Trvale uzavřít všechny STK po celé ČR a zrušit povinné kontroly aut. Podvody překročily únosné meze, mají padat hlavy

Instituce, která se tváří jako garantovaná státem, ve skutečnosti často ukrývá podvodníky a padělatele. Nesedněte jim na lep.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Mnoho řidičů má STK jako instituci, která rozhoduje o osudu auta. A tím i jeho majitele. Pokud automobil neprojde kontrolou, má řidič velké problémy. A čím starší a více opotřebované auto, tím větší obava z technického problému. Stanice technické kontroly, jakkoli by to tak mohlo působit, nejsou státními zařízeními. Ani vzdáleně. Jde o soukromé subjekty. A stejně jako jiné subjekty v různých oborech i ony chybují. Kulantně řečeno. Protože chybovat může každý. Podle mého názoru i názoru lidí na internetu by se měly trvale uzavřít pobočky STK a zrušit povinné kontroly aut, dokud se situace nevyřeší.

Chyba se může stát, ale podvádění není nechtěným omylem

Cíleně porušují pravidla a de facto jednají za hranicí zákona. Řeč je o úplatcích, falešných dokladech a podobně. Já osobní zkušenost nemám. Mně si nikdy nikdo o úplatek neřekl, auto vždy prošlo kontrolou bez potíží. Ale nedávná kauza, o které jsem informoval, je varovným vztyčeným prstem. Psal jsem o tom, jak se policejní kontrola postavila kousek od STK a kontrolovala na silnici pomocí mobilní měřící stanice emise.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A neprošla auta, která právě vyjela z STK. Devět aut bylo zkontrolováno, z toho pět neprošlo. Více než polovina, což je smutné. Všichni tak obdrželi doklad o tom, že vozidlo nevyhovuje, a rozběhla se jim třicetidenní lhůta na sjednání nápravy. Jinak řečeno, technická byla omezena na 30 dnů. U jednoho auta toho bylo víc, včetně prasklého čelního skla v zorném poli řidiče. A emise už jsem zmiňoval. Právě to bylo to auto, které čerstvě vjelo z bran STK. Tady se do problémů dostal jak řidič, tak samotná stanice. Bohužel podvody na STK nejsou ničím novým.

Advokát odhalil podvod s fingovanými nehodami. Radí lidem, co dělat

Pamatuji si na případ, který je starý téměř patnáct let. Pikantní je, že tehdy šlo, jestli si dobře pamatuji, o odhalení úplnou náhodou. Podvodník se stal obětí zloděje. Případ začal obyčejnou krádeží tašky. Bylo vykradeno auto, tuším značky Opel. Čtyřiašedesátiletý muž měl velkou smůlu, v tašce měl totiž kromě jiného technické průkazy, falešná razítka ze stanic technické kontroly, doklady o povinném ručení a další písemnosti.

STK udělila potvrzení o emisích, policie auto okamžitě odstavila

Taška se našla, někdo ji odevzdal na policii. Klasika, zloděj vykradl auto a našel tašku. Když v ní nenašel nic cenného, zahodil ji. A poctivý nálezce ji odnesl na policie. Kruh se uzavřel. Policisté se spojili podle nalezených dokladů s majiteli aut. A spadla klec. „Zákazníci“ podvodníka mu svěřili technický průkaz a doufali v hladké vyřízení technické kontroly. Namísto toho kreativní umělec zapojil do hry barvičky a falešná razítka.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Kriminalisté začali rozplétat složitý řetězec, na jehož začátku bylo legální vyřizování administrativy spojené s přepisy vozidel. Jenže pak získal obviněný muž první nelegální razítka. Údaje v technických průkazech dopisoval ručně. Pod čísly protokolů o technických prohlídkách byla reálně jiná auta nebo tato čísla byla zcela smyšlená. Pak už jen stačilo pořídit si nálepky „z STK a emisí“ a pomocí kleštiček vyznačit příslušnou platnost. Hotovo.

Byla to velká náhoda, zloděj nevědomky odhalil podvodníka

Tedy, posledním krokem bylo zinkasovat důvěřivé a oklamané majitele aut. Pozor ale, nezůstalo jen u samolepek a dokladů. Vše sedlo i v systému. Jak je to možné? To zařizovala „spolupracovnice“ pachatele, pracovnice magistrátu. Za úplatu provedla záznam vždy společně s výměnou registračních značek, technického průkazu nebo jinou změnou. Bez těchto změn by do spisů neměla oprávnění zasahovat. Na podvodníkovi pak bylo, aby lidem vysvětlil, proč mají najednou nové registrační značky. To je už dávno, i kdyby tehdy dostal plný trest odnětí svobody na tři roky, byl by pachatel už dávno zpátky z vězení. To byla akce jednoho člověka.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

Že podvádí přímo samotné STK, už jsem zmínil v úvodu článku. A situace ohledně technických kontrol vozidel v České republice stále vykazuje závažné problémy, a to v mnoha místech republiky. Třeba začátkem srpna provedla policie v Olomouckém kraji kontrolu emisí a technického stavu deseti vozidel, ani jedno neprošlo. Policie s Ministerstvem dopravy plánuje intenzivnější kontroly. Slibuje identifikaci podvodných stanic STK.

Policie umí změřit emise i mimo STK, má mobilní měřící stanice

Cílem je, aby se zabránilo korupci, která podle mnohých odborníků v tomto sektoru dlouhodobě bují. Podobné problémy byly zaznamenány v Plzeňském kraji, tam z osmnácti kontrolovaných vozidel neprošlo sedm, přestože auta měla platné certifikáty STK. Manipulace s výfukovými plyny patří mezi nejčastější podvody při emisních kontrolách. Není to složité, existuje mnoho různých fíglů a triků.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Je jich dost, třeba přidušení výfuku hadrem, mělké zasunutí měřící sondy do výfuku nebo pomalé sešlápnutí plynového pedálu místo rychlého vytočení motoru. Výsledky jsou takové, že auto projde, údaje jsou „v pořádku“. Kontrola pod dohledem policie pak ukáže holou pravdu. Rozsah a hloubka korupce ve stanicích STK jsou prý takové, že bude třeba výrazných změn v kontrole a vedení těchto stanic. Tak uvidíme.

Kam jezdíte na STK?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články