Motoristé jedou na kontrolu STK a přitom netuší, v jakém stavu je jejich auto. Vyhazuje se za každou maličkost, vyplatí se připravit.
Je to jako návštěva u lékaře. I když si je člověk jistý tím, že je zdravý, jde do ordinace s obavou. S obavou, že „se něco najde“. A s STK to má řada lidí podobně. V redakci AutoŽivě jsme udělali rychlý průzkum mezi vybranými čtenáři a zjistili jsme, že 81 % lidí jede na STK vždy s obavami. A to se týká i relativně nových aut. V případě majitelů automobilů starších deseti let pak strach z toho, že auto neprojde STK, má 93 % lidí.
STK je pravidelná kontrola každé dva roky, pro řidiče je stresující
Podtrženo a sečteno, návštěva STK je pro většinu lidí stresující. A ne z důvodu ceny služby, ale protože se bojí, že auto neprojde. Nikdo nechce jet na STK opakovaně a mezitím řešit servis, aby odstranil nalezené závady. Za redakci AutoŽivě jsem vyzpovídal jednoho pracovníka STK, abych zjistil, s jakými problémy se nejčastěji setkává. Hodně lidí si totiž myslí, že na STK vyhazují hlavně kvůli rezavým prahům, děravým výfukům nebo špatným brzdám, ale realita je mnohem záludnější. Většina řidičů o tom, za co mohou „vyletět“, nemá ani tušení.
Takže co je tím nejčastějším důvodem, proč auta na STK neprojdou? „Zapomeňte na velké technické závady, tady jde o něco mnohem banálnějšího, ale o to zákeřnějšího,“ říká expert z STK. Světla. Ano, čtete správně. Nejsou to brzdy, není to koroze, nejsou to pneumatiky, ale obyčejná světla. A teď nemluvím o tom, že by nesvítila. To by poznal i ten největší technický antitalent. Jde o jejich seřízení. Mimochodem ruku na srdce, kdo z vás před STK zkontroloval, jestli světla svítí správně? Podle statistik, které má náš člověk z STK v hlavě, je to skutečně víc jak polovina lidí. Ne že by polovina neprošla, aby bylo jasno.
Ale minimálně polovina lidí světla vůbec před STK neřeší. Na druhou stranu procento neúspěšných kontrol není od poloviny až tak vzdálené. Podle zkušeností mechanika je až 40 % aut vyhozeno na STK právě kvůli špatně seřízeným světlům. Náprava je otázkou několika minut a pár korun. Ale pokud na to přijdete až na STK, čeká vás opakovaná návštěva, zbytečné nervy a samozřejmě další poplatky. Jednoduchá věc, než vyrazíte na technickou, nechte si světla zkontrolovat a seřídit. Většina servisů to zvládne na počkání a za „pár drobných“. Další častý důvod, proč auta na STK končí s neúspěchem, jsou brzdy. Nejde jen o to, že by nebrzdily vůbec.
Kdo nebrzdí, má problém jak s bezpečností, tak také na STK
To byste asi poznali i bez technika. Jde o účinnost brzd. Na STK se měří, jak moc brzdí jednotlivá kola, a pokud je rozdíl mezi nimi příliš velký, máte smůlu. Podle mechanika je až 30 % aut vyhozeno právě kvůli špatné účinnosti brzd. Nejzrádnější je, že to nemusíte vůbec poznat. Auto brzdí, ale ne tak, jak by mělo. A když dojde na lámání chleba, může to být problém. Takže co s tím? Nechte si brzdy zkontrolovat v servisu, samozřejmě před STK. Kontrola a případná výměna destiček nebo kotoučů vás vyjde levněji než opakovaná technická.
Navíc budete mít jistotu, že v krizové situaci auto opravdu zastaví. Třetím častým kamenem úrazu jsou pneumatiky. Nemluvím jen o vzorku, to už většina řidičů zná. Jde o rozměr pneumatik. Hodně lidí vyrazí na STK s autem, které je na pneumatikách s neschváleným rozměrem. Nejde o to, že se autu vejde kolo do podběhu. Musí se jednat o pneumatiku s rozměrem zapsaným v technickém průkazu. Na řadu přijdou i emise. To je kapitola sama pro sebe.
Emise jsou zabijákem čistého vzduchu, bez kontroly to nejde
Nejde jen o to, že auto kouří jako parní lokomotiva. Problém může být i v katalyzátoru nebo lambda sondě. Pokud nefungují správně, emise jsou vyšší a na STK končíte. Podle mechanika je až 10 % aut vyhozeno právě kvůli emisím. Řidič problém nemusí pohledem za jízdy vůbec poznat. Auto jede, motor táhne, ale emise jsou už mimo normu. Takže co s tím? Nechte si před STK zkontrolovat výfukový systém, katalyzátor a lambda sondu. Většina servisů to zvládne rychle. A pokud je potřeba něco vyměnit, udělejte to dřív, než pojedete na technickou.
Ušetříte si čas, peníze i nervy. Možná říkáte, že je toho nějak moc. Ale věřte mi, většina těchto věcí se dá vyřešit během jedné návštěvy servisu. A může toho být ještě víc. Korozi jsem zmínil. Přidám únik technických kapalin, stačí přijet na STK, a pokud auto na dílně začne rosit olej, je problém. Řeknu to jinak. Pokud máte starší auto a podezření, že by neprošlo STK, je lepší nechat ho před kontrolou prověřit (a opravit) v servisu než vyjet na STK s tím, že to možná vyjde. Nevyjde. A vás to bude zbytečně stát čas a peníze.