Nový systém kamer v provozu: Fotopasti rozdávají pokuty o sto šest. Řidiči mají na zásadní rozhodnutí jen 2 vteřiny

Kamera sleduje řidiče, kteří projíždějí semafor na červenou. Má ale prodlevu a viníci tak mohou po omezený čas uniknout pokutě.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Byla doba, že bylo zapotřebí policisty, aby řidič dostal pokutu. Myslím to tak, že pokud nechytil řidiče při činu, tedy při přestupku, neexistoval o překročení pravidel důkaz. S technologií, tedy s tím, jak pokročila, je tahle doba už dávno pryč. Pamatuji si ten pravěk. Dnes je to tedy jinak. Všude jsou kamery, všechno řídí počítače. Řidič udělá něco špatně a vlastně od té chvíle už jde všechno automaticky, téměř bez zásahu lidské ruky. A končí to pokutou v datové schránce. Pokud budu mluvit o kamerách, které zaznamenávají jízdu na červenou, pak je to velice sporné téma.

Kamery hlídají průjezd na červenou a město inkasuje peníze

Konkrétně v Praze se jejich počty zvyšují. A argumentem je bezpečnost. Nicméně já dlouhodobě tvrdím, že tato zařízení zejména plní veřejnou pokladnu. A není to jenom můj názor. Různé analýzy a dlouhodobé průzkumy potvrzují, že aplikace kamer zaznamenávajících jízdu na červenou nijak nezvyšuje bezpečnost provozu. Jeden z průzkumů, tuším z jedné prestižní americké univerzity, říká, že bezpečnost se nezvýší. Ale potvrzuje, že klesne počet průjezdů na červenou. A dodává, že se zvýší počet dopravních nehod na semaforech.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro Autožive

Jde o nárazy zezadu. Logicky. Řidiči se bojí projet křižovatku na oranžovou, tak to zašlápnou na poslední chvíli a nečekaně zabrzdí. A auto jedoucí za nimi do nich nabourá. V Praze je takových míst celá řada, jde například o křižovatky Bělohorská–Kukulova, Bucharova–Pekařská, Černokostelecká–Průmyslová, Ječná–Sokolská či Legerova–Rumunská. Mimopražským řidičům to asi moc neřekne, naopak Pražáci vědí, že jde o hlavní tepny a jejich křížení. U nás jsou tedy tyto kamery standardem.

Češi zběsile kontrolují své řidičáky. Za malý detail jim hrozí velká pokuta, zkontrolujte si radši zápis řádku vlevo dole i vy

Třeba i sousední Polsko je má, ovšem tam si teď musí zvykat na novinku. Jde o nový systém „Red Light“, ten se v Polsku objevuje na semaforech v rámci testování na vybraných silnicích. Má přinést zásadní změny v dopravní bezpečnosti a plynulosti provozu. Inovativní systém zavádí funkci varování pro řidiče na semaforech. Krátce před změnou na červenou dostanou řidiči dvousekundovou výstrahu. Cílem je snížit průjezdy na oranžovou. Průjezdy a manévry, které často vedou k nehodám na křižovatkách. Už jsem to zmínil, jde právě o to nedobrzdění za autem, které nečekaně zastavilo. Téma prý v polském prostředí vyvolává spoustu otázek.

Kamery nezvyšují bezpečnost, ale počet nehod zezadu

Zejména jestli je takový systém opravdu přínosný, nebo spíše zbytečně komplikuje dopravu. Fungování systému je jednoduché. Když se blíží okamžik změny světla na červenou, řidiči mají dvě vteřiny na to, aby se rozhodli. Buď mohou bezpečně zastavit, nebo dokončit průjezd křižovatkou. Na první pohled logická změna však přináší i určité komplikace. Zkušenost ukazuje, že někteří řidiči mohou reagovat zmateně. Mohou přibrzdit tam, kde by měli pokračovat, nebo naopak zrychlit v nevhodný okamžik. Jak ale systém funguje v praxi?

iZdroj fotografie: Se souhlasem Tomáše L.

Expert z polského Hlavního silničního dopravního inspektorátu vysvětlil, jak věc v reálu funguje. Co znamená, že pro kamery sledující projíždějící vozidla platí pravidlo dvou sekund. Když je nové zařízení na semafor nainstalováno, jsou kamery nastaveny tak, aby se aktivovaly s dvousekundovým zpožděním po rozsvícení červeného světla. Jde o jakýsi ústupek řidičům, které občas zachytily kamery, když například vyjeli, když na semaforu ještě svítila zelená šipka, tedy signál pro opuštění křižovatky. Tam totiž přechod přes oranžovou není.

Dvě vteřiny a kamera začne dokumentovat. A co policie?

Jaký to má dopad na každodenní provoz? Testování tohoto systému probíhá zatím jen v omezeném rozsahu. V některých polských městech systém získal podporu, ale ozývají se i kritické hlasy. Dopravní experti upozorňují, že zvyknout si na nový režim bude vyžadovat určitou dobu. To je ale běžný problém každé novinky. Řekl bych, že lidé jsou obecně na nové prvky provozu zpočátku vždy citliví. Nebo spíš zmatení a potřebují čas na to, aby si zvykli. Podle dostupných statistik tvoří nehody způsobené špatným vyhodnocením světelné signalizace významnou část nehod.

iZdroj fotografie: Srđan Popović / Creative Commons / CC-BY-SA

Novinka by tomu moha pomoct a nehodovost snížit. Na druhou stranu je důležité zmínit, že v některých případech může takový systém přinést i nová rizika, nové komplikace. Například tam, kde se připojují pruhy, nebo na křižovatkách s hustým provozem by mohla dvousekundová „pauza“ způsobit zmatek. A také mě napadá, jak by to bylo vlastně legislativně. Když by u semaforu stál policajt, tak může pokutovat průjezd na červenou klidně v první vteřině. Kdežto kamera se zapne až po dvou vteřinách.

Vlastně tím dojde k porušení zákona, ale bez trestu. Tím neříkám, že bych volal po nějaké perzekuci. Jen tady vnímám rozpor a možná i prostor pro právní komplikace. Právě u těch řidičů, kteří by byli zadrženi hlídkou, a ne vyfoceni kamerou. V České republice se o zavedení podobného systému zatím neuvažuje. Nicméně průjezd na červenou je u nás samozřejmě také tvrdě trestán. Jízda na červenou patří mezi takzvané nejzávažnější přestupky. Ve správním řízením je to za pokutu až 25 000 Kč a řidič může dostat šest trestných bodů.

Mělo by to být i u nás?

Zdroj:
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články