Takto nás „holí“: Čínská auta jsou v Evropě 2x dražší než na domácím trhu. Důvod? Opravdu vtipně originální

Navnadit zájemce čínskými cenami a potom je „seznámit s evropskou realitou”, která je často 2x dražší, začíná být obchodní taktika čínských automobilek. Mají k tomu ale pádný důvod.

i Zdroj fotografie: Omoda
                   

Na všechny novinky čínských automobilek, které jsme tady za poslední měsíce představili, by vám ani při nejlepší vůli nestačily prsty obou rukou, a dokonce i pomoc dolními končetinami by situaci neřešila. Byly jich zkrátka desítky, až jsme jeden čas nabyli v redakci dojmu, že se snad čínští výrobci domluvili na systému „každý týden jedno nové SUV“. Případně sedan s motorem 1,5l, v Číně tak oblíbené kubatuře. Nejvíc nás ale pravidelně šokovaly ceny. Čas trhl oponou a všechno začíná být jasné. Pojďme se tedy na to podívat společně.

Čínské ceny jako velké lákadlo. Pro Číňany

Na úvod možná ještě jedno vysvětlení. Celou to dobu, co články o čínských autech publikujeme, si důkladně zjišťujeme a ověřujeme ceny od čínských výrobců. Popravdě, ani my občas nevěříme vlastním očím, a to jsme těch cenovek již něco viděli. Vždy tedy uvádíme „cena od výrobce“, případně „v přepočtu“, často i s dovětkem, že cena v Evropě bude rozhodně vyšší. Často i s nadsázkou, že i kdyby byla 2x vyšší, bude se pořád jednat o výhodnou nabídku. Netušíce přitom, jak budeme ve finále dobrými proroky.

Rusko-čínské SUV stojí polovinu toho, co „náš“ Kodiaq. Nabízí přitom téměř totéž. Je i hezčí? Posuďte sami z fotek

A o jak přesnou predikci se bude mnohdy jednat. Když se totiž podíváte na ceny v eurech, za které se čínské vozy v Evropě nabízí, a srovnáte to s jejich „domácí“ cenou (pochopitelně také přepočítanou v eurech), budete na dvojnásobku (i více) docela často. A evropské ceny pak náhle nevypadají tak atraktivně, jako byly původní přepočty. Jak je to možné? Clo, daně, doprava, marketing v Evropě, prodejní síť. To všechno dokážeme pochopit.

Necháváme si rezervu, co kdyby se Elon Musk špatně vyspal

Ale opravdu je to dvakrát a více? Není, pochopitelně že není. Výrobcům by se to v takovém případě příliš nevyplácelo, neb jejich ceny jsou ve finále velmi blízko zavedené evropské konkurenci. Celé „kouzlo“ spočívá v tom, že v evropské ceně je „ukrytý“ poměrně masivní „polštář“ zisku pro případ, že by bylo potřeba jít s cenou dolů. Jinými slovy, kdyby byly automobilky okolnostmi donuceny zlevnit, i nadále by se jim prodeje vyplácely.

iZdroj fotografie: Nio

Video: Naštvaní zákazníci spáchali pogrom na showroom Tesly, vytočily je slevy a oškubání o peníze

To samozřejmě není „objev“ čínských výrobců, stačí si vzpomenout, co udělal Elon Musk s cenami Tesly (speciálně v Číně) v lednu 2024. Jen to ukazuje skutečnost, že prostor pro zlevňování, speciálně u elektromobilů, není právě malý. Číňané dokáží vyrobit za opravdu extrémně nízké náklady (to platí všeobecně, nejen u automobilů), o to větší zisk si pak mohou dovolit k ceně „přirazit“. A Evropané solí a solí a solí. Za ceny, za něž by doma v Číně okamžitě zkrachovala každá automobilka. Nikdo by její výrobky totiž nekupoval.

Ceny vybraných čínských vozů na evropském trhu:

  1. NIO EC6 2023: 55 467 EUR (1 371 896 Kč)
  2. MG 4 2023: 36 340 EUR (898 817 Kč)
  3. Chery Omoda 5 EV 2024: 30 351 EUR (750 688 Kč)
  4. BAIC ArcFox Alpha S HI 2024: 29 762 EUR (736 114 Kč)
  5. JAC J7 2024: 20 387 EUR (504 243 Kč)

iZdroj fotografie: JAC

A v Evropě kupuje? Ano, v Evropě kupuje, jakkoli ceny (jak je ostatně vidět z několika příkladů v infoboxu) se až na poslední novinku, JAC J7, v podstatě nijak zásadně nevymykají evropským cenovým hladinám. Volili jsme klasické zástupce „low cost“ segmentů, levnější SUV nebo sedany, kde jsme v testech uváděli cenovky v podstatě poloviční. Můžeme tedy jen doufat, že pokud opravdu dojde na cenovou válku, můžeme se dočkat i zajímavých slev. Prostor pro ně tu evidentně existuje.

Diskuze Vstoupit do diskuze
69 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články