výrobu a výrazněji minimalizovat náklady, aby nebyly dopady nižšího odbytu až tak výrazné.

Uzavření dvou továren

Není to jenom propouštění a zefektivnění výroby. V plánu je také výrazné omezení produkce nových vozidel. Zde se skupina PSA rozhodla dokonce k tomu, že zavře dvě své továrny, které v Číně má a ve kterých se vyrábějí auta právě pro místní trh. Pokud by nastalá situace gradovala, není vyloučeno, že se uzavření dotkne i několika dalších. To však nikdo z PSA pochopitelně zatím nepotvrdil. Potvrzená fakta říkají, že bude stoprocentně uzavřen závod Wuhan 1 a závod Wuhan 2 bude nabídnut k prodeji.

Dojde k odchodu z Číny a ukončení místního partnerství?

Pokud by se situace začala výrazněji zhoršovat, není vyloučeno ještě několik scénářů. Tím prvním je ukončení partnerství s čínskou společností Dongfeng. Na tomto trhu tvoří společné duo pod názvem a PSA-Dongfeng a zaměřují se právě na společnou produkci vozidel pro tento trh. Pokud by se všechny negativní scénáře potvrdily, mohlo by vše znamenat dokonce i nutnost z Číny odejít.