Nová skupina U v řidičském průkazu: Bez ní nelze řídit auta s výkonem nad 276 kW. Stát už zavedl speciální kurz

Inspirace ze světa motocyklů je tady zřejmá – podobně jako na silné motocykly i na silná auta bude muset být speciální řidičský průkaz. Zlepší to ale situaci na silnicích?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Že si mnozí (speciálně příslušníci mužského pohlaví) kompenzují své komplexy (rozmanitého charakteru) pořízením rychlých a silných vozů, je záležitost tak známá a „profláklá“, že snad nemá ani smysl ji komentovat. Ne všichni jsou však pochopitelně natolik zkušenými řidiči, aby dokázali porci kupříkladu 300 a více koní (zhusta na jedné nápravě) zvládnout pokud možno bez karambolu. Který, pokud k němu už dojde, bývá ve vysokých rychlostech často velmi nepříjemný. Nový řidičský průkaz by tomu měl zabránit. Pojďme se na to každopádně podívat společně.

Za volantem je každý Hamilton, v reálu už to tak slavné není

S rychlými a silnými auty je to vůbec složité. Existuje část nadšenců, pro něž je pořízení podobné „rakety“ splněním snu o technické dokonalosti, o pocitu z řízení dokonalého stroje. Na druhou stranu, určitě si sami ve svém okolí vzpomenete na někoho, kdo se vozí v opravdu rychlém autě a tak trochu (někdy pravda trochu více) si tím „honí ego“. Když přitom v reálu není třeba schopen vyběhnout schody. Schody jsou ale přitom to nejmenší, horší to je se schopnostmi dotyčného na silnici.

22letý bezmozek v BMW si natáčel svou jízdu na telefon. Zabil přitom mámu ve Fabii, nenarozenou dceru a zmrzačil dva syny

iZdroj fotografie: Policie Polské republiky

Které – začasto i právě s ohledem na ne vždy skvělou fyzickou kondici daných jedinců – nebývají vpravdě prvotřídní. Respektive jsou často spíše žalostné. A žalostné bývají mnohdy i zkušenosti. Kombinace těchto faktorů vede k tomu, že nejednou je první jízda ze showroomu s nějakým „žihadlem“ také na nějakou dobu poslední. O telefonátech deset minut po vyjetí ze showroomu by vám mohli vyprávět všichni prodejci Audi, BMW a Mercedesu, ale třeba i Ferrari.

Speciální řidičák by mohl být řešením

Možná by tedy bylo na čase začít uvažovat o speciálním řidičském oprávnění pro rychlá auta, přičemž hranicí by mohl být například výkon již zmíněných 300 koní. Ostatně v motocyklech to máme podobně: také vás hned nepustí na silnou „mašinu“, ale musíte krok po kroku. Dle mého soudu ideální stav. Inspiraci si přitom můžeme vzít například z Austrálie, kde podobný projekt dotáhli do konce. Jak to tedy konkrétně vypadá v praxi?

VIDEO: Motorkář to položil v přímém přenosu na kameru, odbočení Mazdy spustilo řetězovou reakci

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Řidiči vysoce výkonných vozidel v jižní Austrálii budou muset od prosince získat nový řidičský průkaz třídy U, jinak se vystavují riziku pokuty 2 500 dolarů, nebo dokonce vězení. Od 1. prosince 2024 musí všichni řidiči vysoce výkonných vozidel (UHPV) – klasifikovaných jako vozidla s poměrem výkonu k hmotnosti 276 kW na tunu nebo vyšším – být držiteli řidičského průkazu třídy U, který lze získat absolvováním online kursu.

Za řízení vozu s výkonem 376 koní na tunu bez licence bude pokuta nebo vězení

Kurz, který byl zahájen tento týden za cenu 61 USD, je navržen tak, aby vzdělával řidiče o bezpečném provozu UHPV, rizicích spojených s jejich řízením a bezpečnostních funkcích, kterými jsou tato vozidla vybavena, avšak neobsahuje žádný praktický prvek řízení. Jeho absolventům bude udělena licence třídy U, pouze pokud složí test na konci 30–45 minut dlouhého kurzu.

Celorepubliková policejní akce 2024: Zde budou měřit rychlost, je to blízko vás. Řidiči udávají sami sebe

iZdroj fotografie: Policie ČR

Maximální trest za řízení vysoce výkonných automobilů bez držení řidičského průkazu třídy U je 2 500 amerických dolarů (zhruba 55 tisíc korun v přepočtu) za první přestupek, s následnými dalšími trestnými činy vedoucí až k potenciálnímu ročnímu vězení. Stovky vozidel na australském trhu splňují kritéria nad limitem výkonu a hmotnosti, od přeplňovaného Fordu Mustang R-Spec na spodním konci cenového spektra až po všechny modely Ferrari, Lamborghini a McLaren na horním konci.

A pochopitelně nejen na australském, ale i na českém. Každé BMW M3, každé výkonnější AMG nebo RS modely od Audi danou specifikaci splňují. O supersportech nemluvě. Jak to vidíte, mělo by to smysl? Ubylo by opravdu silničních pirátů?

Souhlasíte, že by na silná auta měl být „speciální řidičák“?

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články