Dáme vám tajný tip, jak koupit auta z Číny ultra levně. Doslova pod českou i evropskou tržní cenou

Evropská auta jsou drahá, zatímco v Číně stojí stejné modely doslova jen pár korun. Přitom se dají relativně snadno dovézt do Čech.

                   

Nad nákupem z Číny uvažuje podle mnohých průzkumů řada zákazníků, zejména v Evropě. Právě zde jsou srovnatelná auta násobně draží než čínské ekvivalenty. Člověk se pak nutně musí ptát, proč tomu tak je. A jestli je možné dovézt si auto z Číny a kolik by to stálo. Respektive jak by se to promítlo do celkové ceny auta. Zatímco ještě před několika lety byly čínské značky považovány za exotické, neznámé a určitě nekvalitní, dnes je tomu jinak.

Čínská auta jsou levnější, přitom se jmenují stejně, o co jde?

Tamní automobilky se stávají dostupnějšími a často konkurenčními ve srovnání s tradičními evropskými a japonskými automobilovými značkami. Nárůst popularity čínských automobilů v zahraničí otevřel nové možnosti pro globální zákazníky, ale také s sebou nese určitá rizika. Existují firmy, které nabízejí dovoz aut z Číny do České republiky. Nicméně nic není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.

iZdroj fotografie: Dong Feng

„Začátek nákupního procesu se může jevit jako běžná poptávka po ojetém autě kdekoli jinde,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. Při nákupu ojetého vozu z Číny je nezbytné věnovat pozornost jeho historii a stavu. „Počet majitelů, ujeté kilometry, servisní historie a možné poškození hrají klíčovou roli,“ dodává expert. „U nového auta toto odpadá.“ Tak jako tak, zákazníci by měli hledat prodejce, kteří jsou ochotni poskytnout kompletní součinnost. 

Čínská automobilka vyvinula elektromobil, který na jedno nabití ujede až 1 000 km. Přijde revoluce z východu?

„Zde je možné použít strategii podobnou té, která se používá při nákupu aut ze Spojených států,“ dodává odborník Pavlíček. Stačí porovnat ceny nových aut v Číně a v Evropě a idea je jasná. Ta samá auta stojí u nás klidně dvojnásobek nebo trojnásobek. Zejména je to vidět na elektromobilech Tesla nebo Volkswagen. Nakupování aut z Číny tak může být lákavé díky nižším dovozním clům a potenciálně nižším cenám vozidel než u evropských modelů. Problémem je ale slovo „identická“. Vysvětlíme si vzápětí.

Do ceny se promítne daň, clo a doprava, sníží ji ale odpočet

Jedním z hlavních problémů při dovozu aut z Číny je finanční náročnost celého procesu. I přesto, že je cena auta mnohem nižší než u evropských prodejců, je třeba vzít v úvahu dodatečné poplatky spojené s přepravou, clem a daněmi. Tyto náklady mohou rychle narůst, a v důsledku toho mohou vyrovnat, či dokonce překročit původní rozdíl v ceně mezi čínským a evropským automobilem. K automobilu dovezenému z Číny je třeba ještě dopočítat 10% clo. A také DPH, to je 21 %. Daň z přidané hodnoty se počítá z celkové ceny vozu včetně dopravy.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tady už je první neznámá, transport může stát desítky tisíc, ale klidně také několik set tisíc korun. Pozitivem je odpočet čínské DPH, která je 13 %. Kromě finanční náročnosti je důležité zvážit technické a legislativní problémy spojené s individuálním dovozem aut z Číny. Homologace, emisní testy a bezpečnostní standardy jsou odlišné. Jinak řečeno, i když se auta jmenují stejně, nejsou identická. Mají jiné hardwarové i softwarové vybavení. Jiné nabíječky u elektromobilů a podobně.

Dovoz auta z Číny se ve výsledku může pořádně prodražit

Vystavit takzvaný COC list, dokument o shodě, bude u čínského auta v zásadě nereálné. Bez toho pak nejde auto u nás přihlásit. Takto dovezený automobil musí projít individuálním schvalováním. A tím buď neprojde, nebo nutné úpravy, pokud půjdou provést, mnohonásobně převýší cenu auta. Ve výsledku se může stát, že si člověk sice doveze auto z Číny, ale nedokáže ho dostat na značky. Celkově lze tedy říci, že ačkoli se individuální dovoz aut z Číny může na první pohled zdát jako výhodná volba, není tomu tak. Skutečnost může být mnohem složitější a náročnější, s nejasným, nebo spíše s negativním výsledkem.

Chtěli byste auto z Číny?

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články