Ujel 8 000 km, zaplatil 829 000 Kč: Majitel ukázal, kolik stojí údržba Ferrari. Jiné značky jsou na tom hůř

Nákupem sportovního automobilu výdaje začínají, v žádném případě nekončí. Opravy a údržba supersportu se mohou pěkně prodražit.

i Zdroj fotografie: ermell / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Kolik stojí sportovní automobil? To je otázka za milion. A někdy doslova, pořídit si sportovní či supersportovní automobil může velmi drahou záležitostí. Nejde jenom o pořizovací cenu jako takovou, ta je zřejmá ještě před okamžikem nákupu. Ale jak moc bude stát automobil na servisu a opravách? Pravda je taková, že superauta nejsou drahá jen sama o sobě, jsou také drahá na údržbu.

Nákupem auta investice nekončí, naopak. Platí se servis

Koupit si tak nejlevnější ojetinu může být pro novopečeného majitele cestou do finančního pekla. Ferrari je pro mnohé nadšence do aut synonymem supersportu. Na kolik přijde, může být až zarážející. Ceny vozů se pohybují v milionech korun. A servis? Majitel z USA, Jerry Moss, si koupil Ferrari, které stálo povětšinou v garáži. Moss s ním najel asi 8 000 kilometrů, ale údržba jej stála poměrně dost peněz, tak dost, že o tom neváhal referovat na sociálních sítích.

V průměru prý platí za návštěvu dílny v přepočtu asi 50 000 Kč. Majitel se pozastavuje nad tím, že například výměna keramických ložisek kol stála 320 955 Kč, blinkr byl opraven za 85 588 Kč. Jerry Moss zaplatil 161 376 Kč za renovaci detailů interiéru. Nejvíce jej šokovala cena 213 970 Kč za opravu zaseknutých tlačítek.

Vlastnit supersport není pro každého, jde o drahé hobby

Američana nakonec placení omrzelo a rozhodl se Ferrari prodat. Maranellský stroj vyměnil za Chevrolet Corvette C8 a je spokojený, že auto stálo méně a že za servis platí také méně. Nicméně Ferrari není nejdražší sportovní auto na údržbu, ani zdaleka. Majitelé Bugatti by o tom mohli vyprávět. Tam se obvykle cesta do servisu počítá v půl milionech korun. Nicméně není to pravidlem, třeba za nové stěrače dá majitel „pouhých“ 80 000 Kč.

iZdroj fotografie: Bugatti

Olejový servis už je ale za 500 000 Kč a nějaké drobné. Pneumatiky? Ty, na kterých se dá využit pln potenciál auta, stojí téměř milion korun. Lze nějaké sportovní auto pořídit, a hlavně provozovat, levněji? „Koupit si ojeté Porsche je dnes relativně levné,“ říká Jiří Kotyk, vedoucí nezávislého servisu Porška, zaměřeného na opravy o prodej automobilů značky Porsche, „nejlevnější 911 přijde na nižší stovky tisíce korun, půl milionu.“ A jde to i levněji.

Nejlevnější je Porsche. Nejlevnější ale neznamená levné

„Nejlevnější modely Boxstery ze začátku výroby jsou cenově dostupnější,“ pokračuje odborník Kotyk, „lze je koupit za ceny kolem 200 000 Kč.“ Znamená to, že si člověk koupí Porsche za 200 000 Kč a servis odpovídá stejně drahým autům jiných značek? Samozřejmě, že ne. „Běžný servis přijde ročně zhruba na dvacet až třicet tisíc korun, hodina práce lehce překročí tisíc korun“ vysvětluje specialista Kotyk, „ovšem v případě zásadnějších oprav už je to jiné. Například generálka motoru vyjde zhruba na 230 000 Kč až 250 000 Kč.“

iZdroj fotografie: S vědomím Autofair

Pokud zájemce netrvá na dvoudvéřových modelech, dá se pořídit Cayenne, a to za cenu už pod 100 000 Kč. Jde, u prvních aut, hodně ojetých, o skutečnou černou díru na peníze. A v případě specifikace Turbo ještě víc. „Zažili jsme nešťastníky, kteří si koupili Cayenne s tím, že vyšel na pár korun, doslova,“ vzpomíná expert Kotyk ze servisního centra Porška, „ovšem během roku byl servisní rozpočet 300 000 Kč.“

Koupit, a hlavně udržovat takové auto, nemá absolutně žádný racionální smysl.“ Je třeba myslet na to, že i když je auto, jako ojetina, levné, stále se jedná o prémiovou značku. Kde díly a servis stojí víc, než kolik motorista zaplatí za údržbu stejně drahé Dacie. Jinak řečeno to znamená, že si nadšenec koupí auto za určitou cenu. Ale na servisu může, pokud koupí špatně, auto okamžitě stejnou částkou přeplatit. Pořekadlo o opici a banánech platí stále.

Jak drahý se je se servis vašeho auta?

Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články