Cenová hladina pohonných hmot se mění, jednou je nízká, jindy nepříjemně vysoká. Aktuálně si není, v rámci možností, na co stěžovat.
Za kolik tankujete? Myslím tím, kolik stojí u „vaší“ čerpací stanice litr paliva, litr nafty. V redakci AutoŽivě sledujeme průběžně růst cen a víme, že v kontextu doby je „cokoli pod třicet“ dobře. Tedy cena pod 30 Kč za jeden litr nafty. Ještě před pár měsíci by málokdo věřil, že se nafta na českých čerpacích stanicích zase dostane pod psychologickou hranici třiceti korun za litr. Už je to realitou, která překvapuje, v dobrém slova smyslu, nejednoho řidiče. Tedy pokud vyjede z Prahy, teď mluvím s odkazem na sídlo redakce.
Cena nafty klesla, nicméně v Praze pod 30 Kč téměř není
Když jsem v posledních dnech vyjel za město a jel jsem kolem několika čerpacích stanic, nemohl jsem si nevšimnout, jak se na totemech objevují ceny, které jsme naposledy vídali někdy v roce 2022. Tedy záleží na značce. Samozřejmě. Nafta za 29,90 Kč za litr? Ještě nedávno by to znělo jako vtip, sen. Dnes je to však skutečnost, která má konkrétní důvody a dopady. Hlavním tahounem tohoto zlevňování je bezesporu pokles cen ropy na světových trzích, který se v posledních týdnech promítl i do velkoobchodních cen pohonných hmot. Zatímco ještě na jaře se barel ropy pohyboval kolem 90 dolarů, v červnu klesla jeho cena pod 80 dolarů.
Jde o rozdíl, který se v konečném důsledku musí projevit i u stojanů. K tomu se přidává silnější koruna, která zlevňuje dovoz, a také konkurenční boj mezi pumpami, jež se snaží přilákat zákazníky v době, kdy spotřeba pohonných hmot stagnuje, nebo dokonce mírně klesá. Výsledkem je, že průměrná cena nafty v Česku klesla podle dat společnosti CCS na 30,10 Kč za litr. To je nejnižší hodnota od července 2022. A to není všechno, některé pumpy, zejména ty s vysokým obratem a v blízkosti velkých měst, už jdou ještě níž.
Hlavní město není nízkým cenám paliva vůbec nakloněno
Nabízejí naftu za 29,90 Kč, někde dokonce i za 29,50 Kč. Nejvýrazněji se tento trend projevil u sítě Tank ONO, která je známá svými nízkými cenami a která už tradičně udává tón celému trhu. To je výjimka, jež se týká i Prahy. Jen po Jižní spojce znamená na cenu pod 30 Kč ani nepomyslet. Ale i v Praze je Tank ONO a i tam jsou ceny stejné jako ve Kbelnici u Strakonic. V době, kdy jsou vysoké ceny pohonných hmot jedním z hlavních témat nejen mezi řidiči, ale i v médiích, je každá koruna dolů vnímána jako vítaný bonus. Zajímavé je, že zlevňování se netýká jen nafty, ale v menší míře i benzínu.
Ten sice zůstává o něco dražší, průměrná cena Naturalu 95 se pohybuje kolem 33,20 Kč za litr, ale i tady je patrný mírný pokles. Rozdíl mezi cenou nafty a benzínu se tak opět zmenšuje. To je situace, kterou jsme v minulých letech příliš často nezažívali. Ještě v loňském roce byla nafta výrazně dražší než benzín, dnes je tomu naopak. Důvodů je hned několik. Kromě zmíněného poklesu cen ropy a silnější koruny hraje roli i nižší poptávka po naftě v Evropě, která je způsobena mimo jiné teplejším počasím a nižší spotřebou v průmyslu.
Jedna věc je nízká cena, druhá fakt, jak dlouho toto vydrží
K tomu se přidává i fakt, že zásoby nafty v evropských rafineriích jsou na relativně vysoké úrovni, to tlačí ceny dolů. Pro řidiče je to samozřejmě dobrá zpráva, i když je otázka, jak dlouho tento trend vydrží. Ceny pohonných hmot jsou totiž tradičně velmi citlivé na jakékoliv změny na světových trzích, ať už jde o výkyvy v ceně ropy, kurz koruny, nebo geopolitické události. Stačí připomenout loňský podzim.
Tehdy ceny nafty během několika týdnů vyskočily o několik korun nahoru kvůli napětí na Blízkém východě a omezení dodávek z Ruska. Tentokrát je ale situace jiná. Ropa je levnější, koruna silnější. Letní prázdniny jsou ale na spadnutí, a to je faktor, který se do ceny pohonných hmot jistě promítne. Negativně. Uvidíme. Stále vnímám velké rozdíly mezi cenami ve velkých městech, na dálnicích, a naopak v menších městech. Každopádně ceny jsou aktuálně nízko a více dolů už asi nepůjdou.