Máte systém start-stop? Zkontrolujte, jakou byste měli mít autobaterii. Při špatném typu hrozí nemalé problémy

Akumulátory jsou jednou z nejdůležitějších částí moderních vozidel plných elektroniky. Jejich stav a typ tak hraje zásadní roli zejména v případě systému start-stop.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Systém start-stop mají zejména novější automobily. Jeho účelem je snižovat škodlivé emise vypouštěné do ovzduší prostřednictvím zhasnutí motoru. V praxi funguje tak, že automobil přijede na semafor s červenou a motor se po zastavení zhasne. Při naskočení zelené řidič opět nastartuje a pokračuje v jízdě. Toto chvilkové přerušení chodu motoru sice sníží emise automobilu, ale zároveň také více zatěžuje baterii vozidla. Je proto důležité ji udržovat ve výborném stavu, aby nevypověděla službu přímo v provozu.

Vyšší nároky na baterie

Chytrý počítačem řízený systém start-stop pomáhá řidičům šetřit palivo, ale za cenu vyššího rizika poruchy. Akumulátory používané u automobilů se systémem start-stop jsou v porovnání s těmi u obyčejných vozidel mnohem více namáhané. Musí tak být odolnější vůči hlubokému vybití, protože vůz vyžaduje časté startování.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Systém vyžaduje akumulátory typu AGM nebo EFB

Obyčejné autobaterie jsou navrženy tak, aby byly schopné poskytnout krátkodobě velké množství energie pro start. Při jízdě se pak zajistí opětovné dobití, a tak to funguje pořád dokola. Proti tomu baterie u vozidla se systémem start-stop musí být navržena tak, aby zajistila mnohem více startů, a k tomu všemu musí také napájet všechny přístroje i při zhasnutém motoru v provozu. Těmto požadavkům odpovídají autobaterie typu EFB nebo AGM.

Odlišná konstrukce baterií

Jejich konstrukce je mírně odlišná od běžných akumulátorů používaných v automobilech. Oba typy totiž velmi dobře snáší cyklický provoz a jsou odolné vůči hlubokému vybíjení. Velkou výhodou je vysoký výkon a delší životnost. Samotné systémy start-stop se pak ještě rozlišují na méně a více složité. U těch jednodušších se používají většinou akumulátory typu EFB. Naproti tomu AGM baterie jsou o krok napřed a montují se do vozidel střední a vyšší třídy. Mají navíc lepší odolnost proti otřesům.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Důležité je doporučení výrobce

Pokud jste si tedy pořídili automobil se systémem start-stop a plánujete výměnu akumulátoru, rozhodně dejte na doporučení výrobce nebo radu zkušeného mechanika. Použití špatné autobaterie by vás totiž mohlo dostat do pořádného maléru v tu nejmíň vhodnou chvíli.

Jaký akumulátor používáte u svého automobilu vy?

Zdroj: AutoCar

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články