Velký test dojezdu všech „pořádných“ elektromobilů: Kolik reálně ujedou proti teorii? Výrobci se dají usvědčit ze lži

Potvrzeno a nahráno na video, elektromobily nemůžou dosáhnout na udávaný dojezd! Teď jde o to, jak moc automobilky lžou!

i Zdroj fotografie: S vědomím CarWow
                   

Kolik ujede ten který elektromobil na jedno nabití? Otázka, která zajímá asi každého, kdo nepovažuje elektrická auta za budoucnost osobní dopravy. Tabulky a propagační materiály automobilek a jednotlivých výrobců totiž uvádějí čísla, která nemají s realitou nic moc společného. Vycházejí totiž z teoretických předpokladů v ideálních podmínkách. Jízda jako taková, ovlivněná stylem řidiče, počasím a hustotou dopravy, se tak na dojezdu podepisuje zcela zásadně.

Kolik ujede elektrické auto v realitě proti teorii

Naši kolegové z britského magazínu CarWow vyzkoušeli oblíbené moderní elektromobily a zkontrolovali jejich dojezd v reálných podmínkách. Pro tento experiment bylo vybráno šest elektromobilů: Nissan Ariya, Genesis GV60, Volkswagen ID. Buzz, Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron Sportback a Mercedes-Benz EQA. Všechny jsou běžně dostupné na evropském trhu, nejde o nějaké čínské pofiderní stroje načerno dovezené napůl legálním dovozem. Všechna auta jela po stejné trase, včetně dálnice a městského provozu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Při testu nebyla překročena povolená rychlost na silnici, byly dodržovány místní dopravní předpisy. A ve vozech je veškeré potřebné vybavení pro pohodlnou jízdu. Nissan Ariya je vybaven jedním elektromotorem o výkonu 242 koní. Kapacita baterie je 87 kWh, deklarovaný dojezd je 499 km. To je na první pohled slušný výchozí bod. Jak se ukáže později, tak ne sice v reálu dosažitelný, ale dá se k němu přiblížit. Genesis GV60 disponuje elektromotorem, který produkuje 229 koní. Napájen je baterií s kapacitou 77 kWh.

Francouzi mají absurdní nápad, jak prodloužit dojezd elektromobilů. Pomocí vozíku s baterií

Deklarovaný dojezd na jedno nabití je 516 km. Zde už je tak nějak cítit, že uvedený dojezd bude spíše optimistický než reálně dosažitelný. Volkswagen ID. Buzz má v útrobách jeden elektromotor o výkonu 204 koní. Kapacita baterie je 77 kWh a deklarovaný dojezd? Ten by měl být 410 km. Tesla Model Y je vybavena dvěma elektromotory o celkovém výkonu 384 koní. Jsou napájeny baterií s kapacitou 75 kWh. Deklarovaný dojezd na jedno nabití je 564 km. Audi Q4 e-tron Sportback má pod kapotou elektromotor o výkonu 299 koní. Kapacita baterie je 77 kWh, deklarovaný dojezd je 502 km.

Německé automobilky v reálném dojezdu značně selhávají

A nakonec Mercedes-Benz EQA, ten je osazen jedním elektromotorem o výkonu 190 koní. Napájen je baterií s kapacitou 66,5 kWh. Deklarovaný dojezd na jedno nabití je 355 km. Jak test probíhal – a hlavně jak dopadl – lze sledovat na přiloženém videu, nicméně výsledky si tak jako tak zaslouží vypsat pod sebe pro přehlednost. A jako důkaz, že udávané teoretické dojezdy automobilek jsou přehnané a nejde jich ve skutečnosti dosáhnout. Kdo si tedy myslí, že elektrická auta mají smysl na dlouhé dálniční jízdy, plete se.

AutomobilUdávaný dojezdReálný dojezdRozdíl v dojezdechÚspěšnost dojezdu
Nissan Ariya499 km429 km70 km86 %
Genesis GV60516 km407 km109 km79 %
Volkswagen ID.Buzz410 km326 km84 km80 %
Tesla Model Y564 km458 km106 km81 %
Audi Q4 e-tron502 km378 km124 km75 %
Mercedes-Benz EQA355 km334 km21 km94 %

A to vůbec neřešíme dobu nutnou na dobití baterie. Zde jsou skutečné dojezdy elektromobilů od 100 % kapacity do totálního vybití. Nissan Ariya najel 429 km, Genesis GV60 zvládlo 407 km a Volkswagen ID. Buzz 326 km. Tesla Model Y zastavil na 458 km, nejhorší Audi Q4 e-tron Sportback dokázalo ujet jen 378 km a Mercedes-Benz EQA najel sice jen 334 km, ovšem nesliboval zázrak. Obecně se ukázalo, že skutečný počet najetých kilometrů těchto elektromobilů je přibližně 80 % hodnoty deklarované výrobcem. Nejvíce bodů nasbíral Nissan Ariya (86 %), nejhorší výsledek vykázalo Audi Q4 e-tron Sportback – 75 %.

Co si o dojezdu elektromobilů myslíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Zobrazit další články