Automechanici tohle tlačítko v autě doslova nenávidí: „Když ho řidič nepoužívá, motor jeho auta vydrží dvakrát déle“

Moderní auta mají řadu užitečných funkcí. Některé jsou ale naopak nejenom neužitečné, ale mohou dokonce poškodit motor.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Jsou tady výjimky, ale jedná se buď o ryze sportovní, anebo naopak velmi levná auta. Jinak bych řekl, že platí, že moderní auta mají spoustu chytrých funkcí a tlačítek. V redakci AutoŽivě jsme provedli rychlý průzkum a oslovili jsme 100 namátkou vybraných čtenářů s dotazem, jestli znají všechna tlačítka ve svém autě a všechna používají. Odpovědí bylo ne a ne. Ve výsledku 78 % dotazovaných řidičů nemělo přehled o tom, jaké všechny funkce jejich automobil má a nabízí. Ne všechna tlačítka jsou populární.

Opakované vypínání a startování motoru škodí celému autu

Zejména tlačítko start/stop nemá mnoho fanoušků a já souhlasím. Podle mého názoru by nemělo vůbec existovat. Nejde samozřejmě o tlačítko jako takové, ale o jeho funkci. Za mě, když tato je v autě, vyplatí se vždy před jízdou deaktivovat. Já to tak dělám. Znáte to – sednete do auta, nastartujete, a jakmile zastavíte na prvním semaforu, motor se sám od sebe vypne. Pak jen lehce uvolníte brzdový pedál a motor opět naskočí. Moderní zázrak techniky, který má údajně šetřit palivo, životní prostředí a vaši peněženku. Jenže je to opravdu tak?

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Nebo jde jen o další marketingový trik automobilek, který ve skutečnosti vašemu autu spíš škodí? Systém stop-start, jak už název napovídá, je technologie, která automaticky vypíná motor při zastavení vozidla a následně ho znovu startuje, když se chcete rozjet. V teorii to zní skvěle – proč by měl motor běžet naprázdno, když stojíte na semaforu, že? Jenže realita je, jak už to tak bývá, trochu složitější. Problém začíná už v samotném principu fungování. Velká část vypnutí motoru totiž proběhne v situacích, kdy je motor znovu nastartován během několika málo sekund – typicky třeba při krátkém zastavení na stopce při výjezdu z vedlejší silnice na hlavní.

Automechanik objasnil, proč jsou na nových pneumatikách drobné gumové štětinky

Motor sotva stihne zhasnout a už ho systém zase startuje. To je nejen otravné, ale může to být i nebezpečné, protože některým autům trvá opětovné nastartování motoru překvapivě dlouho. A co je horší, celý tento systém vznikl primárně kvůli evropskému testovacímu cyklu NEDC, který měří spotřebu a emise. A jak se v posledních letech ukázalo, tento cyklus produkuje naprosto nereálné hodnoty spotřeby, jichž v běžném provozu prakticky nelze dosáhnout. V rámci testovacího cyklu NEDC tvoří doba nečinnosti celých 295 sekund.

Nejde o řidiče ani ekologii, ale o koncept měření emisí CO2

To je plných 25 % celého testu. Když tedy čtvrtinu testu prostojíte se zhasnutým motorem, na papírové spotřebě a emisích se to samozřejmě projeví. Jenže reálný svět není testovací cyklus. Pouze v extrémně ucpaném městě, kde vznikají dlouho stojící kolony, je přínos stop-startu na spotřebu měřitelný. Když odbočím, tak u některých aut mi přijde vypínání motoru tak nějak ponižující. Sportovní auto s burácejícím motorem přijede na světla. A tam motor zhasne. Ticho. Pak padne zelená a motor začne startovat, chvíli trvá, než se auto rozjede. Potupné divadlo.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V běžném provozu je úspora paliva naprosto zanedbatelná. A co je horší, to palivo, které hypoteticky ušetříte, můžete hned mnohonásobně přeplatit při servisu. Na jedné straně může stop-start způsobit potíže v elektroinstalaci vozu. Startér musí být mnohem silnější, protože zatímco dříve se u aut počítalo s průměrnými 50 000 spouštěními za celou životnost, při používání stop-startu je to zhruba desetinásobek.

Motor auta je zbytečně zatěžován a dvakrát dříve se poškodí

Kvůli větší zátěži musí mít baterie větší kapacitu, to automaticky znamená výkonnější alternátor. A všechny tyto silnější a logicky dražší komponenty se s používáním stop-startu rychleji opotřebovávají. Ale to není všechno. Stop-start škodí i na „mechanické frontě“. Největší problém nastává s odléváním oleje z důležitých součástí motoru. Když motor na semaforu zhasne třeba jen na pár sekund, ustane tlakové mazání.

iZdroj: Depositphotos

Olej se pomalu začne vracet zpět do olejové vany. Než se po opětovném spuštění obnoví tlak oleje v celém oběhu, běží motor prakticky „nasucho“. Zejména rozvody jsou na suché starty velmi citlivé, ale trpí také kliková hřídel a spodek motoru obecně. Tak proč tak motor trápit? Za mne je to opravdu nesmyslné. Jistě, lze namítnout, že dnešní oleje prošly za poslední dekády ohromným technologickým pokrokem.

Současné oleje s nízkou viskozitou mají sice výborné vlastnosti, ale pokud dodržujete prodloužené servisní intervaly na 30 000 kilometrů, začíná být olejová náplň (která je navíc často velmi malá kvůli rychlejšímu ohřívání) značně unavená. A znovu, proč motoru škodit, vědomě, zbytečně? Já doporučuji buď před každou jízdou tlačítkem vypnout, nebo si nechat funkci zcela deaktivovat. Může to zajistit, že nebude třeba předčasně měnit startér, baterii, nebo dokonce celý motor.

Vypínáte start-stop?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články