Je lepší tankovat plnou nádrž nebo po deseti litrech: Špatným postupem řidiči prodělávají peníze

Tankování plné nádrže je pro řidiče dnes nepříjemné. Při cenách za litr vyskakují na stojanu astronomické cifry.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Jak správně tankovat palivo? Majitelé aut a řidiči stále nemají jasno v tom, jaký postup je nejlepší. Jestli tankovat palivo vždy do plné nádrže anebo naopak pravidelně po určitém množství s předem určeným objemem v litrech. Jedna z možností je efektivnější, přestože část motoristické veřejnosti bude tvrdit opak. Jak tankovat správně?  

Více paliva v nádrži rovná se menším nákladům, vážně

Palivo je dnes drahé a většina běžných řidičů víc, než kdy předtím jezdí k čerpacím stanicím s despektem a hrůzou, kolik bude čerpání paliva stát peněz. Pokud existují tipy, rady a fígle, jak na palivu ušetřit, řidiči nad nimi uvažují a hledají možnosti, jak platit za benzín či naftu co nejméně. Jedna hypotéza říká, že nezáleží na tom, jestli člověk tankuje vždy do plné nádrže a pak jezdí až téměř do prázdna. Popřípadě zda tankuje po určitém množství, třeba po deseti litrech.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Logika říká, že ujetá vzdálenost s danou spotřebou je vždy stejná, tudíž jsou v obou případech stejné i náklady na pohonné hmoty. Není tomu tak. Není pravda, že řidič najede stejně na jednu plnou nádrž, tak jako když tankuje častěji po menších objemech. Každá návštěva čerpací stanice se prodražuje. Pokud má řidič pumpu přímo na cestě, kterou denně jezdí, například kousek od domova či zaměstnání, jsou náklady navíc za cestu pro palivo mizivé.

Čas stojí peníze. I ten ve frontě ke stojanu

Jakmile ale musí na pumpu někam zajíždět, výdaje za častější čerpání se zvyšují. Rostou i časové náklady, každá návštěva čerpací stanice představuje čas navíc strávený činností, kterou řidič tankující plnou nádrž nemusí absolvovat tak často. A nejde jen o samotný proces tankování, ale také například o dobu, kterou motorista prostojí ve frontě ke stojanu, což je poměrně obvyklé u čerpacích stanic s nejlevnějším palivem na trhu. Vyplatí se tedy tankovat vždy do plné nádrže, preferovat častější čerpání menšího množství paliva je nevýhodné.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Je zde ovšem nešvar spojený s čerpáním do plna. A to přečerpávání nad maximum, až k hrdlu palivové nádrže. Pokud motorista ignoruje automatické vypínání tankovací pistole a snaží se dostat do sytému co nejvíce pohonné kapaliny, je to špatně. Zejména v létě, ve vyšších teplotách hrozí rozpínání náplně nádrže a zvyšování tlaku v palivovém ústrojí. Vyplatí se tankovat plnou nádrž, ale s rezervou a bez přeplňování. Jen tak řidič ušetří peníze, předejde technickým potížím a bezpečnostnímu riziku.

Jak tankujete vy, plnou nebo postupně?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Kolik platí česká armáda za provoz stíhaček a vrtulníků? Zbytečně moc, ukazuje analýza. A to chce ještě více drahých strojů z USA
Události247.cz
Události247.cz
Co se děje se zajatými ukrajinskými dětmi? Čečenci je odvážejí na utajovaná místa
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Proč někdy ve dne můžeme vidět měsíc a jindy ne: Záhadný jev má několik podmínek
adbz.cz
adbz.cz
Kouzelná proměna minibusu v obytné auto v pouhých 4 minutách. Mladá dívka ji zvládla skoro sama