Tesla hlásí totální průlom: Je tu revoluce, nic podobného nikdo nemá. Konkurence lape po dechu

Přes veškeré posměšky na adresu Tesly se Elonu Muskovi nedá upřít jedno: je velmi schopným vizionářem. Platí to i ve způsobu výroby, který by mohl přepsat dějiny.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Tesla již nejednou dokázala, že přes všechny kritiky je opravdu schopna vytvořit produkt, který funguje. A který je schopna prodávat, je oblíbený u zákazníků a Tesla na něm ve finále dokáže velmi úspěšně vydělávat. To je něco, co jí může řada zavedených výrobců tiše závidět a co víc, Tesla stále udává tón v technologiích výroby. Nyní se zdá, že ohlásila totální průlom ve způsobu stavby automobilů, a opět řádně zamotá hlavu konkurenci. A velmi výrazně na tom vydělá. Pojďme se na to podívat společně.

Vylisovat přední a zadní část vozu „na jeden zátah“

O co jde? Tesla byla průkopníkem v používání obrovských lisů s tlakem 6 000 až 9 000 tun k formování přední a zadní konstrukce svého Modelu Y v tzv. procesu „gigacastingu“, který snížil výrobní náklady a přiměl konkurenty, aby se snažili náskok Tesly dohnat. Ve snaze rozšířit tento náskok se Tesla blíží k inovaci, která by jí umožnila odlévat téměř celý složitý spodek EV v jednom kuse, namísto asi 400 dílů v konvenčním autě. To je ovšem šokující změna a neskutečně by celý proces usnadnila. A samozřejmě zlevnila.

Tesla poprvé zveřejnila, kolik vydělá na každém prodaném autě. Elon Musk se směje, do pár let budeme všichni nabíjet

Popsané know-how je jádrem „otevřené“ výrobní strategie Tesly, kterou v březnu odhalil generální ředitel Musk. A která je současně základním pilířem jeho plánu chrlit desítky milionů levnějších elektromobilů v nadcházející dekádě. A přitom zůstat výrazně profitabilní. Zatím Tesla uvedla, že otevřený model zahrnující výrobu velkých podsestav automobilu ve stejnou dobu a jejich spojení dohromady je v podstatě vyřešené. Zatímco velikost a složení modulárních bloků je stále předmětem spekulací.

Zkrácení vývoje vozu o více než polovinu

Terry Woychowski, prezident americké strojírenské společnosti Caresoft Global, k celé věci uvedl: „Pokud by Tesla dokázala „gigacastovat“ většinu spodku EV, zcela by to změnilo způsob, jakým jsou auta navrhována a vyráběna. Je to game changer na steroidech. Bude to mít obrovský dopad na průmysl, nicméně je to velmi náročný úkol,“ řekl Woychowski, který více než tři desetiletí pracoval jako šéftechnolog pro GM.

Trumfové eso automobilového trhu: MG nabídne Čechům model, který Tesla vystřelila do vesmíru

Co by to znamenalo dále? Zdroje obeznámené s technologií výroby Tesly uvedly pro Automotive News, že Tesla by mohla vyvinout auto od základu za 18 až 24 měsíců. Zatímco většině soupeřů to v současnosti může trvat tři až čtyři roky. To je opět rapidní náskok a další body pro Teslu. Jeden velký rám – kombinující přední a zadní část s podlahou, kde je umístěna baterie – by mohl být použit v chystaném malém elektromobilu Tesla , který má být s cenovkou 25 000 dolarů do poloviny dekády na trhu.

3D tisk a pískové formy

Tesla se tedy zaměřila na to, jak jsou obří formy pro tak velkou část navrženy a testovány pro hromadnou výrobu. A za další, jak se mohou do odlitků začlenit duté pomocné rámy s vnitřními žebry, aby se snížila hmotnost a zvýšila se odolnost proti nárazu. V obou případech byli osloveni specialisté na design a odlévání v Británii, Německu, Japonsku a USA. Výsledné řešení zahrnuje 3D tisk a pískové formy.

Proč Číňané nikdy nevyrobí Porsche 911, ale elektromobily mají lepší než Tesla. A převálcují s nimi Evropu i Česko

Výrobci automobilů se dosud bránili odlévání stále větších konstrukcí kvůli „gigacastovému dilematu“. Vytváření forem pro výrobu dílů o velikosti větší než 1,5 metru čtverečních sice zvyšuje efektivitu, ale je drahé a nese s sebou nespočet rizik. A je drahé. Jakmile je vyrobena kovová zkušební forma, úpravy obrábění během procesu návrhu stojí od 100 000 dolarů až po celkové předělání formy za 1,5 milionu dolarů.

Elon Musk vždy byl a zůstane vizionářem

Muskovou vizí od začátku ale bylo najít způsob, jak odlít spodek z jednoho kusu – navzdory všem uvedeným rizikům.Aby Tesla překonala překážky, obrátila se na firmy, které vyrábějí testovací pískové formy pomocí 3D tiskáren. Pomocí digitálního modelu nanášejí tiskárny skrze pojivové trysky tekuté pojivo na tenkou vrstvu písku. Postupně tak vytvářejí formu, vrstvu po vrstvě, která může tlakově odlévat roztavené slitiny. Celé to obnáší minimální náklady: údajně pouhá 3 procenta oproti zmíněnému provedení s kovovým prototypem.

Prototypy jak na běžícím pásu – a za pár dolarů

To znamená, že Tesla může vylepšovat prototypy tolikrát, kolikrát je potřeba, a vytisknout nový během několika hodin pomocí strojů od společností, jako je Desktop Metal a jeho jednotka ExOne. Cyklus ověřování návrhu pomocí lití do písku trvá pouze dva až tři měsíce, uvedly dva zdroje, ve srovnání s šesti měsíci až rokem u prototypů kovových forem. To je další z časových výhod pro Teslu, již několikátá. Jak vidno, pokud se Muskovi povede popsanou technologii přivést do praxe (a vše tomu zatím nasvědčuje), bude to znamenat jediné: totální průlom.

Video: Naštvaní zákazníci spáchali pogrom na showroom Tesly, vytočily je slevy a oškubání o peníze

Myslím, že jsou před námi zajímavé týdny a měsíce, kdy se může celá výroba automobilů od základu změnit. A ve finále zlevnit. Uvidíme, jak to celé v Tesle dopadne – a budeme vás informovat. Otázka na závěr: co byste řekli na malou Teslu do půl milionu korun (25 000 dolarů)? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Koupili byste si malou Teslu za půl milionu korun?

Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články