Jak končí policejní Octavie? Takhle se zachází s auty z vašich daní. Dopátrali jsme smutné fotografie

Když se Policie ČR rozhodne k prodeji svého nepotřebného majetku, dají se mezi stovkami položek najít zajímavé věci. Jako třeba tyto Octavie za více než zajímavou cenu.

i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
i Zdroj fotografie: ÚZSVM
Dalších 17 fotografií
Dalších 17 fotografií
                   

Každý, kdo měl někdy z práce půjčené služební vozidlo, asi může potvrdit, že je velmi lehké zapomenout na to, že se ke svěřenému majetku máme chovat s péčí nejlepšího hospodáře. Přece jen „z mých peněz to nejde, zaplatí firma“. Kolik takových „olítaných služebáků“ jsme už leckdo z nás viděli. Většina takových vozů na druhou stranu nabízí záruku pravidelného (a většinou také nešizeného) servisu. A někdy stojí za úvahu. Výjimky se pochopitelně najdou. Pojďme se na jednu podívat společně.

Život policejních vozidel nebývá opravdu lehký

Krajské policejní ředitelství v Liberci totiž přes oficiální www stránky Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových prodává mj. „balík“ ojetých služebních Octavií, na nich se pravda tvrdý policejní život podepsal měrou více než zásadní. Respektive, stačí pohled do interiéru jedné z nich, aby vám bylo jasné, že takové auto by snad muselo být za 10 000 Kč, aby jej někdo soudný koupil. Případně rovnou uvést, že vozidlo je určeno k rozebrání na díly. V tom případě by ale zřejmě nebylo „na značkách“ a nabízeno k prodeji jako osobní automobil.

Česká policie dostane 38 nových stíhacích vozidel, pod kapotou budou mít 280 koní

iZdroj fotografie: ÚZSVM

A samozřejmě chápu, že na policejní auta nelze uplatňovat měřítka stejná jako na vozy běžných motoristů. Tvrdý, 24/7 nonstop provoz, něco jako „zahřívání“ se často opravdu nekoná a policejní vozy startují „od nuly na 100“. Bydlel jsem roky vedle jedné služebny, vím přesně, o čem je řeč. Kvílení gum při odjezdech vozů zásahovky z parkoviště slyším ještě teď. Navíc policisté do aut spíš „skáčou“, bývají robustních postav a většinou ověšeni výstrojí, je tedy jasné, že standardní sedačky nemají šanci podobnému „životnímu stylu“ dlouho odolávat.

Nešlo by vymyslet způsob, jak zajistit aspoň trochu lepší stav při prodeji?

Přesto se nemohu ubránit myšlence, že za peníze daňových poplatníků by bylo možné se k dané věci chovat o něco lépe, nebo minimálně jí zajistit takový servis, aby na konci své služby, v okamžiku prodeje, nebylo vozidlo v tak dezolátním stavu, v jakém je nyní. Protože za Octavii v takovémto stavu si pochopitelně Ministerstvo vnitra nemůže říct nijak zásadní částku. Když v každém bazaru jich bude 10 v 10x lepším stavu a stále za rozumné peníze. Ledaže by někdo byl opravdu fanda do policejních „reálií“.

Nová neoznačená policejní auta brázdí Českem a měří rychlost: Jsou prakticky neviditelná, ale my poradíme, jak je poznat

iZdroj fotografie: Ministerstvo vnitra ČR

Co kdyby se například v půli životnosti, když už bylo zřejmé, že sedačky svůj boj o přežití dávno vzdaly, udělal menší „repase“ interiéru? Jakkoli chápu neustále napnutý rozpočet Ministerstva vnitra, přesto by výměna sedadel nemusela být tak značnou položkou. Navíc by se dalo rovnou počítat se zvýšením výsledné ceny k prodeji, a svým způsobem by se tak jednalo o investici. Pokud se ale nechá celý interiér takto „dojet“, je jasné, že každý kupec se buď rovnou otočí, nebo bude velmi licitovat o ceně.

Pokud je interiér na odpis, nebude ani motor ve 100% stavu

A nemám iluze, že by to jinde, v mechanických a dalších komponentech dané Octavie, bylo nějak výrazně lepší. Jde o vozidlo s dvoulitrovým benzínovým motorem, jenž je sice sám o sobě relativně bezproblémový, ale každému soudnému člověku bude muset být jasné, že pokud má auto za sebou tak krušný život, na jaký vypadá, nebude na tom ani pohonná jednotka nijak zázračně. A opravdu nemohla počítat s chováním „v rukavičkách“. Už zmíněné zahřívání před jízdou? Nenechte se vysmát. U policie tohle opravdu nejde.

Proč je policejní Ferrari 458 blbost roku: Mimo bourání do svodidel a spotřeby 20 l/100 km spolkne miliony Kč

iZdroj fotografie: ÚZSVM

Nechci se nyní lacině pouštět do kritiky MV a Policie ČR, chápu, že ne všechno, co si pisálek od klávesnice vybásní, je v reálu také možné. Navíc k policii chovám velmi uctivý vztah a plně respektuji nelehkou službu žen a mužů zákona. Jen mi zkrátka přijde, že peníze daňových poplatníků se ponecháním takto zásadní devastace celkem znehodnotí, a možná trochu zbytečně. Možná by tomu šlo zamezit a ty opravdu doničené kusy v průběhu služby stáhnout a „repasovat“, aby na jejím konci byly stále prodejné za zajímavé peníze.

Ministerstvo vnitra by v zacházení s penězi daňových poplatníků mělo jít příkladem

Zacházení s policejními vozy totiž odráží širší problém v nakládání se státním majetkem a veřejnými prostředky obecně. Když jsou služební vozidla používána bez dostatečné péče a údržby, může to vést k jejich předčasnému opotřebení a znehodnocení, což představuje zbytečné plýtvání finančními prostředky, jež pocházejí z daní občanů. Tento přístup nejenže zvyšuje náklady na náhradu opotřebovaných vozidel, ale také symbolizuje širší problém v hospodaření s veřejnými financemi.

Ministerstvo vnitra prodává zabavené Porsche 911 GT3. Je v super stavu a za cenu Octavie. V Česku je možné všechno

iZdroj fotografie: ÚZSVM

A pokud státní instituce nejsou motivovány starat se o majetek, který nesouvisí přímo s jejich rozpočtem, může to vést k nehospodárnému využívání zdrojů a poukazuje na nedostatek odpovědnosti ve správě veřejných prostředků. Což v době, kdy si většina tvrdě pracujících obyvatel nežije zrovna na vysoké noze, není myslím zcela zodpovědný přístup ve stylu „s péčí řádného hospodáře“. Co myslíte? Jak to vidíte vy?

Galerie

Dalších 17 fotografií
Dalších 17 fotografií

Líbí se vám, jak se nakládá se služebními auty?

Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články