Tuto otázku z testu autoškoly nezvládnete: Správná odpověď je ta, která vás nejvíc naštve

Fanatičtí pumpičkáři prosadili svůj pokřivený názor na věc, a auta teď musí zastavovat? Předpisy mluví jednoznačně ve prospěch cyklistů.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Některé otázky do testů pro autoškoly přibyly relativně nedávno. Jiné, nové, se v testech objeví „právě teď“, od 10. března 2024 čeká na žadatele u závěrečné teoretické zkoušky v autoškole 45 nových otázek. Tématem je zejména bezpečná vzdálenost mezi vozidly i jízda v jízdních pruzích a připojování se. Podle ministerstva dopravy jde o oblast aktuálních legislativních změn, ve kterých se chybuje.

Bourá se? Podle ministerstva pomůže víc testových otázek

Podle kompetentních ministerských úředníků je nedodržení bezpečného odstupu jednou z častých příčin nebezpečných situací na silnicích. Proto se ve spolupráci s Policií ČR tyto nové otázky objevily. Nicméně my se podíváme na tu, která už v rámci testů autoškol funguje. A řidiči aut ji nenávidí. Na grafice je absolutně jednoduchá křižovatka do tvaru písmene T. Je tam také cyklista a zkušební dotaz nesměřuje na to, jestli cyklista dává nebo nedává přednost zprava, jak by se mohlo zdát.

iZdroj fotografie: iStock

Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail upozornění, že obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality. Jde o schematické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, které by jinak ve skutečnosti na místě byly. Stejně tak nemusí odpovídat realitě velikosti jednotlivých objektů na obrázku a jejich vzájemné měřítko.

„Pumpičky“ jsou zpět! Sedm tipů, jak si poradit se zvýšeným výskytem cyklistů na jaře

Zpátky k dané situaci. Otázka z testu se ptá následovně. Cyklistovi, jenž dává znamení o změně směru jízdy proto, aby mohl přejet z vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty do průběžného pruhu, řidič jedoucí v přilehlém pruhu musí… A jsou zde tradičně tři možnosti. Ta první navrhuje, že řidič auta nemusí tento úkol umožnit, jedná se o jízdu z pruhu do pruhu, cyklista nesmí ohrozit ani omezit řidiče jedoucího v pruhu, do kterého se zařazuje.

Cyklista má přednost před autem, i kdyby muselo zastavit?!

Druhá možnost říká, že řidič nemusí tento úkon umožnit, pokud jej neohrozí. A třetí, poslední varianta říká, že řidič musí tento úkon umožnit snížením rychlosti jízdy, popřípadě i zastavením vozidla. Logika napovídá, že by to mohla být odpověď druhá. Ale chyba lávky, je to tak, jak napovídá titulek. Správnou odpovědí je třetí možnost. Řidič auta musí pustit cyklistu. Jakkoli to může znít nejenom nelogicky, ale i dost nebezpečně.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Motorista musí vážně jezdce na kole pustit. A to i kdyby měl zastavit. Jak nám napsal do redakce jeden čtenář, který právě dokončil autoškolu. Tak správnou odpovědí na tento typ „cyklistických“ otázek je, že správná odpověď je ta, která řidiče auta nejvíce naštve. A je to tak. Mimoto jde o nebezpečný nesmysl, který má ale samozřejmě oporu v zákoně. Řidiči aut tedy pozor, tohle je věc, která se může velice vymstít.

Jsou tyto předpisy správné?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články