Stojíte na spojce při čekání na červené na semaforu? Od zítra už to svému autu neuděláte

Kdo to dělá špatně, a kdo naopak šetří své auto i své peníze? Šlapat nebo nešlapat je dilematem, které má jasné řešení.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Toto je věčné dilema, které rozděluje majitele aut s manuální převodovkou na dva nesmiřitelné tábory. Je to jako postavit tváří v tvář Monteky a Kapulety. Mimochodem jednou narážkou na Shakespeara to nekončí. Šlapat, nebo nešlapat, to je to, oč tu běží. A tím končím s dramatickými přirovnáními. Nicméně je to tak. Otázkou je, zda na semaforech, při stání na červenou, šlapat na spojkový pedál nebo ne. Jeden typ řidičů přijede na křižovatku, a pokud svítí červená, vyřadí rychlost a dá nohy z pedálů.

Řidiči dělají řadu zlozvyků a zbytečně tím ničí svoje auto

Druhý typ řidičů přijede na semafory a na červenou nechá zařazenou rychlost a stojí na spojce. Výsledek je stejný? Jen s ohledem na dynamiku vozidla. Auto stojí, řidič čeká, než padne zelená. Ale důsledek a dopad na technický stav vozidla je jiný. Logicky. Sešlápnutí spojky na semaforech je skutečně běžným zvykem mnoha řidičů. Dělá to 89 % motoristů. Tohle vím, protože jsem si udělal rychlý průzkum mezi našimi čtenáři a výsledek je takto jednoznačný. Na semaforech vyřazuje na neutrál minimum řidičů. Tedy minimálně těch, kteří čtou AutoŽivě.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Motoristé, kteří toto dělají, si však neuvědomují, jak škodlivý proces to může být pro jejich auto. Tento návyk může výrazně urychlit opotřebení spojky. A to může vést k nákladné opravě, které by se jinak dalo vyhnout. Ono to není jenom o spojce, když už o tom mluvím. Mnoho řidičů má i jiné špatné návyky škodící jejich vozidlům. Dělají to, aniž by si toho byli vědomi. A ano, jedním z nich je nesprávné používání spojky. Jak na semaforech, tak také třeba při rozjíždění, ale i při brždění nebo projíždění zatáčkou.

Čeští řidiči stále dělají školácké chyby vedoucí ke zkrácení životnosti spojky a dalších drahých dílů vozidla

Když už jsem to zmínil, tak schválně, kdo dělá tohle? Dost lidí, když brzdí, mačká spojku. To je správně, pokud dojde k plnému vyšlápnutí a k tomu řidič druhou nohou šlape na pedál. Ale řidiči dělají to, že šlapou pouze na spojku a částečným sešlápnutím rozpojují hnací soustavu a „brzdí“. To je špatně, spojka se přidírá, ničí. A podobné to je i při průjezdech zatáčkami. I tam někteří řidiči takto pomocí spojky zpomalují auto. Se stejným výsledkem, kterým je zbytečně poškozená spojka. Používání spojky při čekání na semaforech patří mezi nejhorší zlozvyky řidičů.

Spojka není nesmrtelná, a pokud se někdo chová špatně, zničí ji

Při držení spojky na semaforu dochází k nadměrnému opotřebení spojky a dalších souvisejících komponent. Ničí se ložiska. Spojka, pokud je správně používána a není zbytečně zatěžována, by měla vydržet po celou životnost vozidla. Jistě, jsou auta, kde to není možné. Typicky ta sportovní se silným motorem, tam ji mění řidič i několikrát za život. Řidiči Subaru WRX STI by o tom mohli vyprávět a psát romány. Tam je to ale bohužel nedílnou součástí věci. Značný výkon, zejména při přeplňování a návalu točivého momentu, může spojku přidřít.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Popravdě tady stačí jeden špatný start, jeden špatný rozjezd a spojka je pryč. Ale u běžných aut by to tak být nemuselo. Pokud však řidiči neustále používají spojku, i když to není nutné, může to vést k jejímu opotřebení. Posléze k nutnosti výměny, a to již po několika letech. Proti tomuto zvyku je i teorie, která mluví o tom, jak jsou pod tlakem namáhané i jiné díly, táhla a podobě. Celá spojková soustava je v tenzi, tlak vyvíjený na spojku se přenáší i dále. Lepší je podle řady odborníků přijet na semafor a vyřadit na neutrál.

Lepší je vyřadit rychlost na neutrál a pak zase zařadit jedničku

Čekat, a když padne zelená, zařadit a jet. Argument, že stáním na spojce se spojka šetří, není správný. Tak jako tak ji řidič musí povolit, uvolnit tlak na pedál. Musí nechat spojku sepnout a jet. Takže tento krok proběhne tak jako tak. Můj názor? Ano, někdy šlapu na spojku, zejména když jedu křižovatkou, kterou znám.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Pokud vím, že zelená padne „hned“, tak vyšlápnu spojku, de facto podřadím na adekvátní rychlost, nakonec zařadím. Povětšinou dvojku, pustím spojku a jedu. Jinak souhlasím s tím, že na červené na semaforech je třeba vyřazovat na neutrál. Považuji to za lepší řešení. Nechci nutit nikoho k tomu, co má dělat, ale pokud bych měl dát doporučení, tak bude jasné. Na semaforech na spojku nešlapat a vyřazovat rychlost.

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie

Jak to děláte vy, správně nebo špatně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články