Konečně: Nová dálnice, která změní dopravu v Česku. 35 let čekání se vyplatilo, přinese i speciální výhodu

Pokud se Ministerstvo dopravy rok před volbami zaměří na nejvíce potřebnou dálnici v Čechách, dá se předpokládat, že by mohla být opravdu rychle hotova. Co to je ale „rychle“?

i Zdroj fotografie: ŘSD
i Zdroj fotografie: ŘSD
i Zdroj fotografie: ŘSD
i Zdroj fotografie: ŘSD
i Zdroj fotografie: ŘSD
i Zdroj fotografie: ŘSD
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Když v Čechách před některým z řidičů řeknete spojení „urychlená výstavba dálnic“, bude v tu chvíli zřejmě nemálo z nich vidět poněkud rudě. Pokud se jim rovnou nezatmí před očima. Přiznejme si to na rovinu: ve výstavbě dálnic náš stát fatálně selhal. Rok, dva, pět, dokonce deset let bychom asi byli schopni všechno pochopit, tolerovat selhání jednotlivců, firem i státu. Je však 35 let po revoluci, téměř dvě generace řidičů přibyly na českých silnicích. A téměř nic se nezměnilo. Blýská se tedy už konečně na lepší časy? Pojďme se na to podívat společně.

Mít tuto dálnici jako volební program by mohlo fungovat

Mimochodem, oněch zmíněných 35 let je velmi případných. Respektive ona číslovka. Ano, zase tak těžký rébus to vpravdě není, minimálně pro ty z vás, kdo se o výstavbu dálnic zajímáte alespoň velmi zběžně. D35 je opravdu klíčová stavba, jež dle názoru mnohých sice už měla být dávno v provozu, nicméně není. A může nás snad alespoň trochu hřát u srdce, že její dostavba a zprovoznění patří k prioritám této vlády. A pokud máte nyní mírně sarkastickou poznámku, že to patřilo k prioritám zřejmě všech vlád předchozích, nemohu než s vámi souhlasit.

Co by zlepšilo české dálnice: Namísto zvýšení rychlosti raději pruh navíc a více policejních hlídek

iZdroj fotografie: ŘSD

A povzdechnout si: co už. Ano, zprovoznit tzv. severní cestu z Prahy do Ostravy a ulevit tak kriticky přetížené (provozem i reálnou zátěží vozovky) české dopravní tepně, neboli dálnici D1, je opravdu něco, co by této republice neskutečně pomohlo. A je až s podivem, že se dosud nenašla politická strana, která by si jako jediný bod svého programu napsala něco ve smyslu „Dostavíme D35 za jedno volební období“. Něco mi říká, že by to s jejími volebními preferencemi nemuselo dopadnout vůbec špatně. Neb tohle je krok, jenž by pomohl Čechům, Moravanům i Slezanům.

Ministerstvo se chopilo aktivity. Není už pozdě?

Zkrátka všem. Zřejmě to došlo i našemu ministerstvu dopravy, soudě alespoň z jeho webu. Kde se dá mimo jiné dočíst toto: „V letošním roce se D35 stane nejrozestavěnější dálnicí v České republice. Konkrétně se zahájí do konce roku postupně šest úseků v délce 35,7 kilometrů. Dohromady tak bude najednou ve výstavbě 64 kilometrů dálnice D35. V dalších letech je v plánu zahájit a dokončit stavbu zbývajících 52,7 kilometrů. Dálnice D35 má být hotová v roce 2029.“ Pokud bych mohl parafrázovat můj oblíbený film Pulp Fiction: „To je řeč jako víno.“

Ministerstvo dopravy prozradilo, proč ve skutečnosti stavba a oprava dálnice trvá tak dlouho

iZdroj fotografie: Depositphotos

Navíc se tato extrémně důležitá stavba odehraje v tzv. PPP režimu, tedy za přímé spoluúčasti privátního sektoru, který si poté svoje investice vybere z provozu dálnice. Ministr dopravy Martin Kupka z ODS uvádí: „Práce na přípravě se rozbíhají v rychlém tempu. Další klíčový termín je 13. 6. 2024, kdy v budově Ministerstva dopravy proběhne investorský den. Na něm představíme všem potenciálním zájemcům o účast v tendru klíčové parametry projektu zmíněných úseků dálnice D35.“

Dálniční známka 2024 zdraží na rekordní úroveň. Tolik nově budeme platit? To snad ne. Šéf NKÚ má jasno

„Počínaje dnešním dnem má jak samostatné oddělení přípravy PPP projektů, tak transakční poradce za úkol v co nejrychlejším tempu a v přesně nastavených transparentních podmínkách nachystat výběr koncesionáře tak, aby stavba mohla začít v roce 2026,“ říká ministr Martin Kupka. Formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru mají být na dálnici D35 postaveny konkrétně úseky Staré Město – Mohelnice (18,2 km) a Opatovec – Staré Město (16,6 km) v úhrnu za více než cca 30 mld. Kč.

ŘSD již staví sedmikilometrový úsek Ostrov – Vysoké Mýto

Již 6. května zahájilo Ředitelství silnic a dálnic stavbu sedm kilometrů dlouhého úseku dálnice D35 Ostrov – Vysoké Mýto v Pardubickém kraji. Součástí úseku je stavba tunelu Homole dlouhého 800 metrů. Práce na obou stavbách za 3,2 miliardy Kč bez DPH potrvají do roku 2026. Trasa úseku Ostrov – Vysoké Mýto navazuje na předchozí úsek D35 Časy–Ostrov, po němž se jezdí od prosince 2022. Součástí bude šest mostů a čtyři ptačí zábrany. 

Speciální nová rakouská metoda pro speciální účely

Tunel Homole, na jehož výstavbu probíhalo samostatné výběrové řízení na zhotovitele stavby, se bude částečně hloubit, částečně razit. Pro ražbu použije zhotovitel takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodu, kdy se nejedná o ražbu, ale o postupné odtěžování jednotlivých částí tunelu. Jedná se tedy o speciální výhodu. ŘSD už takto stavělo tunel Panenská (se 2,1 kilometru nejdelší silniční tunel v ČR), Lochkovský tunel na Pražském okruhu i tunel Valík na D5. Pokud vše půjde podle plánu, bude to tuším jedině dobře.

iZdroj fotografie: ŘSD

Naši sousedé postavili za 10 let 2800 km dálnic, my jen 142 km. Závratné zjištění ukazuje, kde ve skutečnosti jsme

Neb jinak v přímém srovnání například s Polskem žalostně selháváme: I s ohledem na to, že Polsko je větší země (zhruba čtyřikrát – 322 575 km² vs. 78 867 km² ČR) je jejich 2 800 km nových dálnic za 10 let šokujících. V dobrém slova smyslu. Jak je vůbec možné, že u nich to jde, a u nás ne? Pokud se podíváme například do materiálů Hospodářské komory, dají se z nich vyčíst dvě hlavní příčiny: tristní byrokracie a „pomalost“ tohoto státu při schvalování takto velkých staveb.

Budeme tedy doufat, že nyní už se to skutečně pohne kupředu. A za pět let, v roce 2029, bude hotová celá D35. Co myslíte, dočkáme se toho skutečně? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, díky!

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Věříte, že se toho dožijete?

Zdroj: MDČR, D35
Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články