Tady netankujte, i když už se tak možná stalo. ČOI zveřejnila další pumpy s nekvalitním palivem, bohužel až po 3 letech

Česká obchodní inspekce sleduje všechny čerpací stanice a ta, která podvádí nebo jinak chybuje, dostane pokutu. A veřejnost se to dozví.

i Zdroj fotografie: Pexels
                   

Je to otázka úhlu pohledu. Buď se na to dá nahlížet, jako že jsou tady zase další dvě pumpy. Anebo naopak, že tady máme pouze dvě další pumpy. Je sklenice z poloviny plná, nebo z poloviny prázdná? V reakci AutoŽivě jsme nedávno řešili aktuální seznam čerpacích stanic, které dostaly pokutu od České obchodní inspekce. A teď je tady další zpráva, rozšířena o dvě nové pumpy. Tankování je zdánlivě rutinní úkon, který od jedné nádrže ke druhé neřešíme. Připojit pistoli, cvaknout, zaplatit a jet.

Řidič tak nějak automaticky počítá s tím, že palivo je kvalitní

Jenže právě v rutinní praxi se ukazuje, jakou cenu má zdroj informací a jeho respektování. Nikdo nechce natankovat nekvalitní palivo a poškodit si motor auta. Česká obchodní inspekce na svých stránkách dlouhodobě zveřejňuje seznam tuzemských provozovatelů čerpacích stanic, které pokutovala za nekvalitní palivo. Nedávno ho rozšířila o nová pochybení, za něž padly postihy v řádech desítek tisíc korun. Jednou to šlo dokonce přes sto tisíc. Je třeba umět v seznamu číst. ČOI totiž publikuje pokutované subjekty podle obchodních firem a sídel.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Ty se často liší od konkrétních provozoven, kde byl problém zachycen. Navíc má smysl číst u každého případu i samotné odůvodnění. Je třeba znát nejen název a adresu dotčené čerpací stanice, ale i výši pokuty a typ paliva, které bylo na daném místě problematické. A i míru porušení zákona. Je rozdíl, jestli šlo o pokutu pár tisíc za špatné označení. Chybně umístěná cedulka ještě nedělá z pumpy místo, kde pančují palivo. A naopak, tam, kde jsou pokuty vysoké a týkají se kvality paliva, raději nejezdit.

Problém je, že prohřešek může být klidně starý i několik let

Problémem také je, a to upozorňuji pokaždé, když o tom píšu, datum prohřešku. Stane se, že ČOI na něco narazí. Začne konat. Jsou tady termíny a lhůty. Pumpa se k tomu vyjádří, odvolá se. A tak dále a tak dále. Může se stát, že se dneska bavíme o problému, který byl odhalen před několika lety. Jinak řečeno, pumpa dál funguje. Prvním hříšníkem je pumpa na kraji Nového Bydžova, podle záznamů je provozovatelka Radka Nováková. V jejím případě padla pokuta 110 tisíc korun za naftu s problémem bodu vzplanutí, naměřená hodnota byla 48,83 stupňů Celsia.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Znovu upozorňuji. Je tady důležitá časová osa, odběr vzorku byl proveden už v roce 2022. Podnikatelka se proti sankci odvolala a k rozhodnutí o potvrzení pokuty došlo až letos. Ke zveřejnění došlo až nyní. Chápu, že to může laikovi připadat pomalé, z pohledu práva to je v pořádku. I druhá čerpací stanice je podobný případ, v obou šlo totiž o nekvalitní naftu. V druhé situaci šlo o ostravskou stanici ČS PHM v Těšínské ulici.

Pokuta přes sto tisíc Kč není ničím výjimečným, bohužel

Ta si vysloužila pokutu 80 tisíc korun. Také za to, že její nafta měla příliš nízký bod vzplanutí, konkrétně 50 stupňů Celsia. Předpisy přitom mluví o hodnotě 53 stupňů. Tenhle rozdíl není marginalita, ale parametr definující třídy bezpečnosti a spolehlivosti. Provozovatelem stanice je společnost Eurobit z Drahotic.

Abych uvedl na pravou míru. V našem zájmu není „pomlouvat“ jednotlivé podnikatele a provozovatele čerpacích stanic. Nevybíráme si je cíleně, ale skutečně vycházíme z veřejných zdrojů ČOI. Je ale podle nás v redakci AutoŽivě zapotřebí, aby veřejnost toto věděla. Sledovala. A počítala s tím, že ne každá pumpa je spolehlivá. Ne každá čerpací stanice má palivo v dobré kvalitě. Ve výsledku problém s poškozeným motorem bude řešit právě sám samotinký majitel auta.

Kde tankujete?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články