Skvělý poměr mezi výkonem a pořizovacími náklady předurčuje Octavii RS i k policejním službám. 195 kW v rukou policejních řidičů může silničním pirátům zkomplikovat život.
Policejní vozy bývají kapitolou sama pro sebe. A nemám teď na mysli „úřednické civily“, sloužící k přesunu policejních zaměstnanců z bodu A do bodu B. A nemám dokonce ani na mysli rozblikané limuzíny se špičkově trénovanými policejními profesionály za volantem, jaké jsme mohli vidět v akci nedávno při příletu prezidenta Ukrajiny Volodymyra Zelenského. Nikolivěk, mám na mysli „obyčejné“, hlídkové vozy. I ony totiž skýtají mnohá překvapení. Pojďme se na jeden s českým původem podívat.
Policejní „lítačky“ mívají opravdu tvrdý život
Je přitom neoddiskutovatelným faktem, že právě tyto policejní „lítačky“ dostávají, obrazně řečeno, nejvíce do těla. Nonstop služba v režimu 24/7, často drsné zacházení spočívající nejen v okamžitém vytáčení studeného motoru hned po rozjezdu (na pozvolné zahřívání motoru není u policie opravdu čas), ale i v „huntování“ interiéru často robustními policisty, navíc obtěžkanými výstrojí kolem pasu, dává těmto čtyřkolovým policejním parťákům nemálo zabrat.
Bydlel jsem roky těsně vedle jedné celkem velké policejní služebny, mající parkoviště vzadu za budovou, navíc s poměrně úzkým výjezdem přes chodník. A nejednou jsem viděl, jak policejním Octaviím s rozblikanými majáky kvílí pneumatiky hned při rozjezdu a motory slyšitelně letí do plných otáček. Ne, tady opravdu nebyl čas na přílišnou ohleduplnost. Proto ostatně policejní vozy bývají po například 300 000 kilometrech opravdu na odpis. V tomto případě zkrátka platí za spotřební materiál více než kdy jindy.
Rychlá BMW by chtěli všichni, ale státní kasa má své limity
Navíc při tak širokém spektru, jaké by měly „polepené a omajákované vozy“ zvládnout, není divu. Od pomalého, patrolovacího stylu v tichých ulicích nočního města přes dojezd do té nejposlednější zapadlé vesnice v zimě až po zběsilou stíhací jízdu ujíždějícím desperátům při silničních kontrolách. A právě kvůli posledně jmenovanému nasazení má každý policejní sbor i přiměřeně výkonná auta. Neb s motorem 1.3 MPI toho při silničním pronásledování (například) posledního modelu pětkového BMW příliš nesvedete.
Problém nastává, ostatně jako vždy u státní správy, jakmile dojde na finance. Ano, všem policistům by se jistě líbilo, kdyby místo v Octaviích mohli jezdit v BMW 540iX, nicméně tolik peněz zkrátka v rozpočtu Ministerstva vnitra není. A tak se jich koupilo alespoň 70 kusů. Díky Bohu za ně. Drtivá většina policejní práce tak nakonec stejně připadne na osvědčené Octavie. Nicméně nejinak je tomu například i ve výrazně bohatším Rakousku nebo Velké Británii. Ani tam nejezdí všichni konstáblové a seržanti v BMW.
Pokud kupujete flotilu pro policii, najde se prostor i pro RS verzi
I oni mají Octavie. Ale dokázali velmi chytře využít toho, že pokud objednáváte kontingent policejních vozů od Škody, najde se v něm místo i na rychlé provedení rozšířeného modelu. Pochopitelně, Octavia RS není BMW 540ix a nikdy nebude. Ale také zdaleka nestojí tolik, kolik stojí oblíbené kombi s pohonem všech kol z Mnichova. Přitom dynamické parametry „eresa“ v drtivé většině případů budou stačit na to, aby si muži a ženy zákona za jejím volantem získali respekt.
Britská policejní Octavia RS tak má stejný, neupravovaný motor o výkonu 265 koní a stává se tak nejrychlejší policejní Octavií. Přeplňovaný dvoulitr 2.0 TFSI, který je spojen s předními koly sedmistupňovou „dvojspojkou“, možná není ideální kombinace pro policejní práci (minimálně „čtyřkolka“ by se více než hodila), ale jiné RS se zkrátka již nevyrábí. Uvnitř nechybí 10,25palcový digitální přístrojový štít, stejně jako 13palcový displej multimédií a head-up displej. Podvozek je pak snížen o 15 mm.
A dalo by se předpokládat, že případný omezovač nebude omezovat na 250 km/h, ale nechá prostor pro um policejních řidičů. Na suché vozovce, s vysílačkou v permanenci? Z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy? Myslím, že šance policejních hlídek budou nemalé. Co myslíte, neslušelo by „ereso“ i našim strážcům zákona?