Test z autoškoly, ve kterém nikdo nepozná „chyták“. Jak se změní přednost zprava se zvětšující se šířkou silnice?

Velká a široká silnice rovná se hlavní komunikace? Pokud si to řidiči myslí, pak kvůli tomuto mýtu nedojedou daleko.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Nejprve, tak jako vždy, upozornění pro čtenáře, kteří sledují pečlivě každý detail. Grafika na obrázku znázorňuje základní schéma křižovatky. Nejde o realistické zobrazení skutečnosti jedna k jedné. Křižovatka do tvaru písmene T nepatří mezi ty jednoduché. Měla by patřit, ale není tomu tak. Je to smutné, ale řidiči na „téčkách“ často chybují. Ať už při testech v autoškolách, tak i přímo na silnicích v provozu.

Dvě na sebe kolmé silnice a problém je tady, a zcela zbytečně

Tam už to není o nesplnění zkoušky, ale o nabouraných autech, v horších případech o zraněních. Když jde o křížení s dopravním značením, je to úplně jednoduché, stačí respektovat dopravní značky. Pokud na křižovatce značky nejsou, platí přednost zprava. Tu definuje legislativa přesně. Pravidlo je popsáno v zákoně o provozu na pozemních komunikacích (zákon č. 361/200 Sb.), a to konkrétně v § 22 (2).

iZdroj fotografie: iStock

Tam se píše, že nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava. Jinak řečeno, pokud je křižovatka označena dopravním značením a je stanovena hlavní a vedlejší komunikace, řídí se účastníci provozu tímto. Pokud tedy značky na místě nejsou, (zjednodušeně řečeno) dává přednost řidič tomu, koho má po pravé ruce.

Test z autoškoly je na první pohled jednoduchý. Od zkoušky ale vyletí „každý druhý“ řidič

Otázka testu do autoškoly by se asi dotazovala, kolikáté že v pořadí pojede modré auto. Odpovědi by byly z logiky věci tři. Modré auto jede buď jako první, druhé, nebo třetí. Jelikož je místo vybaveno dopravními značkami, věc je jednoduchá. Modré auto pojede jako první. Červené vozidlo je na vedlejší komunikaci, dává přednost všem. Zelené dává přednost modrému, takže zelené projede křižovatkou jako druhé.

Bez značek se řídí provoz pravidlem pravé ruky, také snadné

Poslední projede křižovatkou červené auto. Dobře, ale co když je hlavní komunikace uzounká v porovnání s vedlejší silnicí? Ani pak se nic nemění na tom, že je třeba respektovat dopravní značky. Anebo pravidlo pravé ruky, pokud by značky na křižovatce nebyly. To je druhý obrázek. Velikost jednotlivých komunikací, tedy jejich šířka nijak neovlivňuje přednost. Jakkoli mohou mít řidiči dojem, že široká silnice rovná se hlavní silnice.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Ne. Je to chyták, tedy spíše psychologický fenomén. Bez značek by jelo křižovatkou jako první červené auto. Jede rovně, nedává nikomu přednost. Nezatáčí, nemá nikoho po pravé ruce. Řidič modrého auta má to červené po pravé straně, dává mu přednost. Když červený vůz projede, následuje modrý. Tomu dává přednost zelené auto. Které projede křižovatkou jako poslední.

Podléháte dojmu s větší silnicí?

Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články