Tesla musí svolat všechny vyrobené vozy, konečně to prasklo. A úřadům pomalu dochází trpělivost

Vztah Tesly s americkým Národní úřadem pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) je velmi napjatý, s ohledem na četnost kauz, kterým výrobce čelí. Nyní došlo i na svolávací akci.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
                   

Tesla svolává ve Spojených státech přes 2,2 milionu svých vozidel (tedy v podstatě všechny vyrobené) kvůli nesprávné velikosti písma použité u popisek výstražných ikon na palubní desce. Že se vám to zdá jako nesmysl? Nám možná také, nicméně americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) si to úplně nemyslí a svým rozhodnutím donutil Teslu k takto rozsáhlé svolávací akci. Pojďme se na další patálie Elona Muska a jeho elektropřístrojů podívat společně.

NHTSA má s Teslou dlouhodobé a velmi „těsné“ vztahy

Úvodem je však dobré zmínit, že americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) neregistruje zdaleka první problém, který musel s Teslou řešit. Kdo čtete naše stránky pravidelně, víte, že se situací kolem kvality (mnohdy spíše nekvality) výrobku se stylizovaným „T“ ve znaku zabýváme dlouhodobě, a když něco neunikne novinářům z Prahy, je pochopitelné, že NHTSA danou věc registruje již dávno. Z titulu funkce i polohy mají ke zdrojům pochopitelně blíže než kdokoli jiný.

Poprvé v Čechách: Odtajněné dokumenty odhalují lhaní Tesly o destrukci součástek. Oni věděli, že jsou vadné

A vzhledem k tomu, kolik opravdu závažných obvinění již na adresu Tesly padlo, není s podivem, že ze strany NHTSA je firmě Elona Muska věnována „speciální péče“. Zasedli si na nás? Je to vcelku možné. Je vcelku možné, že se takto ptají lidé z vedení Tesly. A je také vcelku možné, že odpověď bude skutečně „ano“. Ano, tak trochu zasedli. Divíte se jim? S četností vašich skandálů a s tím vším, co již o vás stihlo vyplavat na povrch? Odpověď musí být opačná. Nedivíme.

Problém s popisky na palubní desce vypadá jako maličkost

O co tedy konkrétně jde v tomto případě? Registrační číslo „573 Safety Recall Report“, pod kterým věc NHTSA vede, uvádí, citujeme: „Popisky u výstražných ikon s menší velikostí písma mohou ztěžovat čtení důležitých bezpečnostních informací na přístrojové desce, což zvyšuje riziko nehody,“ uvedla přesně NHTSA ve svolávacím oznámení. Jinými slovy: pokud musíte dlouho „mžourat“ na to, co je uvedeno u jednotlivých ikon na displeji palubního monitoru, odvádí to vaši pozornost od situace před vozidlem.

Podle NHTSA jsou do svolávací akce zahrnuty následující modely:

  • 2012–2023 Model S
  • 2016–2024 Model X
  • 2017–2023 Model 3
  • 2019–2024 Model Y
  • 2024 Cybertruck
iZdroj fotografie: Tesla

Tesla však má v tomto směru pochopitelně jednu zásadní výhodu: tím, jak je celé auto postavené de facto kolem operačního systému a digitálního „srdce“ vozu, jehož výstup je na velkém displeji umístěném na středovém tunelu, je změna velikosti písma opravdu jen softwarová záležitost. Tesla tedy začala vydávat bezplatnou bezdrátovou softwarovou aktualizaci, aby problém vyřešila. Vyrozumění majitelům se podle oznámení bude odesílat 30. března 2024 a číslo Tesly pro toto stažení je 2023.44.30.9 (u Modelu S, Modelu 3, Modelu X a Modelu Y).

Tesla ví, že někdy je lepší splnit nařízení a neodporovat

Tím bychom mohli celou věc v podstatě uzavřít. Odporovat, nebo dokonce pouštět se „do boje“ s NHTSA by v aktuální pozici Tesly nebylo opravdu nic, co by se dalo nazvat jen trochu duchapřítomným řešením. Zřejmě nejen Elon Musk tuší (nebo ví?), že kdyby se o všechny maléry Tesly začaly zajímat příslušné vyšetřující orgány, mohlo by se lehce stát, že Tesle ve finále nepomůže ani její početný (a velmi oddaný) fanklub. A že linka mezi světly ramp a úspěchem na jedné straně a volným pádem směrem dolů bývá někdy velmi tenká.

Koupili byste si Teslu?

Zdroj: USA Today
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články