Elektromobily mají více technických problémů než auta se spalovacími motory. Studie ukázala jasně

Mohutně probíraná menší poruchovost elektromobilů dostává trhliny, pokud se k věci přidá faktor spokojenosti klientů. Náhle není všechno tak černobílé, jak se původně zdálo.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Podle studie JD Power publikované ve čtvrtek 24. srpna hlásí majitelé elektrických vozidel více problémů s novou technologií než majitelé benzinových vozidel. Zjištění přichází v době, kdy výrobci automobilů uvádějí nové sady high-tech funkcí na své EV. Majitelé elektromobilů hlásili „o 4,2 více problémů“ na 100 vozidel než majitelé vozidel se spalovacím motorem. Jak je to ve světle údajně jednodušších a vůči závadám odolnějších elektromobilů vůbec možné? Pojďme se na to podívat společně.

Pokud je něco příliš hi-tech, uživatelé tomu přestávají rozumět

Jako problematické se ukázalo například ovládání gesty v interiéru. „Majitelé EV hlásili o 18,4 více problémů na 100 vozidel,“ řekla Kathleen Rizk, vrchní ředitelka srovnávání uživatelských zkušeností a technologií ve společnosti JD Power. Tato funkce umožňuje řidičům ovládat funkce vozidla gesty rukou. Řidiči mohou například zvýšit hlasitost rádia otáčením prstů po směru hodinových ručiček nebo snížit hlasitost otáčením proti směru hodinových ručiček.

Proč Číňané nikdy nevyrobí Porsche 911, ale elektromobily mají lepší než Tesla. A převálcují s nimi Evropu i Česko

Pokročilé technologie je pro spotřebitele obtížnější používat, bez ohledu na typ vozidla,“ řekla Rizk v rozhovoru pro magazín Automotive News. Majitelé elektromobilů, z nichž mnozí jsou jimi poprvé, se již potýkají s jinou zkušeností s vlastnictvím, když se učí nabíjet a zvažovat dojezd baterie. „V tomto odvětví se předpokládá, že většina BEV by měla nabízet mnoho pokročilých technologií, aby mohla konkurovat high-tech výrobcům, jako je Tesla,“ uvedla Rizk v prohlášení.

 „Úspěch bude záviset na těch výrobcích, již dokážou bezchybně fungovat a zároveň zajistí, že uživatelská zkušenost bude stejná pro ty, kteří jsou technicky důvtipní, i pro ty, kteří nejsou.“

Celý život s Felicií/Fabií? Přechod na EV může být těžší

Uvedenou větu v citátu bychom podepsali 10x. Ano, není asi problém dodat naprosto úžasnou a dechberoucí technologii, která bude na velkém dotykovém displeji blikat všemi barvami a nabízet 338 možností, jak se pohybovat v menu a zvolit si nastavení u posledního šroubku na podvozku, stejně jako 10 variant odpružení a 5 reakcí na sešlápnutí plynového pedálu. Problémem spíše je, jak obsluhu takto sofistikovaného a na IT a technické znalosti náročného systému zvládne běžný uživatel.

iZdroj fotografie: BYD

Tedy ten, který třeba 40 let jezdil se Škodou 105/Favoritem/Felicií/Fabií/Octavií. A nikdy ničím jiným. A tak tak zvládne přijmout hovor na smartphonu nebo odpovědět na zprávu. A že takových uživatelů bude mnoho, o tom asi není pochyb. Zkrátka ne všichni jsou členové „generace Z“, která chodí s mobilem i do sprchy a kdo není na Instagramu, ten pro ně neexistuje. K jejich možnému úžasu jsou i tací, co jim je 60+, chtějí jezdit autem, ale už se nikdy základy počítačů zkrátka nenaučí. Co s nimi?

Cílem je „plug-and-charge“, minimálně starostí a nastavení

I na to je ve studii JD Power zajímavá odpověď: Majitelé elektromobilů totiž hlásili pozitivní zkušenosti s technologií plug-and-charge, která identifikuje vozidlo, začne nabíjet, když jej řidič zapojí, a automaticky provede platbu a vyúčtování. Přibližně tři čtvrtiny majitelů elektromobilů uvedly, že chtějí na svém příštím vozidle plug-and-charge. Jinými slovy: nic nenastavovat, všechno „samo“, jen někde kliknout na „OK“ a to nám stačí. Je tady někdo, kdo podobné uživatele nechápe?

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

A přesně tito uživatelé si pak stěžují na to, že v moderních EV „nefunguje všechno tak, jak má“. Rozumím jim. Sám se považuji za relativně IT i technicky zdatného jedince, ale nad některými funkcemi v menu složitějších fotoaparátů tápu i nyní, s 30 lety praxe se vším, co fotí nebo natáčí. Co pak mají dělat senioři? Jak to vidíte vy? Neměla by se nová auta vyrábět i s ohledem na to, že ne každý je fanda do digitálních technologií, a přesto chce jezdit? Nebo bude vlastnictví EV podmíněno zkouškou z IT? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Souhlasíte, že pro starší generaci může být přechod na EV těžší?

Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články