Test z autoškoly s jednoduchým řešením, přesto chybuje 78 % řidičů. Proč to skoro nikdo neví?

Přednost po pravé ruce není vždy tím, co by měli řidiči sledovat. Mají značky přednost nad pravidlem pravé ruky, musí ho řidiči vždy respektovat?

i Zdroj fotografie: Autoživě
                   

Křižovatka se základním tvarem, tedy do kříže. Nebo také do tvaru písmene X. Povětšinou jde o ten nejjednodušší koncept křižovatky, se který obvykle nemají řidiči potíže. Jak ale ukázal náš rychlý průzkum mezi vybraným vzorkem čtenářů AutoŽivě, tak opak je pravdou. Téměř osm z deseti dotazovaných nevědělo, zaváhalo nebo udělalo chybu. Jak projet křižovatku, na které jsou čtyři auta, značky označující přednost?

Výsledky testů jsou tristní, nelze se divit vysoké nehodovosti

Na první pohled jde o jednoduchou situaci. A ona ve skutečnosti jednoduchá je, stačí znát pravidla. Nebo pravidlo? Jeden by si mohl myslet, že se automaticky bude řídi pravidlem pravé ruky. Obvykle každý zná takzvané pravidlo pravé ruky. Jde o jedno z nejdůležitějších pravidel pro pohyb na pozemních komunikacích, které je i jednoznačně upraveno zákonem č. 361/2000 Sb. – o provozu na pozemních komunikacích.

iZdroj fotografie: iStock

Právě v tomto zákoně, v ustanovení § 22 odst. 2, se říká, že nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1 (křižovatka je označena dopravním značením), musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava. Podle pravidla pravé ruky by si museli řidiči dát najevo, kdo projede jako první.

Pravidlo pravé ruky neplatí vždy, značky mají přednost

„Vybraný“ motorista by projel, tím by uvolnil místo po své levici dalšímu v řadě. Ovšem to není případ na naší grafice. Na našem nákresu je přednost jasně určena svislým dopravním značením. Tak v čem je problém? V tom, že hlavní komunikace nevede rovně přes křižovatku, ale zatáčí. Ještě jedna poznámka pro pečlivé čtenáře. Obrázek je schématickým nákresem, ne zobrazením reality.

Test z autoškoly, kterým neprojde 70 % řidičů. Křižovatka působí jednoduše, je tam ale jeden chyták. Najdete ho?

Velikosti aut, respektive poměry velikostí nakreslených vozidel a komunikací se mohou lišit. Také uvedené značení nemusí být kompletní, jen to podstatné pro pochopení situace. Na obrázku je tedy křižovatka do kříže, na každém ze čtyř ramen je na hranici křižovatky jedno vozidlo. Křižovatka je vybavena dopravními značkami, je tedy jasné, které z aut je na hlavní a které na vedlejší komunikaci.

Hlavní komunikace do zatáčky je pro řidiče obvykle problém

Na hlavní je žluté a červené auto. Zelené a modré vozidlo stojí na vedlejší silnici. Otázka v testech autoškoly by tedy zněla, které vozidlo projede křižovatkou jako první. Nebo které projede jako poslední, popřípadě v jakém pořadí vozidla projedou. My si to vyjasníme postupně vše. Zřejmé je tedy to, že zelené a modré auto čekají, dávají přednost. Právo přednostní jízdy mají žluté a červené auto. Obě vozidla jsou na hlavní. Nicméně hlavní komunikace zatáčí.

iZdroj fotografie: iStock

Obě vozidla z hlavní jedou přímo, opouští hlavní, jedou na vedlejší. V „nevýhodě“ je tedy červené vozidlo, má žlutý automobil po pravé straně, respektive křižuje dráhu žlutému vozidlu. První tedy projede křižovatkou žlutý automobil. Druhé v řadě projede křižovatkou červené auto. Zelený vůz odbočuje z vedlejší doleva. Má ovšem po pravé straně modré auto, to jede rovně. Třetí v pořadí tedy projede křižovatkou modré vozidlo a jako poslední křižovatku protne zelený automobil.

Znáte správné řešení křižovatky?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články