Tento program v myčce opravdu nepoužívejte, můžete si zničit auto. Odborníci z ADAC varují

Důkladné umytí v myčce bývá pro každé auto většinou po všech stránkách pozitivním zlepšením. S výjimkou jednoho programu, na něj si dejte pozor.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Ačkoli je to jen několik dnů, kdy jsme ráno ještě škrabali okna u svých aut, jaro je definitivně tady. A letní teploty hned po těch mrazivých nám dávají najevo, že s oněmi v Čechách tak oblíbenými čtyřmi ročními obdobími to možná do budoucna nebude tak žhavé. Rozhodně to ale bude horké. Mnozí z nás teď zamíří do myček, aby své auto definitivně zbavili nánosů soli. Možná byste ale neměli chtít úplně všechno. V zájmu svém i v zájmu svého vozu. Pojďme se na to podívat společně.

Některé mycí programy mohou spíše uškodit

A protože v myčkách pochopitelně uvažují tržně a o „jarní očistě“ vědí za roky praxe své, mívají nachystané „jarní slevy“ a kompletní balíčky se zvýhodněnou cenou. Vědomi si dobře toho, že i ti, co celý rok jezdí na základní program (a ještě jednou za měsíc), se aspoň na jaře „rozšoupnou“ a svému vozu dopřejí to nejlepší. Tedy kompletní péči – protože jen ta kompletní je přece nejlepší. Případně se vás ještě při placení zeptají, jestli „nedáme i mytí podvozku, když je to jaro?“ A jakkoli to může vypadat lákavě, možná bychom tady trochu přibrzdili.

Škodí autu mytí v zimě? Stačí se držet rad zkušeného autolakýrníka

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak totiž zdůrazňuje německý autoklub ADAC, podvozky moderních vozů již disponují dostatečnou ochranou proti korozi. To znamená, že dodatečné čištění není nutné, protože plastové obložení poskytuje solidní ochranu proti soli, nečistotám, ledu a štěrku. U starších vozidel může čištění spodku (a trysky namířené v podstatě kolmo do vozu) umožnit naopak pronikání vody a vlhkosti do dutin, což může vést ke korozi a ve finále k nežádoucímu poškození. Jinými slovy: ve snaze o očistu můžete způsobit více škody než užitku.

Voda se dostane tam, kde se s ní vůbec nepočítalo

Autoservis ATU v Mnichově pak na dotaz vysvětluje: „Mytí spodku nezpůsobuje žádné přímé poškození vozidla, ale mnoho starých a starších modelů na to není připraveno, protože jim chybí ochranné plastové panely. Díky tomu vlhkost snadněji proniká do interiéru a do míst, kde se s vodou nepočítá. Místo toho by měly být prováděny pravidelné kontroly a údržba, aby bylo vozidlo optimálně chráněno před korozí.“ Neboli nová vozidla svým zakrytováním nic jako mytí spodku nepotřebují, těm starým to může dokonce uškodit.

Koroze je zachvátí rychleji než ostatní: Seznam ojetin s úplně nejhorší antikorozní ochranou všech dob

iZdroj fotografie: Depositphotos

Což je popravdě zajímavý názor a přiznám se, že jsem do psaní tohoto článku žil v tom, že občasné umytí spodku je vždy jen ku prospěchu věci. Jakkoli si uvědomuji, že proud trysek zespoda kolmo do vozu je nepřirozený a konstrukce auta na něj v podstatě není připravena, protože v reálném provozu se nic jako stříkající trysky zespoda nahoru nevyskytují. A asi si dovedu představit i situaci, kdy se u staršího, dole naprosto nezakrytovaného automobilu voda dostane tam, kde by vůbec neměla být. A především kde proti ní není žádná ochrana.

Diskuse na dané téma by byla zřejmě zajímavá

Na druhou stranu, voda v myčce je neškodná, obsahuje maximálně nějaké čisticí prostředky. I pokud se dostane do dutin, mělo by být otázkou několika minut, než vyteče zpátky. A otázkou několika desítek minut, než to celé vyschne. To mi jako zásadní ohrožení karoserie nepřijde. Zejména pokud se tryskající vodou omyjí ramena podvozku, jejich čepy a uložení a všechna další pohyblivá místa, kde se slaná voda během zimy dostala. A kde dokáže napáchat nám všem známé škody v podobě zarezlých šroubů a postupně uhnilých čepů.

Vypadá to tedy na zajímavé dilema. A jakkoli nechci znevažovat názory odborníků z renomovaných německých organizací, zrovna v tomto bodě bych si s nimi myslím diskusi dovedl představit. Protože to možná není tak jednoznačné, jak to právě oni uvádí. Jak to vidíte vy? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, díky!

Mýt, či nemýt? To je to, oč tu běží.

Zdroj: ADAC, MyčkaCZ
Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články