Video: Studentky na přechodu vešly přímo pod náklaďák. Na čí straně je vina? PČR v tom má jasno, přesto se dá o pachateli spekulovat

Vstoupit přímo pod kola jedoucího nákladního auta je poměrně rychlá cesta k tomu, jak si přivodit přinejmenším úraz. I když je to na přechodu pro chodce. Nebo je to celé jinak?

i Zdroj fotografie: Se souhlasem STOPCHAM
                   

Další díl ze seriálu videí z palubních kamer nás dnes zavede na přechod pro chodce, kde v opravdu nevlídném, sychravém zimním počasí přechází skupina studentek. A šokujícím způsobem se dostanou přesně před nákladní auto. Na první pohled by jeden určil za viníky děvčata, jež se zkrátka nerozhlédla a vešla na přechod přímo před kola. Na druhý pohled ale zdaleka není vše tak jasné, jak se může zdát. Pojďme se na to podívat společně.

Děvčata se měla rozhlédnout. A co řidič nákladního vozu?

V této konkrétní dopravní situaci je totiž ve hře hned několik faktorů. Možná jedním z nejzásadnějších je pak ten, že v opačném směru řidič v autě s kamerou, z jejíhož záznamu celou situaci sledujeme, předpisově zastaví a studentky na přechodu pouští. Zákon v té věci navíc hovoří poměrně jasnou řečí. A pokud si přečtete výklad z webu Policie ČR (přikládáme jej v odkazu pod článkem), dá se v něm dočíst mj. toto:

Auta musí zastavit, ale pro kurýry neplatí pravidlo provozu? Mají snad výjimku? Seniorka na přechodu neměla šanci

Přecházení přes přechod – z webu Policie ČR

Řidiči se musí neustále plně věnovat řízení a sledovat situaci v provozu (chodníky jsou také komunikace, a proto by měli motoristé sledovat i chování chodců na chodníku). Dále řidiči musí umožnit chodci, který je na přechodu nebo ho zřejmě hodlá užít, bezpečně vozovku přejít, nijak ho nesmí ohrozit či omezit. Proto se musí přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohli vozidlo zastavit. Sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li před přechodem, tak pak musí učinit totéž nejen šoféři jedoucí stejným směrem, ale i řidiči protijedoucích aut.

Video: Pirát v Tesle na přechodu málem sejmul slečnu, invalida se jen díval. Sebrali bychom mu řidičák

Pokud vidím u přechodu chodce, jenž se chystá přejít, MUSÍM mu to umožnit

Z infoboxu, v němž citujeme z webu Policie ČR, je pro tento případ důležitá zejména poslední věta: „Sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li před přechodem, tak pak musí učinit totéž nejen šoféři jedoucí stejným směrem, ale i řidiči protijedoucích aut.Jinými slovy, řidič nákladního vozu dostatečně nesledoval provoz před sebou, neviděl jak děvčata na chodníku, tak ani auto, které již stojí u přechodu a pouští je. V tom případě však celkem zásadně selhal jako řidič.

iZdroj fotografie: Depositphotos

S ohledem na to, že jde o řidiče nákladního vozu, navíc dle polepu u významné spediční firmy, je to tím spíš na pováženou. Právě tito by měli být ti nejvíce ukáznění a jít ostatním příkladem, notabene pokud reprezentují firmu, jejíž logo se skví na zadní části vozu. Z videa je jasně patrné, že řidič vůbec nemínil zastavit, při opravdu panickém brzdění zastavil totiž v polovině přechodu. Kdyby tedy začal pozvolně brzdit o kus dříve, bez problémů zastaví před přechodem.

To je však jenom jeden úhel pohledu. Ten druhý by mohl být o tom, že slečny se pustily na přechod, aniž by se vůbec pořádně rozhlédly a aniž by se ujistily, že auta v obou směrech opravdu stojí a pouští je. Možná si myslely, že nákladní auto jede tak pomalu zkrátka proto, že je také míní pustit, a lehce před přechodem dobrzdí. Jenom myslet v tomto případě opravdu nestačí. Tady je potřeba vědět. Jejich počínání bych možná nazval lehce sebevražedným, jakkoli konkrétně toto zřejmě opravdu neměly na mysli.

Naštěstí to nakonec všechno dopadlo dobře. Jak to vidíte, kdo je tady ten skutečný viník? A kdo je podle vás kandidát na pokutu? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články