Na televizních obrazovkách byl každý týden, ale nikdo nevěděl, že je to on. Pak přišlo odhalení a vlastní kanál na YouTube.
Svého času byl Top Gear absolutním fenoménem. Trojice moderátorů s jazyky ostrými jako břitva, nečekané srovnávací „testy“ aut, stíhaček, vlaků. Opulentní výprava a exotické lokace, ale také auto za rozumnou cenu na testovací dráze a tajemný jezdec, který učil celebrity řídit a zajížděl měřená kola. Stig. Když se řekne Stig, většina lidí si skutečně vybaví záhadného pilota v bílém overalu, který na testovací trati dokáže zkrotit i ty nejdivočejší supersporty. Byť je tady legendární autonehoda s Koenigseggem.
Stig byl fenomén, který dělal image Top Gearu, jako Jeremy
Nehoda, na základě které automobilka upravila aerodynamiku a autu dodala stabilitu. Dlouho se řešilo, kdo je vlastně Stig, kdo se ukrývá pod bílou helmou. Znovu jako fanoušek pořadu připomenu díl, v němž došlo k odhalení Stiga. Někdy o tom napíšu a dám do článku odkaz na video. Stig přišel do studia a na výzvu Jeremyho Clarksona si sundal helmu. A pod ní se objevila tvář Michaela Schumachera. Mohu se na ten díl dívat znovu a znovu.
Mám Schumachera rád, to, jaký byl řidič, ale i jak si uměl udělat legraci sám ze sebe. Samozřejmě že Schumi nebyl pravým Stigem. Jeho angažmá bylo jednorázové a souviselo s řízením Ferrari FXX, které se v tom díle objevilo. Pamatuji si, když jsem byl kdysi v Itálii v automobilce Ferrari, tam nám Schumacherův okruhový speciál ukazovali a říkali, že to nemůže řídit nikdo jiný. Stigem byl ve skutečnosti britský závodník Ben Collins.
Benjamin Lievesley Immi Collins se narodil 13. února 1975 v Bristolu. V motoristických závodech je aktivní od roku 1994. Působil či působí v mnoha kategoriích, od Formule 3 a Indy Lights až po závody GT. Collins se v roce 2000 umístil na druhém místě v mistrovském závodě Formule 3 Marlboro Masters. Při svém debutu v roce 2001 byl nejrychlejším jezdcem v závodě 24 hodin Le Mans, kde jezdil přibližně čtyři hodiny v noci za hustého deště.
Ben Collins se zúčastnil řady závodů v různých kategoriích
V roce 2003 vyhrál mistrovství Evropy sériových vozů v závodech ASCAR. V roce 2005 závodil v britském mistrovství GT s Porsche 996 GT3. S Ascari postoupil do série FIA GT, kde vedl závody a získal několik pole position. Kromě závodění poskytuje Collinsova společnost Collins Autosport Limited služby v oblasti kaskadérské jízdy. Znáte Jamese Bonda, viděli jste, jak řídí? Pak jste viděli Bena Collinse. Převzal řízení auta namísto „skutečného“ Jamese Bonda ve filmech Quantum of Solace, Casino Royale, za volant sedl ve filmu Skyfall.
Zpět k závodům, tam toho Collins během dalších let zvládl opravdu hodně. A máme tady i otisk v rámci tuzemského prostředí, jakousi českou stopu. V roce 2022 se Collins zúčastnil úvodní sezóny Praga Cupu a o rok později prezentoval nový automobil Praga Bohema. Collins je fenoménem, internetovým nadšencem a člověkem, který má v online prostředí řadu fanoušků a odběratelů. Když tedy nějaké auto doporučí, má to svou váhu.
Česká značka Praga není pro Collinse neznámý pojem
Uvidíme, jestli se nějak pohnou prodeje Fiatu 500, který Collins také vychválil. Vyzval motoristy, aby si koupili hatchback, o kterém řekl, že je „rychlejší než Porsche“. A přirovnal ho k Tardis od Doktora Who. Českému publiku tohle asi moc neřekne, jakkoli svého času u nás tento seriál také běžel. Ale pro britsky mluvící populaci je to velmi intenzivní doporučení. Tardis je telefonní budka, díky které se Doktor přesouvá v čase a prostoru.
Bývalý Stig byl překvapený prostorným interiérem malého auta a pochválil vynikající výhled. „Tohle malé autíčko je trochu jako Tardis. Zvenku vypadá docela malé, drzé, roztomilé a lidi docela baví,“ řekl Ben Collins. „Když nastoupíte dovnitř, je z něj opravdu dobrý výhled, protože sedíte docela vysoko a díky takovému výhledu je vidět opravdu dobře zadním oknem, což je dobré pro couvání.“ Ben také přirovnal auto k Porsche.
Ben Collins řídil auta za filmového agenta Jamese Bonda
Komentoval charakter motoru. Podle Collinse je Fiat 500 rychlejší než Porsche, i když Porsche z roku 1959. Chválil dynamiku, 1,2litrový motor s výkonem 69 koní a navrhoval vylepšení softwaru řídící jednotky. Ojetina Fiatu 500 se podle Collinse dá koupit v přepočtu z liber za 30 000 Kč s vyšším nájezdem nebo za 90 000 Kč s nižším počtem najetých kilometrů. Podle Collinse je možná na sedačce méně místa, ale to může být jeho zálibou v jídle.
Jak je to s Fiatem 500 na našem českém trhu s ojetými autobmoily? U nás se dá koupit ojetina od 75 000 Kč, novější a méně ojetá auta jsou samozřejmě dražší. Já osobně jsem kdysi o Fiatu 500 také uvažoval, ale nakonec jsem jako auto do města zvolil Renault Twingo. Nicméně bych Fiat 500 nikomu nerozmlouval. Mám podobný názor jako Ben Collins. Pokud jste fanoušky Top Gearu a Stiga, možná má pro vás toto doporučení nějakou zásadnější váhu.