Stát rozdává dotaci 200 000 Kč majitelům nových i ojetých aut. Stačí podat přihlášku na ministerstvo a peníze jsou na účtě

Alarmující stáří tuzemského vozového parku bylo možná jedním z důvodů, proč české Ministerstvo průmyslu a obchodu přikročilo k dotaci na nákup nového automobilu.

i Zdroj fotografie: S vědomím Peter's Top Automobile
                   

Česká republika se prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu rozhodla podporovat nákup nových osobních automobilů jednorázovou dotací ve výši 200 000 korun. Tolik stručná tisková zpráva, k jejímž detailům se pochopitelně za chvíli ještě dostanu. Hned v úvodu je však možná dobré zmínit, že pokud by celá akce dopadla úspěšně, mohla by alespoň trochu zmírnit dva nepříliš příznivé ukazatele: stáří vozového parku a procento ekologických vozidel současně. Pojďme se na to podívat společně.

Jeden z nejstarších vozových parků v Evropě? Vítejte v Čechách

Nemusíte být zrovna profesí analytici vozového parku ČR, abyste věděli (nebo minimálně z tu a tam kusých zpráv vytušili), že ve stáří vozového parku v Evropě hrajeme (žel nepříliš pochval hodný) prim. Podle údajů Svazu dovozců automobilů již průměrné stáří auta v ČR překonalo hranici 16 let. Český vozový park vykázal v roce 2023 v kategorii osobních aut stáří 16,21 roku, a navíc od počátku pandemie covidu stárne dvojnásobně rychleji než v předchozích letech.

Čeští specialisté na ojetiny vybrali motory, které najedou bez problémů milion kilometrů

iZdroj fotografie: Bazar AHOS / Creative Commons / CC-BY-SA

Ročně se tak u nás zvýší stáří aut zhruba o 3,5 měsíce. Hranici 17 let by tedy auta tímto tempem překonala již v roce 2026 (a tedy za dva roky) a již o tři roky později by auta u nás dosáhla průměrného stáří přes 18 let. Což je opravdu krajně nelichotivý údaj, svědčící na jednu stranu o nižší kupní síle občanů tohoto státu (a tedy nemožnosti dostat se například z pohledu průměrné rodiny k modernímu, novému vozu velikosti Octavie, v cenové kategorii 600–800 tisíc korun).

Češi milují ojeté vozy. Nebo jen nemají na nové?

A na straně druhé to svědčí o mimořádné oblibě v nakupování ojetých vozů, s citelně lepším poměrem výkon/cena, než je k dosažení u nového automobilu. Češi zkrátka milují autobazary a inzertní servery s automobily, není asi náhodou, že největší hráč na trhu ojetých vozidel ve střední a východní Evropě – společnost AAA Auto – vznikl právě u nás. Mít „dotažené“ auto z Německa z druhé ruky nevadí kupodivu ani podnikatelům, pro které je například v Německu takřka povinnost jezdit v novém. Posuzuje se tak navenek mj. i jejich bonita.

Kupujeme starší Suzuki od „áček“. Omezený rozpočet ve finále postačil, italské dvojče zpestřilo nabídku

Jak z toho (zdánlivě začarovaného) kruhu ven? Jakkoli jsou dle mého dotace v podstatě krajně nepříjemnou, rovný obchod pokřivující veličinou, v tomto případě bych se možná výjimečně na jejich stranu přiklonil. A to nejen proto, že se týkají Čechů a já mám Českou republiku v občance také. Ale především proto, že jako člověk pohybující se v motoristické branži desítky let moc dobře vím, jak je de facto nemožné změnit situaci a omladit trh s auty v ČR. Tohle se jinak než zásahem státu nezmění.

V Německu dotace „stopli“. Celkem logicky

Nejsme bohaté Německo, které dotace na pořízení elektromobilů „stoplo“ už v prosinci 2023, pravda takřka ze dne na den. Až jsme tehdy, pokud si dobře pamatuji, měnili redakční plány na týden dopředu a s tím i jednu uzávěrku, protože to zkrátka byla zpráva dne. Němci si ale celkem dobře uvědomili, že dotovat relativně bohatou střední třídu v Německu (o té vyšší ani nemluvě) z peněz všech je opravdu plýtváním. A nikdo jiný než „střední třída a výše“ si nový elektromobil za 30–40 tisíc euro (v přepočtu přibližně 750 000 až 1 milion korun) nekoupí.

Evropa se probudila z elektrického snu a začíná šlapat na brzdu. Co bude s Elonem, když zmizí dotace?

Podporovanými aktivitami nejsou:

  • pořízení BEV kategorie M1 s pořizovací cenou vyšší než 1 500 000 Kč bez DPH,
  • podpora pořízení vozidel typu plug-in hybrid (PHEV) nebo hybrid (HEV),
  • zemědělská prvovýroba (CZ-NACE A 01, A 02, A 03),
  • nabývání vozidel pro silniční nákladní dopravu poskytovanou podnikům provozujícím silniční, nákladní dopravu pro cizí potřebu; výzkumné, vývojové projekty,
  • samostatné pořízení dobíjecí stanice bez bezemisního vozidla.

Ministerstvo schválilo 200 000 Kč na nové auto i ojeté auto

Ani u nás ne, pochopitelně. Proto Ministerstvo průmyslu a obchodu schválilo dotaci 200 000 Kč na nákup nového i lehce ojetého elektromobilu (maximálně 6 000 km), zatím tedy jenom firmám a živnostníkům. V Čechách má však živnostenský list takřka každý a automobil k podnikání používá také většina živnostníků. Pro splnění získání dotace je nutné splnit několik podmínek, níže uvádím jejich stručný přehled. Pro více informací doporučuji každopádně oficiální stránky ministerstva.

Němcům došla trpělivost s elektromobily a „zařízli“ dotace ze dne na den. Je čas elektrické šílenství ještě zastavit? Průšvih je to i tak kolosální

Výše zaručovaných úvěrů

Výše zaručovaného úvěru pro 1 bezemisní vozidlo:

  • kategorie M1 od 300 tis. Kč až 1,5 mil. Kč
  • kategorie N1 od 300 tis. Kč až 2 mil. Kč
  • kategorie N2 do 4,25 t a FCEV od 300 tis. Kč až 2,5 mil. Kč

Výše zaručovaného úvěru na 1 dobíjecí stanici typu:

  • AC max. 100 tis. Kč
  • DC do 40 kW max. 250 tis. Kč
  • DC nad 40 kW max. 400 tis. Kč
    Délka úvěru činí minimálně 12 měsíců

Podpora je poskytována formou portfoliové bankovní záruky za komerční úvěr od leasingové společnosti/komerční banky v kombinaci s finančním příspěvkem (dotační složkou). Možná to zní složitě, ale v praxi jde o vyplnění přihlášky a peníze jsou na účtu. Zvládne to opravdu každý, nejde o složitosti. Navíc prodejci s tím rádi pomůžou.

  • Celková podpora na vozidlo a dobíjecí stanici (záruka za úvěr + finanční příspěvek/dotační složka) nesmí přesáhnout limit míry veřejné podpory dle de minimis.
  • Výše finančního příspěvku na vozidlo a dobíjecí stanici (až do uvedeného maxima) bude dopočítána dle zbývající míry podpory (po započtení grantového ekvivalentu záruky).
  • Součet zaručeného úvěru a finančního příspěvku nesmí přesáhnout 100 % způsobilých výdajů.
  • Finanční příspěvek nesmí přesáhnout výši zaručeného úvěru.

Pomohla by vám podpora státu k rozhodnutí koupit si elektromobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články