Start-stop systém poškozuje podle expertů motor. Dá se trvale vypnout a zabere to jen pár sekund

Na jedné straně je úspora paliva, na straně druhé více namáhaná baterie a zatěžovaný startér. Co je menší zlo?

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Koupit dnes nový automobil, ale i zánovní ojetý, znamená koupit si stroj vybavený systémem automatického zhasínání motoru. Systém se nazývá start-stop a jeho smyslem je omezit tvorbu emisí oxidu uhličitého a dalších nežádoucích zplodin. Systém samozřejmě šetří i spotřebu paliva, ale to není jeho primárním úkolem. Některým řidičům vadí a nechávají si jej deaktivovat.

Systém funguje, ale řada motoristů jej nenávidí a vypíná

Je nepříjemné, když automobil zastaví třeba jen na pár vteřin a motor se vypne. Anebo když při popojíždění k semaforu na křižovatce agregát stále dokola zhasíná a startuje. Navíc u některých aut, typicky sportovních, se silným motorem a hlasitým výfukem, je nechtěná odmlka před kolemjdoucími pro řidiče frustrující. Jaké jsou výhody a nevýhody start-stop systému?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jakkoli byla myšlenka automobilek jasná a vcelku šlechetná, tak praxe ukázala, že systém start-stop má i řadu nevýhod. „Systém start-stop ničí motory, ale i jejich periferie typu autobaterií či startérů,“ říká expert na servis ojetých automobilů, pan Pavlíček, „má šetřit životní prostředí, a to možná dělá úsporou paliva a omezením emisí, ale zase se neblaze podepisuje na opotřebení autobaterií a startérů.“ 

Pomocník uspoří palivo, peníze vyletí komínem za baterii

Podle expertů možná tedy dochází k úspoře paliva a tím omezení emisí CO2, ale zase je tady výroba nových autobaterií a likvidace starých. Plus výroba a servis startérů, tak co je lepší anebo jinak, které zlo je menší? Odborník Pavlíček dodává: „Jedno je jisté, opotřebení motoru kvůli systému start-stop se násobně zvyšuje. Všechny díly jsou sice navrženy tak, aby se opakující se starty a stopy nepodepsaly na jejich stavu, ale je otázkou, jestli to ve výsledku funguje.“ 

Má tedy systém start-stop smysl? Z průzkumu, který jsme provedli mezi našimi čtenáři, vyplývá, že 35 % motoristů jezdí pravidelně bez tohoto asistenta. Tito řidiči prohlašují, že se bez start-stopu rádi obejdou, velká část jich automaticky systém, jakmile sedne do auta, vypíná. Lze nějak snadno, rychle a jednoduše systém start-stop vypnout? Samozřejmě tlačítkem na přístrojové desce nebo středové konzole. Ale trvale vypnout?

Nejde o návod či doporučení, jen popis postupu!

Dá se očekávat, že i když automobilové společnosti nedoporučují deaktivovat systém start-stop, lze tento systém jednou pro vždy znefunkčnit. „Tak zaprvé je třeba otevřít kapotu vozu a najít si u autobaterie malý konektor, který hlídá napětí akumulátoru,“ říká expert Pavlíček, „je umístěný ve většině případů u záporného pólu.“ A pokračuje: „Neradím to nikomu dělat, není to z mé strany návod! Ale pak bych konektor vyndal a jeho konec bezpečně zaizoloval, aby nedošlo k jeho zvlhnutí.“ 

iZdroj fotografie: Christian Giersing / Creative Commons / CC BY-NC-SA

Na izolaci hravě postačí obyčejná elektrikářská páska, nic složité, není třeba kupovat profesionální plastové záslepky. Teď by měl být podle experta Pavlíčka systém start-stop vypnutý. Při zastavení, ať už na křižovatce, semaforu neb kdekoli při popojíždění na parkovišti už nezhasne motor. Pouze svítí kontrolka, že systém není aktivní. Finta by měla fungovat u všech modelů a značek.

Návrat do továrního nastavení je jednoduchý, zabere vteřiny

Odpojený kabel sice může hlásit chybu, ale to nikdo asi řešit nebude. Pokud by to měl být problém například při cestě na STK, stačí kabel odizolovat a zapojit zpátky. Vše bude fungovat tak, jako dřív, systém bude opět aktivován. Takové stálé vypnutí systému start-stop může být dokonalým řešením pro velkou část nespokojených řidičů, ale ne pro všechny. Pokud je automobil vybaven nezávislým topením, přestane toto při uvedené „garážové deaktivaci“ fungovat. Nic není zadarmo, všechno má svůj háček a tady se musí řidič rozhodnout, co je pro něj přijatelný ústupek.

Používáte systém start-stop?

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články