Nejtěžší test z autoškoly 2023: Existuje jediné řešení, rozluštíte ho? Pokud ano, jste výjimečným řidičem

Přejíždění z pruhu do pruhu není zakázané, přesto to ale zákon v dané situaci nedovoluje. Kdo se o manévr pokusí, riskuje život zdraví a pokutu.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Zajímavá dopravní situace. Křižovatka, při které odbočují dvě auta vedle sebe vlevo. Do redakce nám přišel dotaz od čtenáře Jaroslava Š. Ten se ptal, jak by správně měla auta vedle sebe projet křižovatkou. Prý takovou otázku měl v autoškole při testech. O tom, že je právě taková křižovatka v testech českých autoškol, lze se vší úctou ke čtenáři pochybovat. Patrně se spletl a pochopil či zapamatoval si nákres křižovatky špatně.

Dva pruhy, jedno pravidlo. Ať už vedou rovně, nebo zatáčí

Nicméně jako dotaz je věc zajímavá, a pokud by byla skutečně taková otázka v testech autoškoly, byl by to problém. Na základě popisu od čtenáře Jaroslava jsme připravili nákres křižovatky a provedli rychlý průzkum mezi vybranými čtenáři AutoŽivě. Nikdo neodpověděl správně na otázku, jestli může řidič jednoho auta přejet při odbočování do druhého pruhu. Zda se mohou auta dokonce při odbočování „vyměnit“. Odpověď není totiž zcela jednoznačná.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Zákon takový manévr nezakazuje, ale realita jej nedovoluje provést. Vysvětlíme si. Nejprve základní předpoklad, který nám potvrdil právní odborník na motoristickou legislativu. Pro jízdu v pruzích při odbočování platí stejná pravidla, jako když auta jedou vedle sebe kdekoli jinde v obci. Zákon o provozu na pozemních komunikacích 361/2000 Sb. v § 12 Jízda v jízdních pruzích v odstavci (2) píše, že v obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu.

Křižovatka řízená policistou je pro mnoho řidičů problémem. Víte, jak správně reagovat na jeho pokyny?

Dále se v odstavci (5) uvádí, že přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí. Přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. To jsou základní pravidla, která je třeba neustále dodržovat. V teoretické rovině je tedy možné, aby řidič přejel z pruhu do pruhu. Ovšem musí při tom dodržet výše uvedené, tedy že nesmí ohrozit a omezit druhého řidiče. Pro kompletní vyřešení celé situace je tedy ještě třeba vyjasnit si dva zásadní pojmy.

Řidič nesmí druhého ohrozit a omezit, pravidlo je jasné

Nesmět ohrozit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nevzniklo žádné nebezpečí. A nesmět omezit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nebylo nijak překáženo. V reálu toto nejde v příkladové situaci, na diskutované křižovatce, dodržet. Na tak krátkém úseku, jako je několik metrů od odbočení z kolmé vedlejší komunikace na hlavní, není možné, aby auta vyjela současně a jedno z nich stihlo bezpečně přejet do druhého pruhu.

iZdroj fotografie: Policie

V teoretické rovině snad jedině kdyby jedno auto jelo povolených 50 km/h a akcelerovalo na tuto rychlost „hned“ od začátku manévru. A druhý automobil jel třeba 3 km/h. Ale to už je čistá spekulace na hranici proveditelnosti a bezpečnosti. Pokud se obě auta rozjedou do běžné, resp. maximální povolené rychlosti, je manévr výměny neproveditelný, aniž by nedošlo k ohrožení či omezení. Náš názor tedy je, že teoreticky je možné, aby se auta vyměnila nebo aby jeden řidič změnil jízdní pruh a předjel. Zákon to nezakazuje. Ovšem prakticky je toto nemožné tak, aby nedošlo k porušení výše uvedených paragrafů zákona a stanovených pravidel.

Souhlasíte s výkladem a řešením?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články