Pomalu dovnitř a rychle ven. Cenné rady od závodních šampiónů pro průjezd zatáčkou na běžné silnici i okruhu

V autoškolách se většinou neučí, jak správně a bezpečně projet zatáčkou. Mnoho řidičů pak volí nevhodnou stopu, závodníci poradili, jak co nejbezpečněji zatáčkou projet.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Jet po rovné silnici zvládne skoro každý a není k tomu nutné mít speciální řidičské schopnosti. Ty se však ukážou ve chvíli, kdy projíždíte zatáčkou. Správný průjezd různými zatáčkami na okruhu může rozhodnout závod, na silici vám pomůže jet co nejplynuleji a nejbezpečněji. Experti z klubu Škoda Motosport přináší rady, jak projet zatáčku v závodě a v běžném životě.

Průjezd zatáčkou v závodě

Závodníci nejčastěji rozlišují deset úrovní zatáčky. Základní myšlenkou správného průjezdu je najít takovou trasu, abyste zatáčeli co nejméně. Prvním z řešení je využít tzv. geometrické stopy. Ta je ideální tehdy, chcete-li v zatáčce mít konstantní rychlost. Průjezd začnete na vnější straně oblouku, vnitřní strany se dotknete ve středu zatáčky a následně pokračujete směr k vnějšku. Právě bod doteku na vnitřní straně je zásadní a říká se mu apex.

Tento způsob však není pro závodníky úplně ideální, protože je nutné zatáčku projíždět pomaleji. Další možností je použít tzv. hyperbolický průjezd. Lepší je pro závodníky před zatáčkou zbrzdit a za ní rychle akcelerovat. Před zatáčkou zpomalíte a brzdit přestanete na začátku zatáčky. Díky menší rychlosti lze dříve a ostřeji zatočit. Apexu můžete tak dosáhnout dále a po jeho průjezdu hned akcelerovat. Zpět k vnější straně se tak dostanete později a rychleji.

iZdroj fotografie: iStock

Průjezd zatáčkou v běžném provozu

Je jasné, že v běžném provozu nelze zatáčky projíždět jako v závodě. Výhodu však máte v tom, že většinou nejezdíte rychle jako na okruhu, ale pruhy jsou užší. Je také rozhodující, jak prudká zatáčka je a zda jedete v prudkém stoupání či v hustším provozu. I tak lze ale zkušenosti závodníků uplatnit na běžné silnici.

Závodníci radí použít podobou techniku jako při využití výše zmíněné hyperbolické stopy. Základem tedy je pomalu do zatáčky a rychlý výjezd. Také se doporučuje naučit se zatáčky projet bez úpravy natočení volantu. Začněte tedy co nejvíce na vnější straně zatáčky (pozor na protisměr či chodce) a zvolte si apex za středem zatáčky. Pozdní apex vás naučí si před zatáčkou více přibrzdit. Za apexem již akcelerujte a rovnejte auto přibližně do středu pruhu.

Jak hodnotíte rady závodníků na průjezd zatáčkou?

Zdroj: Škoda Motosport, Special Drive

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Veselý

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Turecký ekvivalent amerického raketometu HIMARS: systém KHAN je extrémně multifunkční a silný, chce ho třeba polská armáda
Události247.cz
Události247.cz
Šéf OSN: Vyhlídky na mír mizí, svět se řítí do velké války
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Vědci zjišťovali, která psí rasa je nejchytřejší. Jako vzorek posloužilo 1 002 psů 13 plemen
adbz.cz
adbz.cz
Chemikálie jsou zbytečné. Ucpaný záchod se dá uvolnit pomocí obyčejného pytle na odpadky