Zimní použití startovacích kabelů má svá pravidla. V autoškolách se učila, ale opakování je matka moudrosti

Zapojit startovací kabely jen tak se nemusí vyplatit, hrozí zkrat. Řidič musí vědět, který kabel zapojit jako první a na které auto.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Zejména v zimě je riziko, že řidič sedne do auta, otočí klíčkem a nic se nebude dít, poměrně vysoké. Auto nestartuje, nešťastník pokouší startér opakovaným otáčením klíčku, ale bez úspěchu. Jednoduchým postupem, jak auto oživit, je připojit startovacími kabely jiné auto a využít energii dárce. Je třeba ale dodržet určitá pravidla. Jaká?

Zima autobaterii nesvědčí. Vyplatí se vozit startovací kabely

Při startování pomocí kabelů je nutné zkontrolovat kapacitu baterie, zejména u auta, které má poskytnout životodárnou energii. Jeho baterie musí mít stejnou nebo vyšší kapacitu. V případě takzvaně slabší baterie by se nemuselo startování podařit a co hůře, mohlo by dojít i k vybití dosud nabitého zdroje. Příklad pro laika – startovat přes kabely osmiválcový Mercedes GL připojením dvacetiletého Renaultu Twingo, to opravdu ne!

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak správně propojit kabely? Jako první se připojuje červený, kladný kabel k plusovému kontaktu baterie, která je nabitá. Druhý konec se nesmí ničeho dotknout, mohlo by dojít ke zkratu. Druhý konec baterie se zapojí na kladný pól vybité baterie, tedy k autu, které nestartuje. Mínusové kabely mají obvykle modrou nebo černou barvu a připojují se jako druhé v pořadí. Nejprve se připojí modrý nebo černý kabel k baterii pojízdného automobilu.

Postup zapojování je zásadní. Pozor na zkrat!

Druhý konec se nepřipojuje na vybitou baterii, ale takzvaně na kostru. Tedy na jakoukoli kovovou část automobilu. Některé vozy mají pod kapotou speciální kontakt, kus karoserie neošetřený lakem pro lepší vodivost. Dalším krokem správného postupu je nastartování auta s nabitou baterií. Když motor běží, je možné zkusit nastartovat automobil s vybitou baterií. Nedoporučuje se startovat víc než na několik vteřin. Je možné zkusit víc než jeden pokus, ale zase ne trápit auto na dvacetkrát.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud se start nepodaří, je potřeba změnit taktiku, problémem může být něco jiného než vybitá baterie, start přes kabely nepomůže, jen by zatěžoval „dárcovské“ auto. Odpojování kabeláže probíhá v opačném pořadí než zapojování. Nejprve se sundá ukostřený konec, následně druhý z nabitého auta. Pak se odpojí plusový konec z baterie vybité, a nakonec zbývající kontakt. Tento postup platí pro zdařený i nezdařený pokus startování. Samozřejmě, že pokud se start podaří, běží oba motory, ten oživený se nezhasíná!

Co vy, umíte používat startovací kabely:

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě ne vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nejstarší revolver na světě je starý přes 400 let: byl trochu „zaostalý“, ale přesto velmi efektivní. Vlastnil ho důstojník za 30leté války
Události247.cz
Události247.cz
Dokonce i zboží v akcích je čím dál dražší. Slevy navíc nemohou starší lidé často vůbec využít
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Novým divem světa se staly duhové hory v Peru. Objevily se díky globálnímu oteplování
adbz.cz
adbz.cz
Čisté plechy bez zdlouhavého drhnutí: Stačí je posypat práškem do pečiva a postříkat citronovou šťávou