Tatra jako osobní SUV „český Range Rover“. Konkurence světové špičce? Motoru V8 a designu dávám 10 bodů

Více než sto let trvající zkušenosti Tatry se stavbou terénních vozů se projevily i v terénním voze s V8 pod kapotou. Byla by to konkurence pro Range Rover a spol.?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Milan Strejček
i Zdroj fotografie: Milan Strejček
i Zdroj fotografie: Milan Strejček
i Zdroj fotografie: Tatra
i Zdroj fotografie: Tatra
i Zdroj fotografie: Tatra
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Tatra
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

Situace kolem osobních vozů z produkce naší Tatry byla vždy tak trochu zvláštní. Přičemž „schizofrenní“ se mi úplně napsat nechce, jakkoli by to možná bylo nejpřesnější. Popravdě mne nenapadá rychle výrobce, který by na tom byl nějak plus minus podobně. Luxusní vozy vyrábí dnes kde kdo, ale taky si je kde kdo může koupit. Což u nás pravda tak úplně neplatilo. A to jsme pořád u luxusních osobních vozů. Ale co třeba luxusní SUV s motorem V8? Pojďme se na to každopádně podívat společně.

Papalášská Tatra 613 vznikla i jako unikátní kabriolet, aby na soudruhy bylo lépe vidět. Další diktátoři nezůstali pozadu, a doplatili na to

Vyrábíte skvělá auta, ale na silnici nejsou moc vidět

S Tatrou je to vážně zajímavé. Považte sami: vyrábíte opravdu revoluční, aerodynamické motory s revolučně řešeným pohonným ústrojím, ale skoro nikdo si je nemůže dovolit, protože jsou cenově úplně jinde, než kde je 95 % populace republiky. To pravda platí třeba i o Rolls-Royce nebo Bentley, ale to není pravda ta stejná liga, kterou „kope“ Tatra. Těmi aerodynamickými, revolučními modely mám na mysli pochopitelně všechny skvosty od T77 přes Tatraplán až po 603.

V aukci se objevila velmi vzácná Tatra 603-1. Vydražila se za zlomek její reálné ceny. Co s ní bude dál?

Italský design se vzduchem chlazenou českou „vé-osmičkou“

Pojďme dál. Malinko povolí ledy, vám je (v tuhém socialismu!) dovoleno oslovit italská studia s návrhem karoserie pro nový model Tatra 613 a Studio Vignale nakonec dodá karoserii, která v roce 1971 působí jako zjevení. A zcela se vymyká čemukoli, co se vyrábí v Čechách. Nějakým zázračným hnutím osudu se vše povede a 613 se opravdu vyrábí. Jenže. Rázem se z ní stane těžce „papalášské“ auto, vyhrazené jen těm nejvyšším tajemníkům OV a KV KSČ. A zloduchům od Státní bezpečnosti.

iZdroj fotografie: Milan Strejček

No není to schizofrenie jak vyšitá? Je. Mít skvělý produkt, ale bez možnosti jej prodávat jinak než v černé barvě všem těm vykrmeným aparátčíkům, musí být na zlost. To není zrovna marketing, po kterém toužíte, jakkoli se tomu v té době marketing ještě ani neříká. V Příboru, kde 613 vznikají, už vůbec ne. Není tedy divu, že se partička kolem šéfa konstrukce snaží z Tatry 613 „vytřískat“, co se dá. A navrhne třeba kupé, které (s motorem vzadu) by mohlo konkurovat Porsche 911. Nebo Renaultu Alpine.

Lid potřebuje plebejské vozy. Ne luxusní kupé

Vedení to ale zatrhlo. Jsme v plánovaném socialismu, lid potřebuje Škodu 105, na podobné výstřelky není prostor. Navíc dvoudveřovou 613 si „střihlo“ i Studio Vignale, a popravdě to nebyl žádný zázrak. Viz přiložená fotografie, kterou redakce AutoŽivě dohledala v archivu automobilky. A přijde rok 1971 a s ním jako bomba nový Range Rover. Auto kombinující komfort na palubě s (téměř) terénními vlastnostmi Land Roveru. A tým kolem Milana Apetauera opět ožije: Co kdybychom zkusili spojit terénní zkušenosti z nákladních vozů a novou Tatru 613?

iZdroj fotografie: Tatra

Popravdě, možná je opravdu škoda, že tohle nedopadlo. V plánu bylo otočit hnací soustavu Tatry 613 o 180 stupňů, s motorem V8 vpředu a nezávislým zavěšením všech kol. Tohle auto mohlo opravdu fungovat, mohlo se prodávat v „kapitalistické cizině“ jako teplé žemle na krámu a mohlo do budoucna definovat Tatru jako off-road specialistu. Nestalo se tak. Mezitím Land Rover definuje novou kategorii vozů, z níž se postupně vyvinou SUV – a zbytek je přítomnost.

iZdroj fotografie: Land Rover

Přitom vznikl návrh nejen luxusní verze, ale i pracovní. a dokonce i vozidlo záchranných služeb. Další promarněná šance tohoto státu? Dost možná. Ostatně, jak to vidíte vy? Mohla se Tatra stát lídrem ve výrobě terénních osobních vozidel? Napište mi svůj názor do diskuse, těším se a děkuji moc! PS: Na ukázku pro vás přikládám, jak spojení „Tatra a offroad“ vidí dnešní umělá inteligence. Ty původní návrhy Milana Strejčka jsou ale stejně hezčí, co říkáte?

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií

Není škoda, že se tento projekt nedotáhnul do konce?

Zdroj: Tatra
Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články