Představa, která byla donedávna nerealistická, má ze dne na den reálné obrysy. Auto a letadlo v jednom, dostupné navíc pro každého.
Slovenské létající auto má přijít na trh v roce 2026. Tohle je zásadní zpráva, která může otřást světem osobní mobility. A ne, není to vtip, není prvního dubna a my se v redakci AutoŽivě nesnažíme o laciné pobavení. Sportovní vůz, který se na stisknutí tlačítka promění v letadlo a dá se ve vzduchu ovládat stejně jednoduše jako auto? Mluvit o tom před pár lety, bylo by to sci-fi. Snad výjimkou prototypu z filmu agenta Jamese Bonda a pár dalších. Jenže tohle je realita. Už jsme o tom nedávno psali a teď je tady další fáze.
Letadlo a auto v jednom je představa ze sci-fi, dnes už realita
Další krok, který přiblíží možnost jezdit autem a létat široké veřejnosti. Což je samozřejmě třeba brát s rezervou, protože typicky masová tahle záležitost určitě nebude. Vidím to tak, že zájemce o tento typ nové dopravy bude muset mít nejenom řidičský průkaz, ale také pilotní průkaz. A také nemálo peněz na to, aby si létající auto koupil. Tak co tedy víme? Slovenská společnost Klein Vision vyvinula létající auto AirCar, jde o stroj pro dvě osoby a něco málo zavazadel.
Nejde o nějaký výstřel do tmy, už v roce 2022 získalo toto vozidlo od příslušného slovenského úřadu osvědčení o letové způsobilosti. A to už v roce 2021 zvládl AirCar uskutečnit víc jak půlhodinový let mezi dvěma slovenskými letišti. Nešlo vlastně o nic dramatického, let proběhl s využitím standardních přistávacích drah. Je zajímavé sledovat, jak lehce se z automobilu stane letadlo. Metamorfóza automobilu na létající stroj trvá jenom dvě minuty. Minulý rok jsem v redakci AutoŽivě informovali o tom, že se původně slovenský patent dostal do Číny.
Vidím zejména dva důvody, proč se celá záležitost přesunula do Asie. Tamní technologická pokročilost plus finance, a také méně omezená legislativa, než je v Evropě. Před rokem jsme tedy řešili, že Firma Hebei Jianxin Flying Car Technology Company, sídlící v Cangzhou, získala práva na výrobu a používání letadel AirCar. Mimochodem v Číně jde o expandující odvětví, myslím tím vzdušnou dopravu, hovoří se o tom, že během pár let tam budou samozřejmostí létající taxi. Jak pilotovaná, tak bezpilotní drony. Něco málo k letadlu, tedy k autu. Pár dostupných technických dat. Vozidlo/letadlo má hmotnost cca 800 kilogramů a pohání ho spalovací benzínový motor.
Tři možnosti výkonu a dvě varianty výbavy, tak je z čeho vybírat
Plánovány jsou tři výkonové verze, první o výkonu 280 koní, druhá s výkonem 320 koní a nejsilnější s výkonem koní. To by měla být data zveřejněná po testech v laboratorním prostředí. Klein Vision by měl mít maximální rychlost na silnici cca 200 km/h. To je velmi slušné vzhledem k tomu, že s sebou kromě tradiční automobilové výbavy vozí i křídla a vrtuli. Jako vozidlo je AirCar v silničním režimu široké 2 metry, dlouhé 5,8 metru a vysoké 1,8 metru. Díky těmto rozměrům se vejde na běžné parkovací místo. Vlastně se s ním dá zaparkovat i v podzemní garáži v supermarketu.
Ovládání ve vzduchu je vlastně jako v autě, tady se koncept mírně odklání od typického leteckého řešení ovládání stroje. Jak dostat auto do vzduchu? Po přepnutí do letového režimu se vysunou křídla s celkovým rozpětím 8,2 metru. Zadní část vozu se také prodlouží, takže celé vozidlo, tedy teď už spíše letadlo, měří na délku 7 metrů. Ve vzduchu dosáhne AirCar díky vrtuli maximální rychlosti asi 250 km/h. Jinak řečeno, pomyslná cesta z Prahy do Brny tak vyjde na méně než hodinu. Skvělá představa pro každého, který zažil někdy několikahodinové peklo na D1. Nejsem odborník na předpisy, tady budu moc rád za vyjádření v komentářích pod článkem od čtenářů, kteří lítají a vědí víc. Ale předpokládám, že nelze jet s autem na silnici a tam ho změnit na letadlo a vzlétnout.
Maximálka na zemi je 200 km/h, ve vzduchu pak 250 km/h
Myslím si, že ke vzletu je zapotřebí letištní runway. Nebo je to jinak? Chápu, že omezení na vzlet a přistání na letišti použití omezuje víc, než kdyby člověk mohl vzlétnout za jízdy na dálnici. Ale to by evidentně odporovalo bezpečnostním pravidlům. Nicméně podle instrukcí stačí skutečně vjet na runway, stisknout tlačítko a auto se promění v letadlo. AirCar se i nadále ovládá přesně jako auto, takže i v letovém režimu zůstávají všechny běžné pedály a další prvky aktivní.
Podle Klein Vision může AirCar teoreticky dosáhnout letové výšky 10 000 stop, to jsou zhruba 3 kilometry. Ve větších výškách by byly povinné kyslíkové láhve, ty však v současném designu nejsou zahrnuty. Základní nebo luxusní výbava? Záleží na preferencích. Výbava létajícího auta se může přizpůsobit podle přání zákazníka, jak je obvyklé jak u aut, tak u letadel.
Je možné zvolit si základní verzi nebo luxusní variantu s koženým čalouněním a různými přístroji na palubní desce. Kde se AirCar uplatní? Zmínil jsem Čínu, řekl bych Asii obecně. Ale také možná v USA a Kanadě, kde je létání soukromými letadly na denním pořádku a jsou jich tam desítky tisíc. Zmínil jsem v článku vysokou cenu. Pokud se AirCar dostane příští rok na trh, spekuluje se o částce v přepočtu cca 18 000 000 Kč. Hondě, nebo málo? To záleží na úhlu pohledu.