Šetří peníze, ale ničí auto. Řada českých řidičů jezdí tímto způsobem, pak solí desítky tisíc Kč za zbytečné opravy

Kolik litrů paliva může řidič ušetřit, když bude jezdit na nízké otáčky motoru? Něco málo ano, ale za riziko opravy to nestojí.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Dnes a denně se setkávám s řidiči, kteří jezdí stylem, o kterém bude za chvíli řeč. Vjedou do křižovatky šnečím tempem. Jako kdyby se obávali sešlápnout plynový pedál. Riskují zbytečně setrváváním v situacích, kde by „normální“ člověk šlápl na plyn a odjel. Opustil teritorium, které je rizikové. Důvod? Peníze, tedy pokus platit co nejméně. Snaha ušetřit za každou cenu je v dnešní době pro mnoho řidičů téměř automatickou reakcí na rostoucí ceny paliv, servisních úkonů i náhradních dílů.

Podtáčet motor se nevyplácí, spotřeba versus náklady na servis

Jistě. Kdo by nechtěl jezdit levněji, když každé natankování znamená citelný zásah do rodinného rozpočtu? Jenže právě touha po co nejnižší spotřebě často vede k návykům, které se mohou v konečném důsledku pořádně prodražit. Bezpečnostní hledisko teď nebudu řešit, jakkoli jsem to zmínil. Ale myslím si, že je lepší zrychlit a vyklidit místo, kde může dojít k nežádoucímu kontaktu s jiným vozidlem. Posuňme se ale k té finanční stránce. Jedním z nejčastějších „úsporných“ triků je jízda na co nejnižší otáčky.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Mnoho řidičů je přesvědčeno, že když motor točí co nejméně, spotřebuje i nejméně paliva. Na první pohled to dává smysl – nižší otáčky, menší množství vstřikovaného benzínu nebo nafty, nižší spotřeba. Jenže realita je mnohem složitější a v některých případech může vést až k poškození motoru nebo dalších důležitých částí vozu. Sám jsem se s tímto fenoménem setkal už mnohokrát, ať už při testování nových aut, nebo při rozhovorech s mechaniky, kteří denně opravují vozy, jejichž majitelé se snažili „šetřit“ tímto způsobem.

Češi kupují tohle SUV místo Dacie, stojí stejně ale nabízí mnohem víc: Záruka 5 let, 163 koní, nízká spotřeba a prémiový design

Moderní motory jsou sice konstruovány tak, aby zvládaly široké spektrum otáček, ale i tak mají své limity. Pokud jezdíte dlouhodobě na otáčky hluboko pod dvěma tisíci za minutu, vystavujete motor zbytečnému namáhání. Typickým příkladem je jízda na pětku nebo šestku už při rychlosti kolem padesáti kilometrů v hodině. Motor sotva ševelí, řidič má pocit, že dělá všechno správně. Jenže právě v těchto otáčkách dochází k nedokonalému spalování směsi. To vede ke zvýšené tvorbě karbonových usazenin. Ty se pak usazují na ventilech, pístních kroužcích i v sacím traktu a postupně snižují výkon motoru, zvyšují spotřebu a v krajním případě mohou způsobit i vážné poškození.

Nízká spotřeba je dočasný benefit, generální oprava je jistotou

Dalším problémem je, že při nízkých otáčkách se motor často dostává do režimu, kdy nemá dostatečný mazací tlak. To znamená, že některé části nejsou správně promazány, což vede k jejich rychlejšímu opotřebení. Kolik už jsem viděl motorů postižených karbonizací? Nechci mluvit. V extrému šlo o agregát, který měl najeto třicet tisíc kilometrů. Plochý atmosférický šestiválec s přímým vstřikem a německou DNA. Přesto nepřežil. Zasvěcení tuší, o jakém autě mluvím. Zvlášť citlivé jsou na to moderní přeplňované motory, které vyžadují přesné mazání turbodmychadla.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Pokud se olej nedostane tam, kam má, může dojít k zadření turba. Následuje oprava, která se pohybuje v řádu desítek tisíc korun u značek, které nejsou prémiové. Nicméně je to částka, která dokáže zcela anulovat jakoukoliv úsporu na palivu. Zajímavé je, že tento problém se netýká jen starších vozů, ale i zcela nových modelů, které jsou vybaveny systémy start-stop nebo automatickými převodovkami. I zde platí, že příliš nízké otáčky nejsou pro motor ideální.

V ohrožení jsou písty, válce, a v důsledku peněženka majitele

Výrobci sice často uvádějí, že jejich motory zvládnou jízdu na nízké otáčky bez problémů, ale v praxi je vždy lepší držet se doporučených hodnot, které najdete v manuálu. Typicky se jedná o rozmezí mezi 1 800 a 2 500 otáčkami za minutu pro běžnou jízdu, při vyšším zatížení nebo při předjíždění je pak vhodné otáčky zvýšit. Jestliže řidič drží motor v nízkých otáčkách, nedovoluje mu pracovat s maximální účinností. Motor je zatěžován, musí překonávat odpor klikové hřídele. Snížení účinnosti má za následek zvýšenou tvorbu tepla.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

To znamená, že jsou tepelně zatěžovány válce, může docházet ke klepání. Může dojít k nesprávnému načasování zapalování. To může poškodit stěnu válce, píst. Podceňovaný je vliv nízkých otáček na spojku a převodovku. Pokud motor nemá dostatečný výkon, je nutné častěji podřazovat. To vede k rychlejšímu opotřebení spojky. Přitom stačí dodržovat správné rychlostní stupně a motor zbytečně netrápit. Z vlastní zkušenosti vím, že mnoho řidičů se snaží jezdit co nejúsporněji i za cenu toho, že auto „dusí“ v nízkých otáčkách. Chyba, chyba, chyba. Už jsem to řekl. Zanedbatelná úspora na palivu se obrátí v nezanedbatelné náklady na drahé opravy.

Jak řídíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články