Více než sto let trvající zkušenosti Tatry se stavbou terénních vozů se projevily i v terénním voze s V8 pod kapotou. Byla by to konkurence pro Range Rover a spol.?
Situace kolem osobních vozů z produkce naší Tatry byla vždy tak trochu zvláštní. Přičemž „schizofrenní“ se mi úplně napsat nechce, jakkoli by to možná bylo nejpřesnější. Popravdě mne nenapadá rychle výrobce, který by na tom byl nějak plus minus podobně. Luxusní vozy vyrábí dnes kde kdo, ale taky si je kde kdo může koupit. Což u nás pravda tak úplně neplatilo. A to jsme pořád u luxusních osobních vozů. Ale co třeba luxusní SUV s motorem V8? Pojďme se na to každopádně podívat společně.
Vyrábíte skvělá auta, ale na silnici nejsou moc vidět
S Tatrou je to vážně zajímavé. Považte sami: vyrábíte opravdu revoluční, aerodynamické motory s revolučně řešeným pohonným ústrojím, ale skoro nikdo si je nemůže dovolit, protože jsou cenově úplně jinde, než kde je 95 % populace republiky. To pravda platí třeba i o Rolls-Royce nebo Bentley, ale to není pravda ta stejná liga, kterou „kope“ Tatra. Těmi aerodynamickými, revolučními modely mám na mysli pochopitelně všechny skvosty od T77 přes Tatraplán až po 603.
Italský design se vzduchem chlazenou českou „vé-osmičkou“
Pojďme dál. Malinko povolí ledy, vám je (v tuhém socialismu!) dovoleno oslovit italská studia s návrhem karoserie pro nový model Tatra 613 a Studio Vignale nakonec dodá karoserii, která v roce 1971 působí jako zjevení. A zcela se vymyká čemukoli, co se vyrábí v Čechách. Nějakým zázračným hnutím osudu se vše povede a 613 se opravdu vyrábí. Jenže. Rázem se z ní stane těžce „papalášské“ auto, vyhrazené jen těm nejvyšším tajemníkům OV a KV KSČ. A zloduchům od Státní bezpečnosti.
No není to schizofrenie jak vyšitá? Je. Mít skvělý produkt, ale bez možnosti jej prodávat jinak než v černé barvě všem těm vykrmeným aparátčíkům, musí být na zlost. To není zrovna marketing, po kterém toužíte, jakkoli se tomu v té době marketing ještě ani neříká. V Příboru, kde 613 vznikají, už vůbec ne. Není tedy divu, že se partička kolem šéfa konstrukce snaží z Tatry 613 „vytřískat“, co se dá. A navrhne třeba kupé, které (s motorem vzadu) by mohlo konkurovat Porsche 911. Nebo Renaultu Alpine.
Lid potřebuje plebejské vozy. Ne luxusní kupé
Vedení to ale zatrhlo. Jsme v plánovaném socialismu, lid potřebuje Škodu 105, na podobné výstřelky není prostor. Navíc dvoudveřovou 613 si „střihlo“ i Studio Vignale, a popravdě to nebyl žádný zázrak. Viz přiložená fotografie, kterou redakce AutoŽivě dohledala v archivu automobilky. A přijde rok 1971 a s ním jako bomba nový Range Rover. Auto kombinující komfort na palubě s (téměř) terénními vlastnostmi Land Roveru. A tým kolem Milana Apetauera opět ožije: Co kdybychom zkusili spojit terénní zkušenosti z nákladních vozů a novou Tatru 613?
Popravdě, možná je opravdu škoda, že tohle nedopadlo. V plánu bylo otočit hnací soustavu Tatry 613 o 180 stupňů, s motorem V8 vpředu a nezávislým zavěšením všech kol. Tohle auto mohlo opravdu fungovat, mohlo se prodávat v „kapitalistické cizině“ jako teplé žemle na krámu a mohlo do budoucna definovat Tatru jako off-road specialistu. Nestalo se tak. Mezitím Land Rover definuje novou kategorii vozů, z níž se postupně vyvinou SUV – a zbytek je přítomnost.
Přitom vznikl návrh nejen luxusní verze, ale i pracovní. a dokonce i vozidlo záchranných služeb. Další promarněná šance tohoto státu? Dost možná. Ostatně, jak to vidíte vy? Mohla se Tatra stát lídrem ve výrobě terénních osobních vozidel? Napište mi svůj názor do diskuse, těším se a děkuji moc! PS: Na ukázku pro vás přikládám, jak spojení „Tatra a offroad“ vidí dnešní umělá inteligence. Ty původní návrhy Milana Strejčka jsou ale stejně hezčí, co říkáte?