Otestoval jsem elektromobil, který Tesle chybí v nabídce. Přitom je nejlepší pro české rodiny, chalupáře a živnostníky

Spousta lidí, kteří potřebují objemný vůz, zbytečně zapomíná na MPVčka. Jejich praktičnost je přitom vynikající. Ale co jízdní vlastnosti? Mohou vám vyhovovat?

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
Dalších 18 fotografií
Dalších 18 fotografií
                   

Když se zamyslím nad tím, jaké auto by mi maximálně vyhovovalo v kontextu rodiny a mých koníčků, jako je rybaření a myslivost, mám k dispozici jen dvě varianty. Velké SUV nebo MPV, protože jednak vozím kvanta zavazadel, jednak mám rád, když se mohu v autě i pohodlně vyspat. Ano, SUV a MPV jsou sice dva odlišné světy, ale jedno mají společné. A to komfort ve smyslu prostornosti kabiny a zavazadelníku. A troufám si tvrdit, že z mnoha úhlů pohledu může být právě MPV ta ideální volba.

Proto jsem se rozhodl otestovat moc pěkný kousek v podobě nového Peugeotu E-Traveller Allure Standard Electric, který na nedostatek prostoru netrpí ani náhodou. A to se jedná o prostřední velikostní verzi. Také lze sáhnout po kratším modelu Custom, nebo naopak delším Long. Formát mezi všemi třemi verzemi se liší přibližně o 30 cm. Náš testovaný rozměr Standard je dlouhý bez mála 5 metrů, a to už signalizuje solidní porci místa. Také je tenhle dostavník osazený hned osmi pohodlnými sedadly a i v plném počtu pasažérů nikdo z nich diskomfortem rozhodně netrpí.  

Krabice, ale pohledná

Pokud jde o exteriér E-Travellera, tak samozřejmě rozumím tomu, že ne každému se musí líbit. Popravdě je trochu krabicoidní, což je ovšem MPVéčkům obecně vlastní a je to daň za maximum využitelného prostoru. Ale mně se líbí. Nemá tak ostře hranaté tvary jako někteří jeho konkurenti. A zatímco z boku působí příjemně kompaktně s pouhými pár nenásilnými prolisy (především v oblasti blatníků), tak předek je zajímavě plastický. Všimněte si, jak přední světla působí, jako by byla do masky vmáčknutá. Hezký prvek. K tomu ta elegantní nízká mřížka chladiče (samozřejmě plná v případě tohoto elektromobilu) a naopak agresivně vyhlížející extra vysoký nárazník.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Za mě je to náhodu velmi pěkný kočár. Nejvíce fádně na voze působí jeho záď, která ovšem odráží jen tři základní partie. Nízký až nenápadný nárazník, boční části se zadními vysokými světlomety, a především páté dveře. Ty jsou typicky gigantické, a přitom se manuálně otevírají snadno, a navíc po otevření výborně poslouží jako kryt před deštěm. A v ten moment je pak skvělé, že jsou dveře takto velké. Na rybách či při kempování bych to rozhodně ocenil.

Šedá metalíza se mi líbí, jen bych k ní zvolil větší formát kol (na voze jsou 17ky) a stříbrné disky bych nahradil černými. Na vizualitě celého vozidla by to udělalo velikou parádu. A abych nezapomněl, oceňuji zatmavená okna. Vypadá to na voze skvěle, a navíc není třeba vidět, kdo ve voze jede nebo co převážím.

Jednoduchý, leč pohledný interiér

Klíčový na E-Travellerovi ovšem není jeho vnější podoba, ale interiér. Tam řidič a pasažéři tráví čas a třeba i na dlouhých trasách, na které je toto MPV jako dělané. A pozor, pokud hned argumentujete, že je to přece elektrika, tak jaképak dlouhé trasy, pak předesílám, že dojezd je zde slušných 340 km. A nabití na 80 % z minima trvá na rychlých stanicích 50 minut, což není až tak děsivé. Ale na rovinu se vám také přiznávám, že třeba na ryby do Norska bych se zatím s žádnou elektrikou nevypravil. Teda ani s E-Travellerem. Hledání dobíjecích stanic na tak dlouhé cestě (počítejte 3 500 km) a několikeré čekání na dobíjení by bylo i na mě moc.

Každopádně interiér vozu nevypadá vůbec zle, a to i navzdory tomu, že je poměrně jednoduše designovaný. Ale i tak má v sobě určité kouzlo a nedá se říct, že by působil lacině či nějak ošizeně. Do zadní části vozu nastupuji posuvnými dveřmi (jsou k dispozici po obou stranách vozu), kdy stačí vzít za kliku a dveře se samy otevřou. Zavření zevnitř kabiny pak probíhá pomocí tlačítka na sloupku dveří. Díky schůdku (nebo chcete-li nášlapu) hned za dveřmi se do auta nastupuje opravdu pohodlně.

Osm sedadel a spousta místa kolem

Sedačky jsou kožené, pohodlné a není problém je posouvat vpřed a vzad na kovových pojezdech. Takže si jednoduše vytvořím více místa pro nohy či zavazadla tam, kde to právě nejvíce potřebuji. Sedím za řidičovou sedačkou a pochvaluji si na jejích zádech šikovný vyklápěcí stoleček s gumou pro fixaci láhve apod. Na dosah mám 12V zásuvku a také klasickou domácí zásuvku na 220 V, což je naprosto super.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Nad sebou si všímám světlé stropnice a panoramatických oken, která tu vyloženě dávají smysl. Ve voze je dost světla a tím příjemnější je v něm cestovat. Nad hlavou mám cca 13 cm místa (měřím 183 cm) a je mi jasné, že tady se v klidu svezou i lidé s výškou nad 190 čísel.

Pomalý infotainment a fenomenální odkládací plochy

Palubní deska má vizualitu typickou pro pracovní typy vozů. Je jednoduchá, ale poměrně vkusná a není přikrášlená žádnými cingrlátky s výjimkou vysoké stříbrné lišty. Ano, je to sbírka lacinějších plastů, ale zase ani v rámci palubky, ani jinde v interiéru nic nevrže. Ovládání klimatizace je naštěstí tlačítkové a má svůj vlastní sektor pod centrálním displejem, který je mimochodem menšího formátu. Celkově je infotainment takový jednodušší, ale zato nadmíru přehledný a vysoce srozumitelný. Kéž by byl také adekvátně rychlý, což není. Často čekám, než mi na displeji naběhnou funkcionality, které právě potřebuji mít k dispozici.

Výhled z vozu je vynikající díky velkým zrcátkům i rozměrům oken. Ovšem ohromná paráda jsou v E-Travelleru odkládací plochy. Proti spolujezdci řidiče jsou dva velké kastlíky nad sebou, v palubce je přihrádka na telefon a nahoře další snad na patery brýle. No a ve dveřích je neuvěřitelné množství prostoru rozděleného do celé soustavy přihrádek. Do těch bych vměstnal snad jídlo a pití na celý týden jízdy pro čtyři lidi. Nádhera! A co se ještě moc povedlo, tak odhlučnění interiéru. Tímhle autem bych chtěl jet daleko, na zadních sedadlech si přitom pěkně pospat. Tomu jdou naproti i vytahovací stínící roletky v oknech.

Až 4 900 litrů na zavadla či jiný náklad

Po odklopení pátých dveří můžete nabýt dojem, že zavazadelník je sice vysoký a široký, ale zoufale málo hluboký. Jeho hloubku si ovšem sami dimenzujete tím, že sklopíte sedačky. Takže je na každém řidiči, zda dá v daný moment přednost vysokému počtu sedadel a prostoru pro jednotlivé pasažéry v daných řadách sedadel, nebo upřednostní zavazadelník sklopením až obou řad (tedy konkrétně šesti) sedadel. A tak je možné dosáhnout kromě 1 500 či 3 000 litrů dokonce až na objem fantastických 4 900 litrů, když sedadla vyndáte z vozu. A to je za mě jeden ze stěžejních benefitů tohohle vozu.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

9 km za hodinu z domácí sítě

Kapacita akumulátoru Peugeotu E-Traveller je 75 kWh a vůz má, jak už jsem zmínil, dojezd reálně 340 km. Tuto hodnotu jsem si v rámci testu samozřejmě ověřil. Pokud budu nabíjet na elektrostanicích, mám možnost se dostat z téměř vybité baterie na 80 % nabití za 50 minut, ale také mohu vůz dobíjet doma z klasické zásuvky. A vězte, že za hodinu nabíjení do vozidla načepujete energii na dojezd 9 km. A to je celkem slušná hodnota. Už jsem testoval elektromobily, které za hodinu nezvládly nabít ani polovinu, ale také si vzpomínám na šampiony jako Mustang Mach- E, který dokázal z domácí sítě nabít za hodinu dojezd dokonce na 13 km.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

V praxi se má věc tak, že když budu přes noc nabíjet 10 hodin v kuse, mám druhý den k dispozici 90 km. A ty třeba mně osobně v klidu postačí na odvoz synka do školy, cestu z naší obce do 15 km vzdáleného města a zpět a pořád mi bude 45 km zbývat. Na běžnou denní bázi je to fajn. Ale když pojedu za rodiči na 75 km vzdálenou chalupu, pak už mi jedno noční nabíjení samozřejmě stačit nebude, za předpokladu, že tam nepřespím a nebudu opět přes noc nabíjet. A jen pro představu, domácí nabíjení z 0 na 100 % kapacity baterie trvá 37 hodin. Ano, skutečně celý den a půl.

Tragický Eko režim a slabá akcelerace i v režimu Power

Ale dost už o nabíjení, pojďme se zaměřit na to, jak se vlastně tímto MPV jezdí. Volant vypadá výborně se svým menším průměrem, má celkově krásnou vizualitu, a především ultra přehledná multifunkční tlačítka, ve kterých jsem se zorientoval do 10 vteřin. Za volantem se cítím velmi dobře, tak vzdušně, kolem sebe mám mraky místa.

Vpravo od volantu sedí řadič automatické jednostupňové převodovky v podobě přepínací páčky. Vedle sebe má volič jízdních módů (Eko, Normal a Power), a k tomu si ještě naopak vlevo od volantu mohu nastavit povrch, po němž se vůz pohybuje (Písek, Sníh, Terén, Silnice a je tu i poloha pro vypnutí kontroly trakce).

Ale zpět k jízdním režimům. Eko sice notně šetří kapacitu baterie, ale vůz v něm jede celkem chabě a ještě vás upozorní na to, že v rámci úspory energie vám omezí použití klimatizace. Tenhle režim mě tolik štval, že jsem ho využíval vysloveně minimálně. Nejraději mám Power, kde vůz jede s využitím maximální dostupné energie, ale ani to není žádný sprint, když si vezmete, že zrychlení E-Travellera z 0 na 100 km/h je 12,5 sekundy. Prostě žádnou ani vzdáleně zábavnou jízdu od této motorizace nečekejte.

Výborné brzdy, podvozek i samotné řízení

Vůz váží také pořádných 2 140 kg a jeho výkon na váhu úplně nestačí. Výkon auta je konkrétně 100 kW (136 koní) a maximální krouticí moment tu představuje 260 Nm. Co vás patrně stejně jako mě pobaví, je maximální rychlost vozidla, a to 130 km/h. Tady se dá překročit povolená rychlost na dálnici prostě jen zázrakem. Vtipné je, že na rychloměru jsou daleko vyšší hodnoty, a to až 180 km/h, což absolutně nedává smysl.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Co se týče řízení, tak to je příjemně citlivé a přesné. Brzdy mají rychlý nástup a zastaví tento více než dvoutunový dostavník na poměrně krátké brzdné dráze. Podvozek je komfortní, a to i na hodně rozbitých cestách, či dokonce v lehčím terénu, který vůz zvládá i na mokru celkem v klidu. Také mě překvapil malý rejd, díky němuž se s vozem v menších prostorech operuje velmi snadno. Parkovací asistent je navíc přehledný, má pěkné zobrazení a couvá se podle něj přepychově.  

Cena celkem drastická

Cenovka Peugeotu E-Traveller začíná na 1,4 milionu, ovšem náš testovaný model vyjde dokonce na 1 680 000 korun. A to je vážně hodně. Nejsem si ani zdaleka jistý, že bych chtěl takovou sumu za tento vůz vynaložit. A když bych šel do Travellera, tak rozhodně v dieslovém provedení. Až bude mít elektromobil tohoto typu dojezd 1 000 km a nabiji jeho baterii do plna do 15 minut, pak teprve budu mluvit jinak. Ale jinak mě na Travelleru upřímně baví jeho komfort, spousta prostoru, výhled na vozovku, osm sedadel i jeho ovladatelnost. Vůz je krásně praktický a využitelný pro celou řadu účelů. Zrychlení a rychlost infotainmentu jsou na něm naopak největší bída. 

Ale jinak se E-Traveller hodí pro širokou skupinu lidí. Od větších rodin přes chalupáře, fanoušky outdooru, řemeslníky až po firmy, které jen převáží zaměstnance z místa na místo. Univerzálnost MPVček je hodně sympatická a výborně využitelná.    

Peugeot E-Traveller Allure Standard Electric přehledně:

Motorizace:plná elektrika
Výkon:100 kW/136 koní
Maximální točivý moment:260 Nm
Kapacita akumulátoru:75 kWh
Rychlost nabíjení z domácí sítě:9 km/hodinu (48 hodin plné nabití)
Zrychlení 0–100 km/h:12,5 s
Rychlost nabíjení na dobíjecí stanici:na 80 % za 50 minut
Počet sedadel:8
Rozměry:4 956 mm (délka) x 1 920 mm (šířka) x 1 940 mm (výška)
Rozvor:3 272 mm
Objem zavazadelníku:1 500 litrů – 4 900 litrů
Maximální rychlost:130 km/h
Maximální dojezd:340 km
Pohotovostní hmotnost:2 140 kg
Jízdní režimy:Eco, Normal a Power
Cena:od 1 400 000 Kč, náš model 1 680 000 Kč

Galerie

Dalších 18 fotografií
Dalších 18 fotografií

Které vlastnosti vozu jsou pro vás nejdůležitější?

Diskuze Vstoupit do diskuze
95 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články