Test: Jaký je reálný dojezd 11 let staré Tesly? Tipněte si číslo a zamyslete se. Vážně byste si ji koupili?

Kolik stojí ojetá Tesla, a hlavně jak je to s kapacitou baterie a reálným dojezdem. Vyplatí se, nebo je lepší dát ruce pryč?

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
                   

Značka Tesla není pro českého zákazníka neznámá. Naopak, je to ryze česká značka s historií od roku 1921. Tehdy ještě pod názvem Elektra vznikla jako výrobce elektrotechniky. V roce 1946 pak byla společnost přejmenovaná na Tesla. Jistě, šlo o poctu velikánovi v oboru, kterým byl Nikola Tesla. Století uteklo jako voda, je tady značka Tesla, která nemá s hloubětínskou fabrikou nic společného, jen ten název. Tesla, ta americká, vznikla v roce 2003, tedy v době, kdy většina automobilek řešila maximálně to, jak udělat diesel ještě tišší a benzín ještě úspornější.

Česká Tesla nemá s projektem Elona Muska nic společného

Parta inženýrů v čele s Martinem Eberhardem a Marcem Tarpenningem si řekla, že to zkusí jinak. A tak vznikla Tesla Motors, pojmenovaná po slavném vynálezci Nikolovi Teslovi. A teď pozor, Elon Musk u toho na začátku vůbec nebyl. Ten se přidal až později, když do firmy investoval a postupně se stal jejím nejviditelnějším mluvčím i tváří. První auto, které Tesla představila, byl Roadster. V roce 2008 přišel na trh sporťák, který vypadal jako Lotus Elise na baterky, ale pod kapotou měl něco, co tehdy nikdo nečekal, elektromotor. Zvládl dojezd přes 350 km na nabití.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Dívka vysvětlila, proč se snažila natankovat do Tesly benzín. Zasáhl i Musk, svými slovy překvapil

V době, kdy většina elektromobilů zvládla sotva pár desítek kilometrů, to byl doslova šok. A kdo se na ladění auta podílel? No samozřejmě, že Lotus, protože Tesla tehdy neměla vlastní platformu. Ale to vůbec nevadilo. Roadster ukázal, že elektromobil může být rychlý, zábavný a použitelný i mimo město. Přeletěla dekáda a Tesla je mastodontem na trhu a Elon Musk nejbohatším člověkem světa. Donedávna se automobily Tesla prodávaly jako housky na krámě. Nebudu teď řešit poslední trend.

Tesla dnes stagnuje, nikdo auta nechce a prodeje se propadají

Propad, Muskovo zapojení do podpory amerického prezidenta, nenávist vůči značce. Poslední dekádu se tahle auta prostě prodávala. Což znamená, že jsou dnes už dostupná jako poměrně opotřebované ojetiny. Takže tady máme otázku, která pálí snad každého, kdo někdy přemýšlel o elektromobilu, a zvlášť o Tesle. Jak je na tom dojezd auta, které už má něco za sebou? A teď nemluvím o novém kousku, co ještě voní novotou a v aplikaci svítí samé zelené ikonky. Řeč je o Tesle Model S, která už má „na tachometru“ jedenáct let provozu.

iZdroj fotografie: Tesla

Ano, přesně tak, žádné laboratorní podmínky, žádné marketingové sliby, ale reálný test auta, které už zažilo víc nabíječek než většina z nás benzínek. Snad se konečně dozvíme, jestli se máme bát stárnutí baterie, nebo jestli je to celé jen nafouknutá bublina. Testovaný vůz je Tesla Model S 85 z roku 2013, tedy z doby, kdy Elon Musk ještě sám odpovídal na e-maily zákazníků a Tesla byla pro většinu lidí spíš exotika než běžný dopravní prostředek.

Elektrická auta jsou častější jako ojetiny, má smysl je kupovat?

Auto má za sebou zmíněných jedenáct let provozu a najeto přes 160 000 kilometrů. A teď přijde to, co nás všechny zajímá asi nejvíc – jaký je reálný dojezd? Výrobce tehdy sliboval dojezd „až“ 500 kilometrů na jedno nabití. Ale upřímně, kdo tomu kdy věřil? Už tehdy bylo jasné, že to je spíš teoretická hodnota, kterou dosáhnete možná tak při jízdě z kopce a s větrem v zádech. Ale i tak, číslo to bylo působivé. Za testem je youtubový kanál Fast Lane EV a autem je první generace Modelu S s černou „mřížkou chladiče“ a ocelovou střechou.

iZdroj fotografie: Maurizio Pesce / Creative Commons / CC-BY-2.0

Proč to zmiňuji? Dnes mají všechny modely Tesly skleněné střechy. Tahle konkrétní Tesla měla jednoho majitele. Vypadá dobře udržovaná a stále jezdí na původní 85kWh baterii. Původní oficiální dojezd je 425 km podle normy americké agentury EPA, což je poněkud realističtější než evropský standard WLTP. Fast Lane EV testuje dojezd na hranici limitu dvojitou jízdou po Denveru ve státě Colorado. Jde o „okružní jízdu“ o délce 375 km po obchvatu, kde je rychlostní limit 120 km/h. Jede univerzitním regionem Golden, po venkovských a městských silnicích ujede jen několik málo kilometrů.

Na jedno nabití nedojedete z Prahy do Brna a zase nazpátek

Jinak je tempomat nastaven na 120 km/h. Počasí je suché a mírné a test začíná s baterií nabitou na 99 % kapacity. Starý Model S z velké části obstojí, po skončení testu a ujetí 375 km zbývalo baterii 16 km dojezdu. Ale vzhledem k tomu, že baterie je stará 14 let, je dojezd 375 km podle mě docela obstojný. Je to de facto jen 12 % pod původním oficiálním parametrem. Test byl realizován při rychlosti 120 km/h, a je tedy náročnější než měření EPA. To je založeno na nižších rychlostech. Starý Model S tak dosahoval průměrné spotřeby 5,94 km na kWh. Jistě, to se s moderními SUV nemůže rovnat.

Ale je zajímavé to vědět. Má smysl si ojetou Teslu Model S 85 kupovat? Takhle staré auto lze v Česku aktuálně pořídit v rozmezí přibližně 470 000 až 500 000 Kč podle stavu, nájezdu a výbavy. Nejlevnější inzerované kusy z let 2012 až 2013 se pohybují právě kolem půlmilionové hranice. Já bych to za to nedal. Ne proto, že nemám rád elektromobily (právě pro to, ať nevěším bulíky na nos). Ale protože mi to nedává ani jako člověku, který by uvažoval o EV autě, smysl. Ten nájezd je dnešní optikou prostě nedostatečný a technologie zastaralá.

Koupili byste si ojetou Teslu?

Zdroj: TFLEV
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články