BMW má tajný tunel od Mnichova. Nyní odkrylo, na co ho používá. To byste nikdy neuhodli

Obrovský tunel vznikl tajně na místě bývalého skladiště. Dnes tam automobilka vyvíjí špičkové světlomety a osvětlení automobilů.

i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Na světlomety modelů značky BMW nikdy nepadala kritika za to, že by špatně fungovaly. Schopnost osvítit místo daleko před přídí vozů bylo vždy pro BMW samozřejmostí. A teď tomu bude určitě ještě lepší, díky novému zařízení, kterým automobilka disponuje. BMW Group má nyní k dispozici nový světelný tunel pro testování světlometů a vnějšího osvětlení nových modelů. Je vybudovaný v bývalém skladu náhradních dílů u Mnichova.

Tajné zařízení je dlouhé 132 metrů, jde o bývalý sklad

Jde o jedno z největších a nejmodernějších zařízení svého druhu na světě. Umožňuje konstruktérům a vývojovým inženýrům analyzovat a zdokonalovat všechny komponenty osvětlení prostřednictvím přesné simulace různých scénářů na reálných vozech. Nejde však jen o samotné svícení v tmavém prostoru, tunel toho umí víc. Jsou zde různé druhy povrchů, kdy centrální plocha má asfaltový povrch.

iZdroj fotografie: BMW

Ten prošel speciálním procesem broušení povrchu, takže uměle zestárl. Odrazové vlastnosti asfaltu odpovídají vlastnostem vozovky, což umožňuje vyhodnotit barvu a homogenitu statického nebo proměnlivého rozložení potkávacích světel. A dále se zde dají realisticky napodobit také okolní světelné podmínky pro jakoukoli denní i noční dobu. V novém světelném tunelu vývojáři zaměřují svoji pozornost především na integraci adaptivních světlometů.

Kde koupit Kia Stonic po testovací jízdě v Praze 5

Je to tak trochu paradox doby. Dříve se vše testovalo v reálu pak přišla doba počítačových simulací. A dnes podle BMW „světelný tunel Next nastupuje tam, kde počítače dosahují svých limitů.“ Jinak řečeno lepší je věci zkoušet asi v přirozených podmínkách než na počítači. Při vývoji nových světelných systémů jsou počítačové simulace samozřejmým základem. I přes obrovský pokrok v oblasti virtuální a smíšené reality však zůstává pro inženýry a designéry BMW Group nepostradatelné přímé vyhodnocení světla na skutečném vozidle.

iZdroj fotografie: BMW

Tunel patří mezi největší zařízení svého druhu na světě

Jaké jsou parametry zařízení? Světelný Tunel měří na délku 132 metrů a je nejdelším vývojovým zařízením v rámci BMW Group. Zkušební plocha je navíc široká přibližně 22 metrů. To znamená, že vývojáři a konstruktéři mají k dispozici celkovou plochu téměř 3 000 metrů čtverečních. Součástí komplexu je dílna pro přípravu prototypů určených pro světelné zkoušky. Výstavba nového světelného tunelu a uvedené do provozu zabraly přibližně tři roky. Tunel se nachází v Unterschleißheimu, tedy v blízkosti výzkumného a inovačního centra (FIZ) BMW Group severně od Mnichova.

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Byli jste někdy v zázemí nějaké automobilky?

Zdroj: BMW
Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články