Stačí při parkování zatáhnout ruční brzdou nebo je lepší zařadit rychlost? Na jednotlivých převodových stupních se auto chová jinak

Parkování je nedílnou součástí automobilového provozu. Špatné odstavení vozu na parkovišti vás však může dostat do problému.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Parkování by měl hravě zvládat každý, kdo vlastní řidičský průkaz. Někdy se však můžete dostat do situace, kdy si nejste jisti, nebo ostatní zaparkovali tak, že vám brání ve správném parkování. Zkušený mechanik provedl testy, jak se zaparkovaný automobil chová při zařazení jednotlivých převodových stupňů. Podle nich si můžete jednoduše vybrat, jestli je pro vás lepší v zaparkovaném voze zařadit rychlost, nebo ne.

Stačí zabrzdit automobil ruční brzdou?

Někteří řidiči při zaparkování pouze zatáhnou ruční brzdu a opustí vozidlo, jiní jsou pozornější a pro jistotu zařadí i převodový stupeň. Pokud se však rozhodnete zařadit rychlost, měli byste vědět, ve kterých případech je vhodná a jakou rychlost zvolit. Pokud stojíte na rovném parkovišti, nejlepší volbou je kombinace ruční brzdy a pro jistotu i prvního rychlostního stupně. V takové situaci se automobil v žádném případě ani nehne a vy si o něj nemusíte dělat starosti.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Parkování na šikmém terénu

Pokud jste nuceni zaparkovat na šikmém místě, je nutné, abyste kromě ruční brzdy zařadili rychlost v závislosti na tom, jak prudký je terén. V případě, že budete stát v prudším kopci, bude nejlepším řešením zařazení prvního rychlostního stupně, protože má největší odpor motoru. Pokud zažíváte takovou situaci každý den, protože máte šikmý vjezd před domem, můžete využít ještě zajišťovací klín.

Jak se chová automobil na jednotlivých převodových stupních?

První rychlostní stupeň má největší odpor motoru, což způsobí, že i když nezatáhnete ruční brzdu, auto neujede. Druhá rychlost má o něco málo menší odpor, ale také se přes ni automobil nerozjede. Pokud však ponecháte zařazený třetí rychlostní stupeň bez ruční brzdy a do vozu zatlačíte, může se při vyvinutí dostatečné síly po malých kouscích pohybovat. Čtvrtý a pátý rychlostní stupeň už dovoluje bez ruční brzdy přerušovaný a pomalý pohyb vozidla, což není to, co chceme na parkovišti.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud nejste zvyklí při parkování zařazovat rychlostní stupeň a nyní se to chcete naučit, dejte si velký pozor, abyste před opětovným startováním nezapomněli vyřadit. Může se vám totiž jednoduše stát, že na tuto skutečnost zapomenete. Při startování bez sešlápnutého spojkového pedálu začne auto poskakovat dopředu a nabouráte předmět před vámi.

Zdroj: CarMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články