Tato Zelená Mamba měla 7 000 koní a jezdila přes 480 km/h. A také zabíjela.

                   

Čtvrtého července 1966 se měl Rose zúčastnit zahajovacího závodu na nové dráze ve Virginii. Akci zpozdila mlha a déšť, takže fanoušci pomalu opouštěli hlediště a promotér akce požádal Douga Rose, zda by neukázal jednu pomalejší jízdu, než dráha kompletně uschne. Rose, který byl vždy showman, souhlasil.

Green Monster se ale dostal do aquaplaningu a vjel do kovového svodidla. Rose se pokusil dupnout na brzdy, ale nestalo se nic, protože svodidla mu amputavala obě nohy těsně nad kotníky. Záchranný tým je uložil do přenosné lednice jednoho z diváků a spěchala do nemocnice. Bohužel to bylo zbytečné. Lékaři museli Roseovi amputovat nohy těsně pod koleny.

Pro mnohé z nás by to asi bylo znamení, že se máme na dragstery s proudovými motory vykašlat. Ale za necelé tři měsíce později, s novýma umělýma nohama, byl Rose v kokpitu. Tentokrát to byl jeho vlastní stroj jménem Green Mamba, poháněný tryskovým motorem ze stíhačky F7U z roku 1956 – s výkonem 7 000 koní. Rose toto monstrum postavil v Kalifornii a nalakoval ho tak, aby připomínalo obávaného hada, mambu zelenou. S touto šíleností pak bavil diváky po celých Spojených státech.

Po 40 letech, v roce 2006, se stalo něco, co bylo pro Rose stejně ničivé jako ztráta nohou. 15 let předtím se Rose usadil v Tampě, kde bydlel v bytě. Zelená Mamba odpočívala v neoznačeném bílém přívěsu na parkovišti u bytového domu. 1. listopadu 2006 někdo připojil na přívěs bílý pickup a ujel. Rose byl na dně. O krádeži se brzy vědělo v celé závodnické komunitě. O měsíc později někdo viděl něco, co vypadalo jako Green Mamba v zadní části autoopravny v Tampě. Policie to prověřila a opravdu šlo o Roseovo auto. To byla dobrá zpráva. Špatná zpráva byla to, že bylo rozřezané na kusy.

Čumák byl neporušený – nechybělo ani původní hadí lakování. Ale moc dalších věcí se nenašlo. Jeho nářadí, přilby, závodní oblek Nomex, náhradní díly – všechno bylo pryč. Tehdy závodnická komunita převzala iniciativu. Webový magazín Karnac.com pomohl vytvořit stránku nazvanou SaveThe Mamba.org a šířila Roseovu prosbu o pomoc. Brzy začaly plynout peníze, díly a nabídky pomoci. Rose, konstruktér závodních automobilů Teddy Kempgens a sběrná posádka početný zástup pomocníků začal Mambu restaurovat, díl po dílu. A 24. března 2007 se Zelená Mamba vrátila zpět. Mamba zažehla svůj proudový motor na Charlotte County Motorsports Park na jihu Floridy. Doug Rose byl zpět. Jeho život ukázal jednu věc: Doug Rose a Green Mamba se nevzdávali snadno.

Příběh Douglase Yatese Rose, v pátek večer 17. srpna 2018 večer na závodní dráze Norway Speedway, během třetí míle závodu na oválu, který se nachází na horním poloostrově u jezera Michigan. Rose si tou dobou ve své Zelené Mambě projižděl závodní trať a něco se pokazilo.

Jako obvykle bylo vidět spoustu kouře a ohně, ale to, co bylo neobvyklé, bylo, že Zelená Mamba začala zrychlovat u vjezdu do zatáčky. Auta s proudovými motory jsou postaveny tak, aby jely na rovině šílenou rychlostí a v zatáčce jely pomalu a Green Mamba se blížila k první zatáčce mnohem rychleji, než měla. Zdálo se, že se Rose snažil zatáčku vybrat, ale vyjel z dráhy a těžce narazil do svodidel. Auto se vznítilo. Pravděpodobně měl Rose před havárií nějaký zdravotní problém. Na tom už nezáleží. Když ho jeho manželka Jeanne vytáhla z vraku, byl Doug Rose mrtvý.

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články